Jump to content

Hva bruker dere VHF'en til?


index

Recommended Posts

Et dumt spørsmål sikkert, for dem som kan det :blush: . Men siden jeg fikk VHF med båten, så har jeg nå begynt å forberede meg til VHF sertifikat. Har lest gjennom pensumheftet en gang så langt, og konstaterer at dette fokuserer i all hovedsak på nødmeldinger og prosedyrer/uttrykk i forbindelse med dette. Ellers så blir det i en bisetning nærmest nevnt at det finnes lystbåtkanaler, L1 L2 og L3, samt fiskerikanaler F1 F2 og F3. Det jeg imidlertid lurer på, er om det finnes andre ting som VHF'en brukes til enn dette? Tenker da på for eksempel værvarsler, bølgevarsel eller lignende. Eller er det kun til kommmunikasjon med andre båter mer eller mindre innen synsvidde, samt nødmeldinger? Hvordan og til hva bruker dere VHF'en?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

. Det jeg imidlertid lurer på, er om det finnes andre ting som VHF'en brukes til enn dette? Tenker da på for eksempel værvarsler, bølgevarsel eller lignende. Eller er det kun til kommmunikasjon med andre båter mer eller mindre innen synsvidde, samt nødmeldinger? Hvordan og til hva bruker dere VHF'en?

Jeg bruker VHF'en til å kommunisere med andre båter, lytte til værvarsel og til å " ringe " med, der jeg ikke har mobildekning. Ellers så er evt nødmeldinger den viktigste grunnene til å ha VHF, slik jeg ser det. En mobiltelefon er ubruklig til å be andre båter om assistanse, da du ikke vet telefonnr til disse.
Link to post
Share on other sites

Hvordan og til hva bruker dere VHF'en?

Begrunnelsen vår for å ha VHF:

1. Sikkerhet. Det å kunne sende nødmelding selv samt å kunne bistå dersom andre er i nød.

2. Lytte på værmelding og navigasjonsvarsler over arbeidskanal

3. Kommunikasjon med kompisbåt(er) når man går flere i følge.

4. Høre hva som skjer blant andre båter.

 

Punkt 1 har så langt ikke vært aktuelt, heldigvis. Når vi skal snakke med dem hjemme benyttes mobiltelefon.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker VHF'en til å kommunisere med andre båter, lytte til værvarsel og til å " ringe " med, der jeg ikke har mobildekning. Ellers så er evt nødmeldinger den viktigste grunnene til å ha VHF, slik jeg ser det. En mobiltelefon er ubruklig til å be andre båter om assistanse, da du ikke vet telefonnr til disse.

Tiltredes

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

2. Lytte på værmelding og navigasjonsvarsler over arbeidskanal

Det var en av tingene jeg lurte på om fantes ja! Sendes disse til faste tider? Hvordan finner man ut av når og på hvilken kanal disse sendes?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Begrunnelsen vår for å ha VHF:

1. Sikkerhet. Det å kunne sende nødmelding selv samt å kunne bistå dersom andre er i nød.

2. Lytte på værmelding og navigasjonsvarsler over arbeidskanal

3. Kommunikasjon med kompisbåt(er) når man går flere i følge.

4. Høre hva som skjer blant andre båter.

 

Punkt 1 har så langt ikke vært aktuelt, heldigvis. Når vi skal snakke med dem hjemme benyttes mobiltelefon.

 

Brigg

 

:yesnod:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var en av tingene jeg lurte på om fantes ja! Sendes disse til faste tider? Hvordan finner man ut av når og på hvilken kanal disse sendes?

Svaret på det spørsmålet kan du nok etter at du har fått sertifikatet. Slike varsler annonseres først på kanal 16, og da sier de at værvarsel slik og sånn sendes på arbeidskanal. Hvilken kanal som er arbeidskanal er forskjellig fra område til område, men det står i kanalplanen. Fordelen med dette er at de kan sende varsel for flere områder samtidig. Du slipper å høre på bølgehøyde i Skagerak når du befinner deg i Lofoten. Værvarsel sendes ut hver 4. time (?)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Svaret på det spørsmålet kan du nok etter at du har fått sertifikatet.

Mulig det. Men nå har jeg nå lest gjennom hele pensumheftet da, uten å finne noe om dette. Jeg hadde tenkt å kun pugge dette for så å gå opp til eksamen. Og da lærer jeg vel ikke noe mer enn det som står i heftet da... Men kanskje jeg heller skulle meldt meg opp til et dertil egnet kurs? Hvordan har dere andre gjort dette?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

kan også legge til at de Norske værvarslene på VHF rett og slett er elendige, f.eks sammenlignet med de Svenske.

 

" bris av og til på kysten" blir ikke helt detaljert nok..

 

VHF en brukes også aktivt når vi er på jolletur, og noen er igjen i moderskipet. På det viset står maten på bordet når vi er tilbake...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

" bris av og til på kysten" blir ikke helt detaljert nok..

Det er jo sant nok men værmeldingene er mest for spesielle varsler som kuling og denslags.

 

Min VHF har en gang 100% sikkert berget båten fra å gå i fjæresteinene med bare et minutts margin og en annen gang fikk jeg tilkaldt redningsskøyta i sekundene før jeg måtte hoppe på land for å holde båten fra land så sikkerheten er absolutt mitt viktigste argument for ALLTID å ha VHF ombord. Mobilen har så god dekning at den brukes til det meste annen kommunikasjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

1. Å kunne sende nødmelding

2. Å kunne bistå andre er i vanskeligheter / nød. (I samordning med Kystvakten gjorde vi det i sommer, og berget derved en 30 foter fra fjærestainen.... og håper at andre vil gjøre det for oss hvis uhellet skulle være ute..).

2. Lytte på værmelding og navigasjonsvarsler, samt å gi navigasjonsvarsler hvis observert

3. Kommunikasjon med andre båter.

4. Rapporteringsplikt til havnevakt / slusevakt osv., ved ankomst og avreise

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det var en av tingene jeg lurte på om fantes ja! Sendes disse til faste tider? Hvordan finner man ut av når og på hvilken kanal disse sendes?

Info på Maritim Radio

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hovedsakelig som nødutstyr. VHF'en er veldig bra å ha hvis uhellet skulle være ute (og for å kunne bistå andre i samme tilfelle).

Helt enig i at dette må være hovedpoenget med å ha VHF. Men samtidig så var det veldig greit å få noen innspill på hvilke tilleggstjenester som finnes. Takk for alle innspill, jeg føler at jeg har litt bedre oversikt over mulighetene nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hei, kan ikke hjelpe med noe svar , men er i samme situasjon og lurer på hvor du fannt pensum boka...

Lånte den av broderen, da han tok sertifikatet i fjor vinter.. :rolleyes: . Men den kan kjøpes herfra:

 

 

Pensumhefte

 

 

Har faktisk tenkt å kjøpe den selv også, for å ha den liggende i båten. Litt for mye til å huske i hodet etter hva jeg kan se. :lol::lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse kjører intensivkurs på en kveld inkl. eksamen. Anbefales. Det er ikke vanskelig, men samtidig er det lærerikt. :yesnod: Arrogante Worse syntes VHF-kurset var så gøyalt at det ble fulgt opp med D5L. Å lære noe nytt om båt og båtliv hver dag er jo den ultimate luksus. Så også her på baatplassen. :yesnod:

 

Å "pugge" VHF-boken er greit nok, men pugg nå slik at det sitter! :wink: Ikke minst kunnskapen om hva man IKKE bør gjøre er jo viktig. Og like viktig er å overholde lytteplikten. Trenger noen hjelp, så kan det være du som er nærmest ... eller omvendt.

 

På den andre side --- det VHF apparatur Index besitter, brukte jeg selv i ti år uten å ha sertifikatet ... unnskyldte meg med "har ikke tid" ... men hadde gjort det nødvendige mht. litteraturen + formaninger fra losbåtsjåføren. Så jeg kunen rettferdiggjøre det overfor meg selv, i det minste.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

kan også legge til at de Norske værvarslene på VHF rett og slett er elendige, f.eks sammenlignet med de Svenske. " bris av og til på kysten" blir ikke helt detaljert nok.. Suzuki

Ikke overaskende, ettersom fyrvoktere o.l. er en saga blott! DE rapporterte til værvarslinga, men den informasjonen er borte nå...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ang. værvarslinga så kommer vel disse fra meterologisk, og blir kun formidla gjennom kystradioen. Et poeng er dog kanskje at med medlsmskap i Sjøassistanse får du varslene opplest når det skulle være helt gratis, og helt i eget tempo. Det er bare å spørre.

 

Ikke overaskende, ettersom fyrvoktere o.l. er en saga blott! DE rapporterte til værvarslinga, men den informasjonen er borte nå...

Er vel ikke flust av fyrbetjenter i Sverige heller, så hvorfor varslinga skulle være bedre her....?

 

Dessuten rapporterte de vel stort sett hvordan været hadde vært/var (nedbørsmengder etc.), ikke hvordan det skulle bli, så jeg ser ikke helt at akkurat fyr-avfolkinga behøver å bety dårlige varsel fra instituttet.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse kjører intensivkurs på en kveld inkl. eksamen. Anbefales.

 

På den andre side --- det VHF apparatur Index besitter, brukte jeg selv i ti år uten å ha sertifikatet ...

Se her ja, her dukker gamle synder opp :lol::lol::lol: .

 

Intensivkurs er greit! Men det er litt langt å reise for et slikt kurs for min del da... Tror jeg prøver med en privatisteksamen først jeg! Skulle det så vise seg at jeg har misforstått det meste i boka så får jeg heller ta kurset etterpå :rolleyes::rolleyes: .

 

Redigert: Der dukket den siste stripen opp jo! På tide å skifte nick til Kaptein Index? :lol::lol::lol:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med stripene.

 

Mht. den VHF'en kom jeg på just nu at mesteparten av bruken var utskjelling av hekkbølgefantomer som ble for nærgående ... :smash: Nå for tiden fårjeg heller vurdere bruk av VHF for å få alle disse småfarkostene blant drivved og tang der nede ved havoverflaten til å flytte seg unnå når Hangarskibet er i hastig driv. :yesnod:

 

" Securite securite, alle båter under 20 fot, dette er Hangarskibet, nordgåande i Vatlestraumen. Hekkbølgehøgde 2 meter. Opphald i nærleiken av min kursline er på eige ansvar."

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mht. den VHF'en kom jeg på just nu at mesteparten av bruken var utskjelling av hekkbølgefantomer som ble for nærgående ... :smash:

Skal rope deg opp om du passerer meg en gang. Kanskje jeg kan lære deg noen nye ramsalte kraftuttrykk... :lol: .

 

Når det gjelder lytteplikten derimot anser jeg denne som høyst teoretisk, da den trofaste Ford/Sabbens decibelnivå med klar margin overstiger VHF'en spede røst. Men det kan jo hende at jeg får dempet den noe med tiden da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...