Jump to content

VP AQAD31A. Startbatteri tappes helt ned.


Batty

Recommended Posts

Hei! Nå har jeg problemer jeg ikke mestrer særlig bra. Har aldri hatt problemer med strøm/lading/startfunksjoner. Men i dag fikk jeg det. Skulle ut i dag og det var svart på begge batteri. Satt på lading og fikk opp spenning gikk hjem og ventet noen timer. Kommer ned sener og startbatteriet var tomt igjen til tross for at det hadde ladet hele tiden. Forbruks batteriet var da helt fint. Hva skjer her? Jeg er elendig på strøm, men kan bare forklarer at det aldri har skjedd før. Har hatt båten i 4 år. Noen tips der ute?

 

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si uten å vite hvordan lade-/strømmopplegget er ombord hos deg. Men en mulig forklaring kan være at startbatteriet er kaputt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bra at du fant ut av det. 
 

Når du har nytt batteri kan det være en fin anledning for å måle ladestrøm og -spenning fra dynamoen. Da kan du få bekreftet at dynamoen er i orden og få referansemålinger som kan være nyttige den dagen du begynner å mistenke at noe er galt med ladingen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Enklest med et multimeter med  tangampermeter. Sett multimeteret på A og klem tanga over plusskabelen inn på batteri mens motoren går. Da får du målt ladestrømmen dynamoen gir. Og om du måler spenning (V) på batteripolene ser du ladespenningen. Mål gjerne bak på dynamoen også om du kommer til. 
 

Merk at ladestrøm og -spenning vil variere med hvor mye batteriet er oppladet. Tomt batteri gir høy strøm og lavere spenning. Fullt batteri gir lav ladestrøm og høyere spenning. Nesten fullt batteri skal ha 14,4 V ved romtemperatur. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Batty skrev for 3 timer siden:

Kan så lite om strøm at det faktisk er imponerende.😓

Opp med humøret, sammenliknet med meg er du dyktig på strøm :thumbsup:

 

Nå er du ekstra heldig, for han som hjelper deg er noe av det dyktigste på planeten, så les, lytt,  lær og bli motivert til å bli enda bedre :thumbsup:  Det er viktig å kunne nok om strøm til å kunne hjelpe seg i en vrien situasjon...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...