Jump to content

Simrad autopilot AP44, ustabil kurs i Auto


Sunmar

Recommended Posts

Hei

Har en Simrad AP44, Precision-9 kompass og NAC-2 autopilot computer koblet opp mot en Simrad NSS Evo2. Båten er en Bella 7000 Sunmar. 

 

Autopiloten klarer ikke å holde stø kurs når jeg setter den i Auto. Den vandrer ca 2 grader pluss/minus i forhold til satt kurs. Dette oppsto etter knapt et års bruk. Jeg trodde først det var luft i hydraulikksystemet, men den oppfører seg likedan etter lufting. Er det noen som har tips om hva dette kan skyldes?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har omtrent samme oppsett, men en NNS evo2 og en evo3 i oppsettet. Hvis jeg setter en fast kurs på autopiloten så ser jeg at båten pendler noen grader + - rundt den satte kursen. Jeg har ikke klart, og tror ikke du vil få båten til å gå på den satte kursen uten avvik. Men som sagt den pendler litt + -.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har et Precision 9 koblet opp mot en EVO 3 16" som jeg i hovedsak bruker til radar. Etter et år fikk jeg store problemer med feil heading, noe som førte til at jeg ikke kan ha radaren i North Up uten total forvirring. Overlay er bare å glemme. Problemene oppsto etter en Software oppdatering. Etter mye feilsøking, fant jeg ut at kompasset er svært følsomt for deviasjon. Det kan være en ide å flytte kompasset til et sted i båten med mindre forstyrrelser, gjerne over le. I tillegg kan du gå over NMEA-nettverket og kontrollere at drop-kablene ikke er for lange og at nettverket ellers er korrekt terminert. Dette kan føre til at du mottar feil signal fra kompasset. Jeg vurderer å montere et satellitt-kompass for å eliminere deviasjonsproblemet.

Redigert av TargaErBest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...