Jump to content

Salg av kondemnerte båter?


ploganesen

Recommended Posts

Og hva med de andre selskapene?

Ville tro det totalt dreier seg om et ganske stort antall båter som blir kondemnert/gjenfunnet etter tyveri i løpet av en sesong... :rolleyes:

Vil nok tro at det er noe uoversiktlig marked. Jeg ser at det lokale vikingselskapet her har båter stående, som etterhvert kommer til å gå på auksjon, likeså så er der hvert år hittegodsauksjon hos politiet og det hender at der er skjærgårdsjeeper etc der.

 

Det må vel kunne gå an å sende forespørsel til de forskjellige forskikringsselskap (må kanskje sende fra båtforhandler da forsikringsselskaper gjerne forholder seg til dem fremfor privatpersoner) om disse båtene....

Link to post
Share on other sites

Nytt opplegg: http://www.forsikringsbiler.no som er et lukket forum for bransjen.Dette har litt med bl.a. om godkjenninger etc når en båt har vært skadet...hvorvidt den er sjødyktig igjen etter skaden. Ting kan jo sprekke opp igjen etter skrogskader....og da må jo forsikringselkapet nok engang utbetale erstatning på båten som selvfølgelig har hatt et par eiere siden den første skaden.

 

Denne siden er en felles ordning mellom flere selkaper og inneholder biler,tilhengere,mc,moped,campingvogn,atv og båter m.m.

 

Kjøp er basert på lukket budrunde innen en gitt tidsfrist.

 

Det som også er tema her er at om gjenstanden da står hos f.eks en forhandler så har denne førstehåndsrett til å "matche" det høyeste budet.

 

Mvh Jørgen

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har litt med bl.a. om godkjenninger etc når en båt har vært skadet...hvorvidt den er sjødyktig igjen etter skaden. Ting kan jo sprekke opp igjen etter skrogskader....og da må jo forsikringselkapet nok engang utbetale erstatning på båten som selvfølgelig har hatt et par eiere siden den første skaden.

Tja, hvis en skade skyldes mangelfull reparasjon er det vel ikke gitt at dette blir dekket av forsikringen.

Ut fra egen erfaring er det heller ingen selvfølge at et verksted gjør en bedre jobb enn en privatperson, snarere tvert imot....

 

Når jeg tok opp dette er det fordi rykter har fortalt at mange av disse objektene kjøpes opp billig av "innsidere".

Hvis så er tilfelle vil vel det føre til dårligere lønnsomhet for selskapene og ditto høyere premier.

 

I dag bør det ikke være noe problem å auksjonere det bort på offentlige auksjoner.

Link to post
Share on other sites

At skaden kan være mangefull reparert kan vel skje både av en privatmann eller hos et firma...men hvordan kan man som bruktbåtkjøper sikre seg da? Man kjøper en båt og man sjekker det man kan og i god tro forsikrer man den. Båten springer lekk og havarerer i stor sjø....selskapet berger båten og finner ut at tidligere skade var amatørmessig reparert og således nekter/avkorter utbetaling. Dette er noe av årakene til at de vil ha litt ordnede former på salg av vrak. (Ansvarsrett heter det bl.a. innen håndverkere.)

 

Men det er jo forskjellige typer vrak da. Noen har skade på skrog...andre har vannskader med resultat fra en dårlig belg eller et dårlig inntak....og andre har brannskader.

 

Men Ingar...du har et poeng der med "insidere". DET er en helt annen historie. Takstmenn er en fin "rase".....og mer har ikke jeg lyst å si for da må jeg kjøpe meg snorkel :diving: og gjemme meg.

Link to post
Share on other sites

Båten springer lekk og havarerer i stor sjø....selskapet berger båten og finner ut at tidligere skade var amatørmessig reparert og således nekter/avkorter utbetaling.

Det var det jeg mente å si, at dårlige reparasjoner ikke trenger å bety økte utbetalinger.

Man kan spørre seg om det da er ideelle motiver som ligger bak dette opplegget, altså at de ønsker å beskytte oss mot at vi kjøper båter som er mangelfullt reparert.... :rolleyes:

Best å ikke si mer ellers så må jeg også iføre meg det utstyret du nevnte... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Billig til insidere ? Prisforlangene på If sin side var til tider satt så båtene ikke var interessante. Reagerte også på at de ikke hadde noen takst eller andre doumentasjon på båt og skader. Hvordan kan de anslå reparsjons kostnader da ??? På flere motorsykler har det stått " vraket etter kundens ønske" :eek: Men

prisene har ihvertfall på enkelte motorsykler vært så høye at en kan likså godt kjøpe en lett brukt sykkel i butikk og komme like bra eller bedre ut av det.

Så kanskje det går til insidere ? Fant If siden litt merkelig til tider jeg.

Link to post
Share on other sites

objekter fra forsikringsselskapenes lagre, går til verksteder de benytter til utbedring av skader, til en for begge parter fornuftig pris. På det viset, kan selskapene som reparerer for forsikringsbransjen holde et visst trøkk, også på de tidene av året det normalt er mer stille.

 

Ingen innrømmer dette offentlig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For noen år siden kolliderte jeg med min Toyota Carina. Bilen ble satt til taksering på et Toyota-verksted. Taksten var klar : dette var så mye skader at det ble vrak, og det var ulovlig å "kjøpe ut" vraket for å reparere selv og senere registrere på nytt (noe som var lovlig før..). Bilen ble stående , og jeg så meg om etter ny bil.... Etter noen uker fikk jeg telefon fra takstmann som lurte på hvor alu-felgene til bilen var, da han måtte ha de , ellers fikk jeg trekk i utbetalingen (!). Jeg sa at de var solgt , og at det vel ikke hadde noe å si når bilen var vraket. Takstmann ble litt "rar" i telefonen , men godtok da svaret.

Så , etter enda noen uker møter jeg plutselig på en kjent bil langs veien... Carinaen har gjenoppstått fra de døde, og en ansatt på Toyota-verkstedet viser seg å være eier..

Inside-trading i forsikring/taksbransjen ?? Å nei da... :puke:

Link to post
Share on other sites

De kan ikke selge til privatpersoner. Ved kondemnering faller jo CE-godkjenningen bor, for båten er ikke lenger i samsvar. Dersom den skal bygges opp igjen, må det skje i regi av verksted som kan re-sertifisere. Så vidt jeg har forstått. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

jaha - så en båt, med oversvømmet maskinrom som kondemneres, skal altså merkes på nytt ?

Ikke for det; det er vel mulig å leie en svensk sjøfartsinpektør til en overkommelig pris. Noe ala Biltilsynet på diverse lokasjoner..

 

Suzuki

Tror kanskje Kjell Inge har noen gode kontakter der..... :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

skal altså merkes på nytt ?

Jeg er ikke helt sikker på det; mulig at det er nok å bringe den tilbake i samsvar f. eks. skifte bunnventilen i ditt eksempel. Men i utgangspunktet vil jeg tro at kondemnering betyr bortfall av samsvar/godkjenning. Har ikke tid eller ork til å utforske detaljene i dette i dag.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på det; mulig at det er nok å bringe den tilbake i samsvar f. eks. skifte bunnventilen i ditt eksempel. Men i utgangspunktet vil jeg tro at kondemnering betyr bortfall av samsvar/godkjenning. Har ikke tid eller ork til å utforske detaljene i dette i dag.

Er det blondinene som krever mye en lørdagskveld, skipper? :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er det blondinene som krever mye en lørdagskveld, skipper?

Ja, dessverre. Seks-åringen er riktig så ufyselig og knuragtig i kveld. Selv om Worse har sunget både "Gamle Dampen" og Jul i Biscaya" for henne. Eller kanskje nettop derfor ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, dessverre. Seks-åringen er riktig så ufyselig og knuragtig i kveld. Selv om Worse har sunget både "Gamle Dampen" og Jul i Biscaya" for henne. Eller kanskje nettop derfor ... :lol:

På min 3-åring har jeg med god erfaring forsøkt:

 

"Hør trebåtens klang - dunk - dunk... etc...."

 

:lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...