Jump to content

dobbelt isolert dynamo / "kobling av ledninger"


js

Recommended Posts

Hei igjen. Begynner å nærme seg slutten på motortrøbbelet (b30) mitt  (håper jeg).

I den forbindelse må jeg kjøpe nytt batteri. Det jeg har er ca 70 amp, men jeg hadde tenkt å kjøpe et nytt på 60 amp. Har dette noe å si på lading osv? Jeg tenker da på overlading el.l. Eller er det eneste at jeg får mindre kapasitet.

 

Jeg bytter dynamoen også, men vet ikke hvor stor denne er enda. Det står vel på ett eller annet sted? Er det noen forskjell på bil og båtdynamo?

 

Jeg får skrive mer om hva som har skjedd osv. senere. Nå må/håper jeg bare på at jeg får ordnet alt til St. hans!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Begynner å nærme seg slutten på motortrøbbelet (b30) mitt  (håper jeg).

I den forbindelse må jeg kjøpe nytt batteri. Det jeg har er ca 70 amp, men jeg hadde tenkt å kjøpe et nytt på 60 amp. Har dette noe å si på lading osv? Jeg tenker da på overlading el.l. Eller er det eneste at jeg får mindre kapasitet.

 

Jeg bytter dynamoen også, men vet ikke hvor stor denne er enda. Det står vel på ett eller annet sted? Er det noen forskjell på bil og båtdynamo?

 

Jeg får skrive mer om hva som har skjedd osv. senere. Nå må/håper jeg bare på at jeg får ordnet alt til St. hans!

 

Størrelsen batteri har betydning for ladingen, men ikke på noen annen måte enn at det tar kortere eller lengre tid å topplade batteriet.

Overlading trenger du ikke frykte så lenge alle tekniske dippedutter er i orden.

 

Til forskjell fra bildynamoer er dynamoer beregnet på bruk i båt som regel dobbelisolerte. Er sikker på hva de fysisk har gjort med dynamoen, men det har med isolasjon mellom + og - å gjøre...tror jeg.

 

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Hmm. Betyr det at jeg ikke kan bruke bil dynamo i båt? Pga. korrosjon ol.l eller pga gnister?

Hvis du har 2-polt anlegg kan du ikke bruke bildynamo. Det har med tæring på båtens utvendige metalldeler som propell/aksling å gjøre. Ved feil i det elektriske anlegget på motoren kan en propell tæres bort på kort tid (uker). Noen båter har 1-polt anlegg med minus til gods som i biler og det går greit så lenge alt er 100% i orden.......

 

Når det gjelder batteristørrelsen så betyr det ikke særlig mye om det er 60 eller 70 Ah hvis en tenker på ladingen. Det du bør ha i tankene er at batteriet skal kunne levere nok strøm til startmotoren (startkapasitet) og det er jo alltid kjekt å ha noen ampertimer i reserve dersom motoren skulle være vanskelig å starte en gang.......... Ville vel tro at 60 Ah må være rikelig til en b30, dieselmotorer er litt mer sære slik....... Kjøp i alle fall et startbatteri og ikke fritidsbatteri.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Betyr det at jeg ikke kan bruke bil dynamo i båt? Pga. korrosjon ol.l eller pga gnister?

I et "vanlig" anlegg er batteriets minuspol koblet til motorblokka, og strømmen til/fra starter og dynamo går tilbake gjennom blokka. Starteren har da typisk èn tykk leder til startstrøm, og en tynnere til innslaget.

 

En del båtmotorer har såkalt to-polet opplegg, det vil si at strømanleggets minuspol ikke er "jordet" i motoren. Med "ikke jordet i motoren" mener jeg at det ikke er elektrisk forbindelse mellom batteriets minuspol og godset i motoren. I slike anlegg kreves det at starter og dynamo er av en type hvor både "-" og "+" er isolert fra motoren.

 

Fordelen med dette er at en kan unngå at feil på strømanlegget, f.eks. med en lanterne, eller i forbindelse med landstrøm, gjør at motoren/gir/drev/propell blir "offeranode" og tæres p.g.a. elektrolyse.

 

Hva slags anlegg du har i din båt kan du finne ut ved å studere den gamle dynamoen og starteren, eventuelt ledningsnettet.

 

Du kan godt bruke en bildynamo på et vanlig "en-polet" anlegg. De fleste bildynamoer leveres med laderegulator for 14.0 V eller deromkring. Kort sagt er dette ikke tilpasset bruken i en båt, og man bør kjøpe seg en Ladac regulator e.l. med ekstern "senseledning" (fra 1500,- kr og oppover). Ladacen er helt grei og koster 1610,- kr hos Maritim i Arendal. Med ekstern senseledning er opplegget også klart for skillediode (290,- kr Seatronic) slik at man kan ha to batteribanker (start/forbruk).

 

Hvis budsjettet er trangt kan man også kjøpe en ny laderegulator til bildynamoen som gir 14.4V eller 14.5V.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Skjønner poenget, men skjønner ikke/vet ikke hvordan jeg kan se det på dynamoen/koblingene.

 

Spurte VP holmen og der mente de at det kun var gnistfaren som var problemet.

Men dette vil jeg være sikker på. Kjedelig om noe begynner å tære.

Noen som vet hvor man kan kjøpe brukt/bytte dynamo? Har lett litt på nett men ikke funnet noe spes. (unntagen maritim osv. men jeg vil/må ha den NÅ!)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Skjønner poenget, men skjønner ikke/vet ikke hvordan jeg kan se det på dynamoen/koblingene.

 

Spurte VP holmen og der mente de at det kun var gnistfaren som var problemet.

Men dette vil jeg være sikker på. Kjedelig om noe begynner å tære.

Noen som vet hvor man kan kjøpe brukt/bytte dynamo? Har lett litt på nett men ikke funnet noe spes. (unntagen maritim osv. men jeg vil/må ha den NÅ!)

Har aldri lagt merke til at marinedynamoer har vært spesielt sikret mot gnister, men du har jo bensinmotor, og jeg har stort sett puslet med diesel.

 

Du kan prøve www.drevia.se for brukt dynamo. (http://www.drevia.se/begdel2.html#p) På forsiden har de kampanje, dynamo 60A med skillediode for SEK 2989,-

 

En ny "universaldynamo" (Prestolite) koster vel ca. 1500,- kr, mener jeg å huske.

 

Ta en titt på starteren din, går det en egen ledning fra minuspolen på batteriet?

 

Hva slags dynamo har du i dag? Hvis du lister opp merkingen på polene bak på dynamoen, vil noen kunne fortelle deg om den er 2 pol eller ikke.

 

Hvis du har mulighet, så kan du jo legge ut et bilde av starter eller dynamo.

 

Ta evt. en titt her: http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/gen.htm for mer info om dynamo og lading.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei. Tok noen bilder men litt vanskelig å få lagt de ut her. Får finne meg en hjemmeside snart så jeg kan gjøre det ved senere anledninger.

 

Den som sto i heter Paris Rhone:

14v

35A

 

Har en kontakt for +,

en for -,

en som heter w,

og en som heter 61.

Totalt 4 punkter.

 

Den nye, fra bil, heter Bosh K1

14v

35A

Vovo imp

 

Har en kontakt som heter B+ hvor det ikke er festet ledning,

en som heter 61/D, med rød ledning,

en som heter D F, med grønn ledning (til børstene),

en som heter D- med sort ledning,

og en det ikke står noe på men med 4 røde ledninger på

Totalt 5 punkter

 

Den gamle starteren har en stor kontakt, og en liten for flatstift

Den nye har en stor kontakt, og 2 små for flatstift.

 

Håper noen blir klokere av dette? :nonod:

Link to post
Share on other sites

Ut fra slik du beskriver starteren din, tror jeg ikke at opplegget ditt er to-polet.

 

Den gamle dynamoen din høres ut til å være to-polet dog... Litt mystisk, men har sett to-polede dynamoer på en-polede anlegg i båt før.

 

Du får sjekke om det finnes noen ledning fra motorblokka til minuspolen på batteriet.

 

Det høres ut som om denne Boschen har ekstern regulator...? Fikk du i tilfelle med den?

 

For å ta Bosch'n først:

B+ er strøm ut av dynamoen, kobles til batteriets plusspol.

61 skal til ladelampa, (og videre til tenningslåsen)

DF og D- er feltstrømmen til ankeret, D- er ofte koblet til jord (chassis).

 

Hva mener du forresten med Vovo imp? Og hva slags bil er den fra?

 


(Lagt til senere)

DF og D- skal til laderegulatoren din, glemte å presisere det.


GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for masse hjelp Geir KS

Beklager vovo imp. Det skulle være volvo imp, men jeg tror ikke det gjør deg noe klokere :smiley:

Det var noe som stod nederst på dynamoen.

 

Problemet (et av de) er at jeg begynner å glemme hvordan ledningene var koblet på de forskjellige komponentene. Men jeg kan ikke huske at minus (tykk ledning) var koblet rett på motoren. Men da skjønner jeg ikke hvor den skal. Det er vel tykk + som skal på starteren, pluss noen småledninger.

 

Skal ta en kikk nedi ledningsrotet å se om jeg kan friske opp minnet litt.

Link to post
Share on other sites

Den gamle dynamoen din var sannsynligvis to polet (ut fra slik du beskrev den), og da har du sannsynligvis en tykk (svart) minuskabel til dynamoen såvel som en tykk (rød) plusskabel.

 

Hvis det var koblet slik, så må det være en annen minuskabel jordet i motoren, ellers ville ikke starteren din (slik du beskriver den) ha forbindelse til "minus" på batteriet.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

I ren nostalgi tok jeg frem en rep.håndbok til min første bil, 1975 Opel Ascona. Denne var utstyrt med dynamo K1, fabrikat ukjent. Tekniske data i boka er : 35 amp output K1 ® 14v 35A 20.  Denne hadde ekstern regulator. Legger ut koblingsskjema scannet fra boka. w-terminalen på din gamle er vel til turteller?

show_image_stream.php?bid=3675152&dx=484&dy=495

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen :seeya: Tilbake fra lang deilig ferie. Motor er på plass og det meste av det mekaniske ser ut til å gå i orden. Men jeg sliter fortsatt med disse ledningene :smiley:

Jeg klarer ikke å finne ut av dette, så jeg håper dere skjønner noe ut av beskrivningen av ledningene/koblingene.

Det er "bare" 8 ledninger som står mellom meg og det å vri om tenningen :smiley: :smiley:

Ledningen som jeg har er:

 

LEDNINGER til dynamo (området) =

1 rød, mellomtykk med ring i begge ender (ene enden skal til batteriet?)

1 litt tynnere sort med ring

1 vanlig tynn blå med ring

 

 

DYNAMO = (med avklippede ledningsrester fra bil)

en kontakt som heter B+ hvor det ikke er festet ledning,

en som heter 61/D, med rød ledning,

en som heter D F, med grønn ledning (til børstene),

en som heter D- med sort ledning,

og en det ikke står noe på men med 4 røde ledninger på

Totalt 5 punkter

 

(gammel dynamo =

en kontakt for +,

en for -,  

en som heter w,  

og en som heter 61.  

Totalt 4 punkter)

 

 

COIL =

1 tynn grønn ledning med flatstift. Hvor skal denne? Til fordeler?

 

 

LEDNINGER fra tenning? =

1 grønn med flatstift

1 gul med ring

1 tykkere hvit med flatstift

1 grå med flatstift

 

 

STARTER (fra bil) =

2 flatstifter

1 "bolt"

(gammel starter = 1 flatstift + 1 bolt)

 

Fra BUS-SKINNE =

1 mellomtykk rød med ring. Kobles til batteriet?

 

Fra batteriet = 1 tykk sort som skal til? blokk? 1 tykk rød som går til "1+2+all" bryter (men ingen tykk rød som burde gå til starter, dynamo el.l.)

 

Håper noen skjønner noe av dette og kan guide meg litt :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...