Napoli Startet 28.Juni.2022 Del på Facebook Startet 28.Juni.2022 Jeg har kjøpt en sliten Rib uten motor, som jeg planlegger å totalrenovere. I planen er nye pontonger, nytt elektrisk, våtslip av skrog, ny styring +++ I tillegg må jeg sette på motor. For å få budsjettet til å holde, ser jeg på brukte motorer. Båten har anbefalt motorstørrelse på 100 hk. En brukt to-takter fra rundt 2000, 100 hk ligger rundt 30 000,-, tilsvarende men nyere Etec og firetakt koster 60'-70'. Hva ville folket på baatplassen valgt, og hvorfor? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
SveinHa Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Napoli skrev Just now: Hva ville folket på baatplassen valgt, og hvorfor? På min skjærgårdsjeep gikk jeg fra 70Hk Suzuki 4-takt til 100Hk Yamaha 2-takt og er strålende fornøyd. 70 hesteren er jo en flott motor men litt snau til min båt og 100 hk 2-takt har nøyaktig samme vekt. Båten ble en helt annen opplevelse i bruk med den "nye" motoren og selv om forbruket nok er noe større så er ikke det noe jeg ergrer meg over. En litt uventet forbedring var langt bedre retningsstabilitet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
paxo Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Totaktere er ofte enkle å stelle på, derfor kan de være et sikrere kjøp enn tilsvarende eldre firetaktere. Dessverre er de tørste, men vedlikeholdsutgifter og innkjøpspris må avveies mot drivstofforbruk. Jeg som ikke kjører så mye, ville gått for en velholdt totakter. De er stort sett lettere også. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 28.Juni.2022 Del på Facebook Svart 28.Juni.2022 Ville i ditt tilfelle også gått for en velholdt 2-takter, hvorfor ? -Vekt -Enkel motor -Enkel å vedlikeholde -Lave service kostnader -Lav pris -Spreke motorer Men ville gått for en 3-syl, færre sylindre mindre som kan gå gæli, absolutt ikke kjøp en 6-sylindret ! Ville personlig da kjøpt Yamaha. Det er min mening etter veldig mange år med 2-takt, gikk i 2019 over til større 4-takter (samme hk som min tidligere 2-takt) å ble veldig skuffet over kraften/akserlasjon fra start, ellers veldig fornøyd, 4-takten er jo utvilsomt en overall mye behageligere motor, ikke minst lukt/eksos. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Det spørs vel litt på bruksområdet. Jeg gikk for totakter da jeg kjøpte båt med påhenger. Pga enklere vedlikehold etc. Snakker da om en mindre motor, 30hk. Men da mitt bruksområde i all hovedsak er i 5 knop sonen ser jeg nå at en firtakter hadde vært greit. Totakteren trives ikke like godt med å luffe på lavt turtall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 (redigert) Vi er nå kommet til år 2022 og valget er etter min mening soleklart, brukt 4 takter......... Når vi ser på dagens drivstoff priser så hadde jeg ihvertfall ikke gått for en 15 ++ år gammel museumsgjenstand av en totakter i dag... Redigert 29.Juni.2022 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eapett Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Enkelt, 4takter. Hvorfor? Drivstofføkonomi og støy. Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
andersb Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 drivstofføkonomi vinner jo stortsett e-tec G2 over 4 takt... mange litt eldre 4 takt har store korrosjonsproblemer btw, så dette blir stadig vanskeligere! :D Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Nåke som er såpass kurrant en fortsatt får tak i deler kan være greit. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Men er det ikke e-tec g2 som har hatt mye problemer, mens g1 har fungert ok? Mine tanker om 2-takt versus 4-takt: 4-taktere fordeler: - drivstofføkonomi - stillegående - lite røyk/ eksos/ lukt når man kjører sakte - blir ikke "sur" av sakte kjøring (fine soldager eller dorging) Ulemper: - innkjøpspris - mer leamikk = mer som kan gå i stykker og vanskeligere å feilsøke - dyrere og oftere service - ofte (?) Problemer med tæringskader på eldre firetaktere - tyngre - ofte mindre akselerasjon enn totaktere Totaktere fordeler: - lettere vekt - lettere service - mindre feilmuligheter - lavere innkjøpspris - god akselerasjon Ulemper: - bruker mer drivstoff (ikke e-tec) - mer eksos/ os (ofte generende) - blir sur på lange turer i lav hastighet Jeg fisker en del (når jeg har tid), og synes det er kjekt at min totakter dytter båten rett opp i fart, og mindre kjekt at jeg bruker en halv bensintank på en lengre fisketur. Jeg synes det er ugreit å reise på kosetur med fiskebåten, for man sitter alltid i en eim av totakts-eksos hvis det ikke er mye vind. Hverken ungene eller kona liker det. Når jeg er på fisketur tenker jeg ikke på det, men ofte er det litt vind når jeg er utpå. Jeg kunne godt tenkt meg en firetakt. Men budsjettet er ikke der nå, og brukstiden jeg har på motoren nå forsvarer det ikke. Men hvis jeg selger turbåten så er muligheten stor for at det blir en firetakter. Men da vil jeg ha en som jeg vet har hatt servicene den skal ha. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Napoli Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Her var det mange gode poeng. Er ikke lett dette her. Alle tre typene har sine fordeler og ulemper. Jeg tror jeg ender opp med en så fin totakter som mulig på denne. Det er et ganske vasst skrog på båten, og jeg ser vel for meg at det blir mer transport og mindre dorging den brukes til. Så får jeg heller sette av noen av de 30000,- spart til bensin (det blir jo noen liter bensin av 30000,-). Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ask Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 (redigert) I oktober 2019 bytta eg ut min 2012 mod E-tech 50 med ein ny Suzuki 60 (firtakt). Gutane mine har ein 2012 mod Mariner totakt 60 hk på sin båt. Den motoren er jo tørst, men vedlikehaldet er berre girolja og ferskvasskjøring no og då. Båten blir brukt i fiskeri, og går 8-10 timar kvar dag i sesongen. I fjor hadde eg suzukien på 100-timarsservice. Det tok ein halv feriedag. (EIn liten time køyring kvar veg, og service medan eg venta.) Det kosta ca. 6 000. I år er det tid for 200-timarsservice. Då vil dei skifta impellar òg. Kostnad i underkant av 10 000. Det er sjølvsagt ikkje aktuelt. Med ein slik kostnad er eg langt inne i ein ny motor. Eg har kjøpt eit servicesett av Ravns Garage. Det kosta ca. 2500, og så gjer eg heller servicen sjølv. Det tek mindre tid enn å køyra båten til verkstad for service. Eg er svært nøgd med suzukien, og det var deiligt å bli kvitt e-techen. Det var vanskeleg å få seld e-techen. Det er jo ofte ein grunn til at folk sel brukte påhengsmotorar. Nytt er jo nytt, men med ditt budsjett hadde eg valgt brukt totakt. Dette pga. at dei er enklare å vedlikehalda, og tapet er mindre om du gjer eit bomkjøp. Redigert 30.Juni.2022 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 (redigert) Ville personlig gått for 4-takter. Men da MÅ du passe på at den har hatt jevnlig service med spesielt fokus på sink-anoder. Mange glemmer sinkanodene i blokken. Disse er vitale. Er på min andre Yamaha F50. Begge rundt 2000 mod. Den første var tæret opp da anoder ikke hadde vært skiftet, måtte bytte bunnpanne, eksos og mellomstykke mellom blokk og bunnpanne. Den jeg har nå har hatt fokus på service og har null tæring. Og vil aldri ha annet enn Yamaha. Har sett altfor mye tull med både Mercury og Suzuki.... Mtp på driftsøkonomi og støy/eksos ville eg aldri gått tilbake til totakter. Redigert 30.Juni.2022 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Kjøp en ferskvannskjørt motor. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Personlig ville jeg kun vurdert totakter for mindre motorer jeg må løfte ofte - eksempelvis en jollemotor som må løftes opp på moderskipets pushpit for overfarter. Jeg snakker da om motorer opp mot 15 hk. Grunnen er enkel, ytelse vs effekt er dobbelt så god. Ellers synes jeg firetakteren har mange plusser. Mindre røyk, lettere å starte, mindre vedlikehold (selv om det er litt lettere å skru på totaktere), mindre støy, går jevnere og renere, mindre oljestyr, lavere forbruk, mindre forurensning. En firetakter er jevnt over bedre enn en totakter på alle parametere enn power, egnethet for trimming og mekking. Nå har det blitt slik at de mest populære gamle totakterne (de med absolutt lavest vekt ift hk i klassen under 20 hk) går for nesten like mye som en ny firetakter. Siden jeg skal ha motoren opp i moderskipet via badeplatformen kjøper jeg bare totaktere til jolla. Den gang det var hytte derimot og jolleløft ikke var en hadardiøs sak, ja så var det firetakter som gjaldt. Er det snakk om motorer over 20 -30 hk betyr jo fortsatt vekten fortsatt noe for vektens innvirkning på båten, men lite for menneske-håndteringen av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 2.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 zooper skrev On 30.6.2022 at 14.50: Jeg snakker da om motorer opp mot 15 hk. Grunnen er enkel, ytelse vs effekt er dobbelt så god. Dette var jeg enig i før. Men guttungen har en nyere Mercury Viking EFI 10/15/20 hk. Det er en helt rå liten maskin. Ikke veier den mye heller (ikke merkbar vektforskjell på den og den gamle vikingen han hadde før). Firetakt har nok tatt igjen totakt på mange områder etterhvert. Men, fortsatt, de gamle to-takterne er jo vesentlig lettere å vedlikeholde, enklere å ha med å gjøre i daglig drift. Ulempen er vel drivstofforbruk og at de etterhvert begynner å bli vel gamle... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
zooper Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Vikingen er en fantastisk motor! Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Hadde gått for en skuddsikker suzuki 4 takt! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 zooper skrev On 30.6.2022 at 14.50: Er det snakk om motorer over 20 -30 hk betyr jo fortsatt vekten fortsatt noe for vektens innvirkning på båten, men lite for menneske-håndteringen av motoren. Dette er vel kun din personlige mening og har lite med fakta å gjøre... Tohatsu 25 2T 47kg (yter ca 32) vs Honda 30 4T 76kg / Yamaha F30 102kg Jeg klarer å sette på Tohatsuen på With' alene, men ikke noen av 4T motorene, så for meg får det stor betydning Sitér dette innlegget Link to post
Mobilius Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Lenasmartin20 skrev 7 minutter siden: Hadde gått for en skuddsikker suzuki 4 takt! Hvilke årsmodeller og størrelser? Ser flere anbefaler Suzuki motorer. Var jo ikke så bra for en del år tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 (redigert) E-tec er vel hovedgrunnen (sammen med corona) til at evinrude/johnson gikk konk. Jeg tror det var/er en del problemer med at elektronikken ikke tåler sjøvann. Eller kanskje andre problemer - i hvertfall problemer. Jeg ville kjøpt noe annet. tenk over hvor mange timer i året motoren blir brukt. For mye bruk er 4takt bedre pga lavere forbruk. For motor som brukes lite er totakt bedre pga mindre og enklere vedlikehold og lettere håndtering (lavere vekt). Samme antall hester gir antagelig samme toppfart, men totakteren har mer krefter i midtregisteret og er også lettere. Det betyr at hvis du har en båt lastet så den er vanskelig å få i plan med en to-takter går den kanskje ikke i plan i det hele tatt med en 4takter med samme effekt. Du må altså kanskje ha fler hester om du går for 4takt. Og dermed enda mer vekt - og båten blir baktung. Noen båter takler dette bedre enn andre. Redigert 2.Juli.2022 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 AMelbye skrev 1 time siden: Jeg tror det var/er en del problemer med at elektronikken ikke tåler sjøvann. Hvor mange motorer har du direkte kjennskap til ? + Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 (redigert) Jeg har en etec 90 hk. 2019 modell. Motoren fungerer meget bra. Herlig karakter med rask aksellerasjon. Service hvert 3. år. Største jobben på service er at de bytter impellerpumpa. Kosta 10.000kr. De andre åra vinterkonserverer man motoren selv. om etec bruker mye bensin? Vet ikke, har aldri målt eller sammenlignet med andre motorer. Om jeg sparer 50 øre pr nm på å ha en dau 4 takter er ikke så veldig interessant på en RIB 😊 Redigert 2.Juli.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 3.Juli.2022 Del på Facebook Svart 3.Juli.2022 Mercury optimax går godt og er rimelig i drift.Noen synes de støyer for mye, personlig liker jeg lydbildet. Er ikke stor forskjell fra min Suzuki df100 i marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 3.Juli.2022 Del på Facebook Svart 3.Juli.2022 Tror du får like mange alternativer som det er svar i tråden.. Selv har jeg alltid vært svoren firetakt-fan siden jeg har vært utsatt for Honda fra jeg kunne sitte oppreist i en båt. Jeg har en 7,5 og en 10-hester, og selv om jeg alltid kom frem sist i venneflokken (De hadde Yamaha 9.9) så kunne jeg kjøre to uker med 13 liters tank mens de måtte fylle hver tredje dag på sine 28-litere.. (Virket sånn, i hvertfall!) I 2018 kjøpte jeg min første totakter, (2012 Etec 115hk) og jeg må si jeg er imponert. Bensinforbruk er helt minimalt, den går nydelig og ikke minst er det masse kraft. Evinrude/Johnson gikk ikke 'konk', men BRP la ned den divisjonen da hjemmemarkedet helst ville ha firetakt. De kjører fortsatt seneste e-tec teknologi på både snøscootere og vannscootere, så teknologien er ikke 'død'. Oljestank er jeg ukjent med, disse brenner svært rent, såpass at de i tillegg har fått flere priser og godkjenninger. (Selvfølgelig kan det komme en 'dott' etter litt hardkjør etter lang trolling, men aldri ved vanlig kjøring.) På en RIB er det alltid greit med litt ekstra trøkk, og da de ofte går mye på mellom- og høy hastighet vil en totakt gi mer guffe for pengene. Jeg ville styrt unna en Ficht-motor, men har tidligere sett e-tec til gode priser, men de går relativt fort nå etter at støkkene etter 'konkursen' har gitt seg. G1 er gode motorer. Velg tresylindret 90-hester. Av firetakt er jo Suzuki og Honda sannsynligvis de beste, og en gammel Honda (selv pre-2000) kan du kverne på i mange år med litt nye deler selv om den er litt tyngre. Dette blir litt smak og behag, tenker jeg. Jeg hadde nok styrt unna eldre totakter fra før 2000 om du er avhengig av god pålitelighet, selv om regreim og slikt også selvfølgelig kan ryke på en firetakter.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.