Jump to content

Kjøpe eldre totakter, brukt firetakt eller Etec?


Napoli

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en sliten Rib uten motor, som jeg planlegger å totalrenovere. I planen er nye pontonger, nytt elektrisk, våtslip av skrog, ny styring +++ I tillegg må jeg sette på motor. 

For å få budsjettet til å holde, ser jeg på brukte motorer. Båten har anbefalt motorstørrelse på 100 hk. 

En brukt to-takter fra rundt 2000, 100 hk ligger rundt 30 000,-, tilsvarende men nyere Etec og firetakt koster 60'-70'.

Hva ville folket på baatplassen valgt, og hvorfor?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev Just now:

Hva ville folket på baatplassen valgt, og hvorfor?

På min skjærgårdsjeep gikk jeg fra 70Hk Suzuki 4-takt til 100Hk Yamaha 2-takt og er strålende fornøyd. 70 hesteren er jo en flott motor men litt snau til min båt og 100 hk 2-takt har nøyaktig samme vekt. Båten ble en helt annen opplevelse i bruk med den "nye" motoren og selv om forbruket nok er noe større så er ikke det noe jeg ergrer meg over. En litt uventet forbedring var langt bedre retningsstabilitet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Totaktere er ofte enkle å stelle på, derfor kan de være et sikrere kjøp enn tilsvarende eldre firetaktere.

Dessverre er de tørste, men vedlikeholdsutgifter og innkjøpspris må avveies mot drivstofforbruk.

Jeg som ikke kjører så mye, ville gått for en velholdt totakter. De er stort sett lettere også.

Link to post

Ville i ditt tilfelle også gått for en velholdt 2-takter, hvorfor ?

-Vekt

-Enkel motor

-Enkel å vedlikeholde

-Lave service kostnader

-Lav pris

-Spreke motorer

Men ville gått for en 3-syl, færre sylindre mindre som kan gå gæli, absolutt ikke kjøp en 6-sylindret !

Ville personlig da kjøpt Yamaha.

Det er min mening etter veldig mange år med 2-takt, gikk i 2019 over til større 4-takter (samme hk som min tidligere 2-takt) å ble veldig skuffet over kraften/akserlasjon fra start, ellers veldig fornøyd, 4-takten er jo utvilsomt en overall mye behageligere motor, ikke minst lukt/eksos.

Link to post

Det spørs vel litt på bruksområdet. Jeg gikk for totakter da jeg kjøpte båt med påhenger. Pga enklere vedlikehold etc. Snakker da om en mindre motor, 30hk. Men da mitt bruksområde i all hovedsak er i 5 knop sonen ser jeg nå at en firtakter hadde vært greit. Totakteren trives ikke like godt med å luffe på lavt turtall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Men er det ikke e-tec g2 som har hatt mye problemer,  mens g1 har fungert ok?

 

Mine tanker om 2-takt versus 4-takt:

 

4-taktere fordeler:

- drivstofføkonomi

- stillegående 

- lite røyk/ eksos/ lukt når man kjører sakte

- blir ikke "sur" av sakte kjøring (fine soldager eller dorging)

 

 

Ulemper:

- innkjøpspris

- mer leamikk = mer som kan gå i stykker og vanskeligere å feilsøke

- dyrere og oftere service

- ofte (?) Problemer med tæringskader på eldre firetaktere 

- tyngre

- ofte mindre akselerasjon enn totaktere

 

Totaktere fordeler:

- lettere vekt

- lettere service

- mindre feilmuligheter

- lavere innkjøpspris

- god akselerasjon

 

Ulemper:

- bruker mer drivstoff (ikke e-tec)

- mer eksos/ os (ofte generende)

- blir sur på lange turer i lav hastighet

 

 

Jeg fisker en del (når jeg har tid), og synes det er kjekt at min totakter dytter båten rett opp i fart, og mindre kjekt at jeg bruker en halv bensintank på en lengre fisketur.

 

Jeg synes det er ugreit å reise på kosetur med fiskebåten,  for man sitter alltid i en eim av totakts-eksos hvis det ikke er mye vind. Hverken ungene eller kona liker det. 

 

Når jeg er på fisketur tenker jeg ikke på det, men ofte er det litt vind når jeg er utpå.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en firetakt. Men budsjettet er ikke der nå, og brukstiden jeg har på motoren nå forsvarer det ikke. Men hvis jeg selger turbåten så er muligheten stor for at det blir en firetakter. Men da vil jeg ha en som jeg vet har hatt servicene den skal ha.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Her var det mange gode poeng. Er ikke lett dette her. Alle tre typene har sine fordeler og ulemper. Jeg tror jeg ender opp med en så fin totakter som mulig på denne. Det er et ganske vasst skrog på båten, og jeg ser vel for meg at det blir mer transport og mindre dorging den brukes til. Så får jeg heller sette av noen av de 30000,- spart til bensin (det blir jo noen liter bensin av 30000,-).

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

I oktober 2019 bytta eg ut min 2012 mod E-tech 50 med ein ny Suzuki 60 (firtakt).

 

Gutane mine har ein 2012 mod Mariner totakt 60 hk på sin båt.

Den motoren er jo tørst, men vedlikehaldet er berre girolja og ferskvasskjøring no og då.

Båten blir brukt i fiskeri, og går 8-10 timar kvar dag i sesongen.

 

I fjor hadde eg suzukien på 100-timarsservice. Det tok ein halv feriedag. (EIn liten time køyring kvar veg, og service medan eg venta.) Det kosta ca. 6 000.

I år er det tid for 200-timarsservice. Då vil dei skifta impellar òg. Kostnad i underkant av 10 000.

Det er sjølvsagt ikkje aktuelt. Med ein slik kostnad er eg langt inne i ein ny motor.

Eg har kjøpt eit servicesett av Ravns Garage. Det kosta ca. 2500, og så gjer eg heller servicen sjølv.

Det tek mindre tid enn å køyra båten til verkstad for service.

 

Eg er svært nøgd med suzukien, og det var deiligt å bli kvitt e-techen.

 

Det var vanskeleg å få seld e-techen.

 

Det er jo ofte ein grunn til at folk sel brukte påhengsmotorar.

Nytt er jo nytt, men med ditt budsjett hadde eg valgt brukt totakt. Dette pga. at dei er enklare å vedlikehalda, og tapet er mindre om du gjer eit bomkjøp.

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post

Ville personlig gått for 4-takter. Men da MÅ du passe på at den har hatt jevnlig service med spesielt fokus på sink-anoder. Mange glemmer sinkanodene i blokken. Disse er vitale. Er på min andre Yamaha F50. Begge rundt 2000 mod. Den første var tæret opp da anoder ikke hadde vært skiftet, måtte bytte bunnpanne, eksos og mellomstykke mellom blokk og bunnpanne.  Den jeg har nå har hatt fokus på service og har null tæring.

Og vil aldri ha annet enn Yamaha. Har sett altfor mye tull med både Mercury og Suzuki....

Mtp på driftsøkonomi og støy/eksos ville eg aldri gått tilbake til totakter.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Personlig ville jeg kun vurdert totakter for mindre motorer jeg må løfte ofte - eksempelvis en jollemotor som må løftes opp på moderskipets pushpit for overfarter. Jeg snakker da om motorer opp mot 15 hk. Grunnen er enkel, ytelse vs effekt er dobbelt så god.

 

Ellers synes jeg firetakteren har mange plusser. Mindre røyk, lettere å starte, mindre vedlikehold (selv om det er litt lettere å skru på totaktere), mindre støy, går jevnere og renere, mindre oljestyr, lavere forbruk, mindre forurensning. En firetakter er jevnt over bedre enn en totakter på alle parametere enn power, egnethet for trimming og mekking.

 

Nå har det blitt slik at de mest populære gamle totakterne (de med absolutt lavest vekt ift hk i klassen under 20 hk) går for nesten like mye som en ny firetakter.

 

Siden jeg skal ha motoren opp i moderskipet via badeplatformen kjøper jeg bare totaktere til jolla. Den gang det var hytte derimot og jolleløft ikke var en hadardiøs sak, ja så var det firetakter som gjaldt.

 

Er det snakk om motorer over 20 -30 hk betyr jo fortsatt vekten fortsatt noe for vektens innvirkning på båten, men lite for menneske-håndteringen av motoren.

Link to post
zooper skrev On 30.6.2022 at 14.50:

Jeg snakker da om motorer opp mot 15 hk. Grunnen er enkel, ytelse vs effekt er dobbelt så god.

Dette var jeg enig i før. Men guttungen har en nyere Mercury Viking EFI 10/15/20 hk. Det er en helt rå liten maskin. Ikke veier den mye heller (ikke merkbar vektforskjell på den og den gamle vikingen han hadde før). Firetakt har nok tatt igjen totakt på mange områder etterhvert. 

Men, fortsatt, de gamle to-takterne er jo vesentlig lettere å vedlikeholde, enklere å ha med å gjøre i daglig drift. Ulempen er vel drivstofforbruk og at de etterhvert begynner å bli vel gamle...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
zooper skrev On 30.6.2022 at 14.50:

Er det snakk om motorer over 20 -30 hk betyr jo fortsatt vekten fortsatt noe for vektens innvirkning på båten, men lite for menneske-håndteringen av motoren.

Dette er vel kun din personlige mening og har lite med fakta å gjøre...

 

Tohatsu 25 2T 47kg (yter ca 32) vs Honda 30 4T 76kg / Yamaha F30 102kg

Jeg klarer å sette på Tohatsuen på With' alene, men ikke noen av 4T motorene, så for meg får det stor betydning :diving:

Link to post

E-tec er vel hovedgrunnen (sammen med corona) til at evinrude/johnson gikk konk. Jeg tror det var/er en del problemer med at elektronikken ikke tåler sjøvann. Eller kanskje andre problemer - i hvertfall problemer. Jeg ville kjøpt noe annet.

tenk over hvor mange timer i året motoren blir brukt. For mye bruk er 4takt bedre pga lavere forbruk. For motor som brukes lite er totakt bedre pga mindre og enklere vedlikehold og lettere håndtering (lavere vekt).

Samme antall hester gir antagelig samme toppfart, men totakteren har mer krefter i midtregisteret og er også lettere. Det betyr at hvis du har en båt lastet så den er vanskelig å få i plan med en to-takter går den kanskje ikke i plan i det hele tatt med en 4takter med samme effekt. Du må altså kanskje ha fler hester om du går for 4takt. Og dermed enda mer vekt - og båten blir baktung. Noen båter takler dette bedre enn andre.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

Jeg har en etec 90 hk. 2019 modell. Motoren fungerer meget bra. Herlig karakter med rask aksellerasjon. Service hvert 3. år. Største jobben på service er at de bytter impellerpumpa. Kosta 10.000kr. 
De andre åra vinterkonserverer man motoren selv. 
 

om etec bruker mye bensin? Vet ikke, har aldri målt eller sammenlignet med andre motorer. Om jeg sparer 50 øre pr nm på å ha en dau 4 takter er ikke så veldig interessant på en RIB 😊

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Tror du får like mange alternativer som det er svar i tråden.. :tongue:

Selv har jeg alltid vært svoren firetakt-fan siden jeg har vært utsatt for Honda fra jeg kunne sitte oppreist i en båt. Jeg har en 7,5 og en 10-hester, og selv om jeg alltid kom frem sist i venneflokken (De hadde Yamaha 9.9) så kunne jeg kjøre to uker med 13 liters tank mens de måtte fylle hver tredje dag på sine 28-litere.. (Virket sånn, i hvertfall!)

I 2018 kjøpte jeg min første totakter, (2012 Etec 115hk) og jeg må si jeg er imponert. Bensinforbruk er helt minimalt, den går nydelig og ikke minst er det masse kraft.

Evinrude/Johnson gikk ikke 'konk', men BRP la ned den divisjonen da hjemmemarkedet helst ville ha firetakt. De kjører fortsatt seneste e-tec teknologi på både snøscootere og vannscootere, så teknologien er ikke 'død'.

Oljestank er jeg ukjent med, disse brenner svært rent, såpass at de i tillegg har fått flere priser og godkjenninger. (Selvfølgelig kan det komme en 'dott' etter litt hardkjør etter lang trolling, men aldri ved vanlig kjøring.)

På en RIB er det alltid greit med litt ekstra trøkk, og da de ofte går mye på mellom- og høy hastighet vil en totakt gi mer guffe for pengene. Jeg ville styrt unna en Ficht-motor, men har tidligere sett e-tec til gode priser, men de går relativt fort nå etter at støkkene etter 'konkursen' har gitt seg. G1 er gode motorer. Velg tresylindret 90-hester. 

Av firetakt er jo Suzuki og Honda sannsynligvis de beste, og en gammel Honda (selv pre-2000) kan du kverne på i mange år med litt nye deler selv om den er litt tyngre. 

Dette blir litt smak og behag, tenker jeg. 

Jeg hadde nok styrt unna eldre totakter fra før 2000 om du er avhengig av god pålitelighet, selv om regreim og slikt også selvfølgelig kan ryke på en firetakter.. :giggle: 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...