Jump to content

Hvordan er det å leve med en katamaran?

zooper

Recommended Posts

Du har vel en ny genoa som du viste frem på den danske flerskrogssiden. Ser ut som spiler i den, stemmer det? Og det så ut som en cutout  i underliket for å få seilet lavere? Er det derfor det er spiler?  Så i det hele tatt ut som en uvanlig design. 

Sun Flyer skrev for 17 timer siden:

...forumets eneste turcat med senkekjøl ikke vil poste sitt gps-spor.

Poenget mitt var at mine kryssvinkler i seg selv ikke er relevante for andre, fordi jeg har en svært spesiell one-off båt med asymetriske skrog, noe ingen lager lenger.

Nå er vi på årets 6 ukers sommerferie i Kattegat, og med barn og bikkje ombord som ikke liker mye bølger, så blir det mest seilas når vinden blåser vår vei.

Siden vi vanligvis ligger på svai, så er båten overfylt med vann, mat, drivstoff m.m., og min båt er nok mer følsom for vekt en en vanlig turkatt. 

Jeg har videre laget daviter bak, og har ca. 100kg hengende der, dette er nok heller ikke optimalt for seilegenskapene (vannlinjen bak er ikke synlig :rolleyes:).

Denne økte vekten og kanskje også bak-tunghetene påvirker i hvert fall farten for motor med ca. to knop.

Båten hadde opprinnelig masten plassert nesten helt bak, med et gigantisk forseil, dette ble endret før jeg tok over båten i 2004. Hvordan dette har endret seilegenskapene aner jeg ikke.

Jeg har to VP2030 pluss to dieseltanker, så her er det vel også nærmere 400kg mer enn den ene påhengeren båten opprinnelig hadde, og det har dermed også sannsynligvis påvirket seilegenskapene sammenlignet med slik den var designet opprinnelig.

Båten har tidligere seilt bedre på den ene vinkelen enn den andre. Det kan jo være flere grunner til. Jeg har senere forlenget det ene skroget litt ifm badeplatform, så mulig det da enten har økt eller minsket forskjellen:giggle:

Men joda, jeg skal prøve å huske å poste spor så snart vi skal krysse, og da både med kjølene nede og oppe for å se hvor mye forskjell kjølene gjør på feriepakket båt. Igjen, jeg kan ikke skjønne at det er relevant for andre, men for egen del er det jo interessant.

PS. jeg skrev 5-10 grader, ikke 10-15. Dette er TWA. Forskjellen på AWA er noe mindre, men jeg får helt klart en god del mer avdrift uten kjølene nede. Jeg har lest at senkekjøler generelt gir 5-7 grader bedre kryssevinkel, men om å bygge om til senkekjøler ville gjort stor forskjell på en sommerferielastet Lagoon aner jeg ikke. Endel moderne turkatter krysser nok også endel bedre enn de som ble bygget tidligere siden, så det er nok endel fordommer rundt krysse-egenskapene "av gammel vane". Jeg har ikke målt båten min, og kan lite om Texel og måleregler, men dette vil jeg tro Marius (Odd Marius Rosvold) og flere vil ha sterke meninger om på FB.

Kanskje jeg skal spille inn at vi kan ha senkekjøler som tema på ett av flerskrogsmøtetene til høsten?

I know, men min er egentlig ikke designet for å være fatcat, så dermed påvirker nok kanskje den økte vekten i større grad seilegenskapene enn for en båt som er designet for mer vekt.

Den veide visstnok 5 tonn opprinnelig, nå er den ulastet nærmere 7, og ferielastet kanskje 8, dvs en økning på rundt 60%. 

En Lagoon 40 veier vel 10 tonn, tviler på at noen drasser på 6 tonn ekstra :D

Du har vel en ny genoa som du viste frem på den danske flerskrogssiden. Ser ut som spiler i den, stemmer det? Og det så ut som en cutout  i underliket for å få seilet lavere? Er det derfor det er spiler?  Så i det hele tatt ut som en uvanlig design. 

Stemmer. Det var vel Lars Odrup som delte bildet eller videoen min på den danske siden. Og så gadd ikke jeg å kommentere so voldsomt der. Designet var min idè som Karl O Book i elvstrøm tente på. Målet mitt var å få bedre fasong i den nedre delen av seilet ved å trekke det lavere foran salongen. Jeg syns det fungerer fint, men som Pacuare sier vet man jo ikke før man tester mot et normalt seil på en tilsvarende båt. Og det får jeg ikke gjort. Det var et seriøst arbeid med måling for å treffe helt på tilpassingen. Siden noen her hadde dårlig erfaring med Elvstrøm og seil som ikke passer er jo dette et eksempel på hvor godt man kan treffe ved god kommunikasjon med seilmakeren.

ny fokk 22.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

"Siden noen her hadde dårlig erfaring med Elvstrøm og seil som ikke passer", har hatt en dårlig erfaring med Elvstrøm selv. Har egentlig ikke funnet en seilmaker jeg stoler på i nærheten. Men bra at de fins.

(Beklager til trådstarter at dette sklir litt ut).

Poenget mitt var at mine kryssvinkler i seg selv ikke er relevante for andre, fordi jeg har en svært spesiell one-off båt med asymetriske skrog, noe ingen lager lenger.

Nå er vi på årets 6 ukers sommerferie i Kattegat, og med barn og bikkje ombord som ikke liker mye bølger, så blir det mest seilas når vinden blåser vår vei.

Siden vi vanligvis ligger på svai, så er båten overfylt med vann, mat, drivstoff m.m., og min båt er nok mer følsom for vekt en en vanlig turkatt. 

Jeg har videre laget daviter bak, og har ca. 100kg hengende der, dette er nok heller ikke optimalt for seilegenskapene (vannlinjen bak er ikke synlig :rolleyes:).

Denne økte vekten og kanskje også bak-tunghetene påvirker i hvert fall farten for motor med ca. to knop.

Båten hadde opprinnelig masten plassert nesten helt bak, med et gigantisk forseil, dette ble endret før jeg tok over båten i 2004. Hvordan dette har endret seilegenskapene aner jeg ikke.

Jeg har to VP2030 pluss to dieseltanker, så her er det vel også nærmere 400kg mer enn den ene påhengeren båten opprinnelig hadde, og det har dermed også sannsynligvis påvirket seilegenskapene sammenlignet med slik den var designet opprinnelig.

Båten har tidligere seilt bedre på den ene vinkelen enn den andre. Det kan jo være flere grunner til. Jeg har senere forlenget det ene skroget litt ifm badeplatform, så mulig det da enten har økt eller minsket forskjellen:giggle:

Men joda, jeg skal prøve å huske å poste spor så snart vi skal krysse, og da både med kjølene nede og oppe for å se hvor mye forskjell kjølene gjør på feriepakket båt. Igjen, jeg kan ikke skjønne at det er relevant for andre, men for egen del er det jo interessant.

PS. jeg skrev 5-10 grader, ikke 10-15. Dette er TWA. Forskjellen på AWA er noe mindre, men jeg får helt klart en god del mer avdrift uten kjølene nede. Jeg har lest at senkekjøler generelt gir 5-7 grader bedre kryssevinkel, men om å bygge om til senkekjøler ville gjort stor forskjell på en sommerferielastet Lagoon aner jeg ikke. Endel moderne turkatter krysser nok også endel bedre enn de som ble bygget tidligere siden, så det er nok endel fordommer rundt krysse-egenskapene "av gammel vane". Jeg har ikke målt båten min, og kan lite om Texel og måleregler, men dette vil jeg tro Marius (Odd Marius Rosvold) og flere vil ha sterke meninger om på FB.

Kanskje jeg skal spille inn at vi kan ha senkekjøler som tema på ett av flerskrogsmøtetene til høsten?

Interessant idè med de asymmetriske skrogene. Men for å oppleve løft fra le skrog må vel nesten det i lo litt opp av vannet? Hadde vært gøy å se vinklene, men skjønner skepsisen til hvor bra det blir. Likevel interessant for en nerd som meg. Fikk faktisk til å starte en tråd på emnet kryssvinkler i flerskrogsklubbens FB. Så det kommer inn bilde av vinkler rett som det er nå.

:)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Interessant idè med de asymmetriske skrogene. Men for å oppleve løft fra le skrog må vel nesten det i lo litt opp av vannet? 

Stemmer, og det blir ikke mye løft når båten er såpass tungt lastet.

Artig med tråden på FB, får håpe noen av de med senkekjøler henger seg på:)

Maika skrev On 9.7.2022 at 13.25:

Jeg så en seilkatamaran med asdymetriske skrog idag i Arendal, vest for gjestehavn så langt man kommer innaskjærs med mast. Yttersida var glatt, mens innetsida hadde en knekk.

Men neppe din da du nettopp skrev om 6 ukers tur i Kattegat og denne var merket med 39, mens det står du har 41 fot.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...