Thomas_h Startet 29.Juni.2022 Del på Facebook Startet 29.Juni.2022 (redigert) Hei, Driver å omorganiserer litt på hus-batteriene, da de tar mye plass der de står, og båten heller 2 cm til babord. Tenker å plassere disse i senterlinje ned i en kasse som er nede i "motorrommet". (har påhengere så vet ikke navnet på rommet). Før jeg begynte med stikksag etc, så tenker jeg skulle bekrefte at det ikke var en tank, ledninger slanger etc. Det var ikke så lett å skru den opp, så jeg stakk inn inspeksjons kamera fra fremsiden gjennom dreneringkanalene uten å se noe spesielt, og boret et lite hull fra andre siden og så til min overraskelse noe som så ut som betongblokker limt fast under der. Det er tilsvarende båter som ikke har denne kassen der, så da lurer jeg på hvorfor akkurat jeg har fått denne? Hva kan være funksjonen? Er det pga jeg bestilte "offshore" klasse B versjonen? og at klasse C ikke trenger den? Noe med stabiliteten? Har de brukt for lite materiale i skroget, så båten ble for lett? Glemte de å legge inn ballast før de limte sammen skroget? (har hørt at de legger noe ballast INN i konstruksjonen for å ta høyde for u-symetrisk layout med styrehuset. Men vet ikke om dette er sant) Videre; jeg har lastet opp båten en god del utover standard, med blant annet Life4Po batterier. Er det slik at jeg kan ta ut ballast tilsvarende f.eks batterier kg for kg når de står på samme sted? Får ikke tid å gjøre dette før sommeren ferien er over, men klarte ikke legge vekk "problemet". Rødt område vise kassen på layouten. Redigert 29.Juni.2022 av Thomas_h Oppdatering av tittel. La til litt info. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Flyteelementer? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Thomas_h Svart 29.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Taskeladden skrev 1 time siden: Flyteelementer? Ja, det er jo god mulig. Er det vanlig i båter? Skal prøve å "poke" den med et skrujern og se hvordan den føles/høres ut. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Thomas_h skrev 12 minutter siden: Ja, det er jo god mulig. Er det vanlig i båter? Veldig vanlig. De fleste båtene jeg har hatt, har hatt flyteelementer i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 LM 605 skrev for 14 timer siden: Veldig vanlig. De fleste båtene jeg har hatt, har hatt flyteelementer i skroget. Men da lurer jeg på hvorfor ikke andre båter har dette? (altså samme merke/Model/Type) Jeg har enda ikke vært nede i båten å sjekket, men skal ned i ettermiddag. Denne "Ballast/Flyteelement" tingen er gjemt inne i en "vanntett" kasse, med en del luft rundt inni kassen. Det er limt fast med noe som så ut som sikaflex. Jeg skulle tro flytelementer var fordelt utover i skroget? Er det oppdrift skal jeg selvsagt ikke tukle med det, men er det ballast tenker jeg det må kunne byttes kg for kg, så lenge plasseringen er tilsvarende OG at det henger fast når båten er opp ned. :-) selv om jeg ikke planlegger for det med det første. Er det noen store fordeler med tung båt vs. lett? har 100kg betong noe å si i en båt på ca 5 tonn? (type planenede båt) Skulle gjerne kvittet meg med noen kg på babord side. Er 1 cm under bunnstoffet på babord side når den ligger. Har etter levering fra fabrikk fått installert 15kg anker i baug / 12kg hekk, Victron Multiplus (20kg), 50 kg med Litium batteri, 10-20 kg med koblingsbokser og tykke kabler. Noe av dette er høyere opp, men elektronikken og batteriene er lavt nede. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Lokket ser ut til å være skrudd på? Da er det vel bare å skru opp for å se? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thomas_h Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 index skrev 22 minutter siden: Lokket ser ut til å være skrudd på? Da er det vel bare å skru opp for å se? Jepp, godt observert. Men det er i tillegg limt med store mengder "sikaflesk" og er montert en plate oppå. Bakplaten ser ut til å være montert oppå og der henger webasto, og en del Victron duppeditter. Nå ser jeg faktisk på bilde selv at den bakplaten har en skjøt under webastoen og det meste av duppeditter. Hmmm... viktig å bruke øyne. kan jo være jeg får den opp.. Men tror det letteste er å kutte hull med hullsag og sage ut med en håndsag, type japansk der jeg skal ha batterikassen. Men må først bestemme meg for om jeg skal beholde det slik det er eller endre. Jeg får nok grei peiling på hva det er gjennom kikkehull, og noe skrujern etc senere i dag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Jeg hadde nok bare latt den være, og plassert batterikassene oppå. Greit med et solid flatt underlag uansett, og lite å tjene på å fjerne evt ballast nedi der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Hei. Gitt at ein båt har ballast, og optimal trim med tanke på det båten skal brukast til må det vera rett å ta ut ballast tilsvarende vekt du tek om bord. Dette forutsatt at det du tek om bord blir plassert på nokolunde same stad som vekta du tek om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 index skrev 1 minutt siden: Jeg hadde nok bare latt den være, og plassert batterikassene oppå. Greit med et solid flatt underlag uansett, og lite å tjene på å fjerne evt ballast nedi der. Ja, det er nok det letteste. :-) Det er en flat plate som det ukjente objektet står på under denne flate platen. Har ikke målt nøyaktig, men det er ca 25cm høyde mellom, så perfekt for batteriene. Grunnen min til å flytte batteriene ned der var; - Flytte vekt nedover i båten. - Flytte vekt til styrbord - De tar mye plass som vi trenger til lagring på tur Om dette er gode nok grunner for noen timers arbeid får jeg tenke på over ferien. :-) Jeg ble oppmerksom på denne kassen da jeg så dette bilde på facebook forumet for disse båtene (ja, jeg har spurt der også, men ikke fått svar) Her ser du han får plass til 2 stk baljer der jeg har en ukjent boks. Så så mye plass har jeg ikke å sløse bort i denne lille båten, spesielt hvis det ikke har noe funksjon. Bilde lånt av en på facebook. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Det enkleste må vel være å spørre forhandler/produsent. De færreste ting i en moderne båt blir plassert der uten en grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Kallethekid skrev 1 time siden: Det enkleste må vel være å spørre forhandler/produsent. De færreste ting i en moderne båt blir plassert der uten en grunn. Det er mye jeg liker med båten, men kommunikasjon fra fabrikken er ikke en av de. Jeg har snakket mye med forhandler, men det virker ikke som de får så mye info fra importør eller fra fabrikk. Men jeg har ikke spurt om dette nei. I tillegg så ville svaret uansett vært; "ikke rør..Det skal være der... Garanti.... etc" Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Juli.2022 Del på Facebook Svart 4.Juli.2022 Veldig spessielt at ikke produsenten gir opplysninger om sånnt!! Hadde jeg bestilt ny båt og ikke fått svar på sånnt hadde jeg blitt veldig skuffet! og sakt klart i fra! Hos de fleste seriøse produsenter får man dialog og tegninger om man lurer på tekniske ting. Jeg kjenner ikke til skrogkonstruksjonen på din båt men planende styrhusbåter er som regel lette i hekken og har stor bæring akter. Evind Amble monterte foresten inn ballast i Fjord 21 W for å kompensere for tyngdepungt. Det trengte man ikke på 24 foteren Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.