Jump to content

12v Mini kompressor/pumpe i mindre båt.

tazie

Recommended Posts

Hei.. Vi har en wester 18 daycruiser som vi bruker mye! Vi har ofte med oss litt større oppblåsbare greier som f. Eks sup-board og tube. Pga lite plass er det greit og ha dette pakket ned, altså ikke oppblåst mye av tiden på vannet. Jeg ser at det hadde fint med en liten elektrisk pumpe som bare kan kobles til "sigarett-uttaket". Noen som har noen tips eller erfaringer med slike? De jeg har sett på har kun slike adapter med slike små ventilhull. På de tingene jeg nevner er det jo gjerne ganske stor hull..  Og gir disse små kompresssorene i det hele tatt nok luft? 

Fredrick 

Små 12-volts kompressorer gir som regel høyt trykk, men lite luftvolum. Altså er de bedre egnet til bildekk, fotballer og til nøds blåse opp fendrer (går rimelig tregt).

Tenker egnet luftpumpe til ditt formål heller er av typen som gir lavt trykk, men stort luftvolum. Blant annet Biltema har slike, her en oppladbar pumpe, men de har også for 12V og 230V (jeg kjøpte 12V varianten for et års tid siden, genial til å hurtig blåse opp luftmadrasser raskt). Siste trykket, hvis man ønsker høyere trykk, må man gjerne ta manuelt på gamlemåten, eventuelt supplere med hånd- eller fotdrevet pumpe. 12-volts pumpa mi holder lenge til luftmadrasser, men for gummibåtens del trenger den bittelitt ekstra i slutten som den elektriske ikke klarer levere.

Tll for svar begge 2. Manuelle pumper har jeg nok av @Jonas, men ellers takk for tips 😊

@Hakkannen.. Aha, det forklarer litt. Da må jo f. Eks denne være genial?

https://www.extra-leker.no/intex-quick-fill-elektrisk-pumpe?gclid=Cj0KCQjw8O-VBhCpARIsACMvVLMrf2YEjkS5XNTS71S5al3FhgqsttWdsYghp8B4TaOpG1wQrnmoTd4aAsBHEALw_wcB

Selv om den er fra en leke butikk.. :giggle:

Både i stilling for high pressure/low volum, og low pressure/high volume 😁

tazie skrev for 2 timer siden:

Både i stilling for high pressure/low volum, og low pressure/high volume 😁

Bare sjekk ut om den er stempelbasert (type kompressor) eller turbinbasert (type luftpumpe med stort volum), da det er den turbinbaserte som er mest effektiv. Ser de også selger denne, med 480 l/m kapasitet. 

Ellers, som Thomas_h er inne på, den batteridrevne pumpa til Biltema er fin, så slipper du ledninger. Grunnen til at jeg selv valgte den på 12V, med ledning er at jeg har flere 12V uttak i båten, så da er det ganske enkelt å bare stikke ledningen inn ei luke og plugge, nesten uavhengig av hvor gummibåten befinner seg i forhold til moderskipet. Men skulle jeg ha kjøpt igjen i dag hadde det blitt den batteridrevne varianten, batteriene er såpass gode i dag at de holder til å pumpe litt før de trenger lades.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jeg har denne, på ca 5 året. Bruker den primært til Gummibåten, og den er sterk nok til trykkdørken, og rask nok til Potongene.

Den har to faser, en som flytter mye luft, og når den får motstand nok og ikke kommer videre går den over i komperssor modus og lager trykk, som den fortsetter med til innstilt trykk er oppnåd, da stopper den selv.  Husk å stille ned igjen etter at du har blåst opp trykkdørken, eller sprenger du potongene.

Bruker litt strøm, pleier å blåse opp jolla før jeg stenger motoren etter oppankring.

Bruker kanskje 5 min på å blåse opp hele jolla.

Denne har batteriklemmer på ledningene. Jeg har kappet det og satt på en 2 pols kontakt, og laget uttak for det fremme i baugen.

Koster litt, men den er bra.

https://www.westsystem.no/p/167/gummibaatpumpe-superturbo-12v

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 3 uker senere...
snekkerbod skrev 9 minutter siden:

Vel så viktig (synes jeg) er muligheten for å suge ut luften etter bruk. Så båt eller lekedyr enkelt og raskt kan stues bort etter bruk. Har Biltema varianten som fungerer topp til enklere bruk. 

Begge fra biltema kan suge også. 

Du flytter bare slangen til motsatt hull. 😉

Thomas_h skrev for 12 timer siden:

Det fulgte med 3 koblinger med pumpen, men ingen klokobling.

Usikker på om det fulgte med noen overgangen med gummibåten. 

Har vel noe slik tror jeg. (Vet ikke om det er den.)

https://www.maritim.no/ventilovergang-bajonett

Jeg kjøpte denne pluss pumpen fra biltema. Den var trang å få på og ingen slange jeg hadde passet helt.

endte med å blåse opp hele jolla med sup-pumpen. Ble god å varm i solsteiken😆

testet litt i dag og det ser ut som den passer. Må bare presse den korkpakningen godt sammen. 

Fikk ikke testet pumpen så mye, men den virker ganske genial til den prisen👍

fikk hvertfall testet nybåten🙈

6E6575A9-284B-4554-8CBE-5A247BD0F757.jpeg

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...