Jump to content

Cummins 5.9bta - motoralarmen går og her er løsningen.

Mjøsfarer

Recommended Posts

Det er sesong 2 på denne båten, så jeg lærer litt hver dag føler jeg. 

Motoren startet og gikk fint i 15-20 minutter helt til temperaturen spratt fra 50 til 80 grader på instrumentet, og motoralarmen ulte. Jeg åpnet til motorrommet og registrerte at det var frostvæske i alle retninger. Lokket på ekspansjonstanken var løst, så tydelig at motoren hadde kokt, men hvorfor? Jeg så for meg rens av varmeveksler og en ødelagt sommer så tilværelsen var mørk. Velmente råd på brygga foreslo instrumentfeil og termostat, men det fikk jeg ikke til å rime. Hadde det bare vært alarmen som var problemet, men ettersom motoren hadde kokt så måtte det være en annen årsak. 

I dag fikk jeg tips av en mekaniker om at lokket til sjøvannsfilteret kanskje ikke var tett, noe som gjør at den muligens trakk luft og mistet kjøling. Jeg åpnet lokket og skrudde igjen det jeg var kar om, og tok en prøvetur. Båten gikk som den skulle i en times tid, i alt fra tomgang til plan uten antydning til varmgang. 

Deilig at noen problemer faktisk har en enkel løsning. 

Del gjerne et bilde av sjøvannsfilteret ditt siden det er mange typer. 

Mjøsfarer skrev 41 minutter siden:

Jeg åpnet lokket og skrudde igjen det jeg var kar om, og tok en prøvetur.

Generelt blir ikke et lokk tettere jo hardere du strammer. Det er viktig å trekke til med riktig moment, der tiltrekkingsmoment er tilgjengelig. 

Er selvfølgelig glad for at du fikk det til med ditt filter, og løste floka :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...