Mjøsfarer Startet 29.Juni.2022 Del på Facebook Startet 29.Juni.2022 Det er sesong 2 på denne båten, så jeg lærer litt hver dag føler jeg. Motoren startet og gikk fint i 15-20 minutter helt til temperaturen spratt fra 50 til 80 grader på instrumentet, og motoralarmen ulte. Jeg åpnet til motorrommet og registrerte at det var frostvæske i alle retninger. Lokket på ekspansjonstanken var løst, så tydelig at motoren hadde kokt, men hvorfor? Jeg så for meg rens av varmeveksler og en ødelagt sommer så tilværelsen var mørk. Velmente råd på brygga foreslo instrumentfeil og termostat, men det fikk jeg ikke til å rime. Hadde det bare vært alarmen som var problemet, men ettersom motoren hadde kokt så måtte det være en annen årsak. I dag fikk jeg tips av en mekaniker om at lokket til sjøvannsfilteret kanskje ikke var tett, noe som gjør at den muligens trakk luft og mistet kjøling. Jeg åpnet lokket og skrudde igjen det jeg var kar om, og tok en prøvetur. Båten gikk som den skulle i en times tid, i alt fra tomgang til plan uten antydning til varmgang. Deilig at noen problemer faktisk har en enkel løsning. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Juni.2022 Del på Facebook Svart 29.Juni.2022 Del gjerne et bilde av sjøvannsfilteret ditt siden det er mange typer. Mjøsfarer skrev 41 minutter siden: Jeg åpnet lokket og skrudde igjen det jeg var kar om, og tok en prøvetur. Generelt blir ikke et lokk tettere jo hardere du strammer. Det er viktig å trekke til med riktig moment, der tiltrekkingsmoment er tilgjengelig. Er selvfølgelig glad for at du fikk det til med ditt filter, og løste floka Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.