zooper Startet 30.Juni.2022 Del på Facebook Startet 30.Juni.2022 Jeg har aldri satt mine bein i en Holiday (ikke siden de var nye). Men, på papiret begynner disse nå å se ganske så snasene ut når man feks sammenlikner direkte med de langt dyrere cruiserne av samme størrelse. Jeg har litt problemer med å forstå hva den veldig store prisforskjellen kommer av. Noen her som kan forklare den for meg? Eksempelvis har Bavaria 38 Holiday to bad mot kun ett i Cruiser 38 - noe som er kjekt om septikapasitet er en faktor. Utstyrsmessig finner jeg eksemplarer av Holiday som er bedre utstyrt enn mange ikke så altfor nyere, men betraktelig dyrere, Cruisere. Noe av dette Holiday-utstyret er nytt, og annet er originalt (uten at det er så mye mindre funksjonelt at det rettferdiggjør en stor prisforskjell). Annonsene jeg ser på viser ikke noen store åpenbare forskjeller i slitasje og vedlikehold, og i visse tilfeller fremstår eldre i vedre stand enn nyere (men bilder og tekster lyver jo litt). Seilegenskapene er det mange meninger om, men for de fleste er nok disse budsjett-cruiserne med rullemast, osv, mer prioritert mot bokomfort enn fart og høyde. Konstruksjonsmessig - sandwich vs gjeenomgående glassfiber kan jeg for lite til å mene mye om. Jeg vil anta at det ikke betyr veeeeldig mye selv om mange vil påstå st Sandwich er såååå mye bedre. Eller er det en vesens forskjell? Når jeg tidligere eide en Jeanneau med gjennomgående glassfiber så var ikke det noe jeg tenkte over annet enn når jeg stakk hodet inn i luker og kunne se sola skinne gjennom glassfiberen og båtens ytre (det kjentes sårbart). En Holiday 38 fra feks 1998, hvordan står den seg i forhold til feks til AC 38, Cruiser 38 (både første generasjon og generasjonen etter med nedfellbar badeplattform). Eksempelvis så er takhøyde i byssa en faktor for meg (186). I 38 crusier subber hodet i taket om jeg har sko på. Både lav takhøyde og kun ett bad er kompromisser jeg egentlig kunne inngått om det ikke var for at 39 Cruiser byr på både god takhøyde og to bad uten at det går nevneverdig ut over lommeboka, eller at man mister godhjørnet i salongen. Hvordan takølyden er på en 38 Holiday ifht cruiser aner jeg ikke, men skulle likt å visst det. Noen som vet? Jeg kjøpte engang en nesten 30 år gammel 36 foter, den gang fra midten av åttitallet - en Jeanneau 111 (Sun Shine 36). Det var en fantastisk båt som lå forut for sin tid som performance cruiser. Alderen i seg selv var ikke noe problem - kvalitetsmessig stand holdt den samme nivå som mye yngre båter og seilte fletta av mye. Jeg solgte den fordi jeg hadde lyst til å oppgradere med kostbart utstyr som feks to ankervinsjer, baugpropell, lazybag, cockpittelt m.m. - noe som ville vært en særs dårlig økonomisk investering om jeg ikke skulle eie båten lenge. Jeg ville nok gjort det om det ikke var for noen irriterende ting jeg vanskelig kunne gjort noe med. Takhøyden var ett slikt problem. At løygangen gikk ned i cockpit var en annen (cockpitplass og trøblete for cockpittelt). Et tredje problem var at riggen var konstruert for ministag, som stjal jolleplassen. Den hadde rorkult og manglet dessuten kryssholdt midtskips. Flere av disse tingene lot seg løse - men en nyere båt hadde blitt billigere og gitt mer for pengene at på til. Jeg har i prinsippet ikke noe problem med å kjøpe en 20-30 år gammel bpt igjen, så fremt den er oppgradert fram til nyere tid, vedlikeholdet ha vært på stell, og den ikke har hemmende innretninger som er vanskelig å løse på en god måte (feks lav takhøyde, rorkult framfor rstt, lav takhøyde, osv. Vil en 38 fots holiday kunne stå opp i mot en cruiser ifht komfort og praktiske innretninger? Tenker jeg må ut å se på en, men deres perspektiver er alltid så gode å ha med i betraktningen... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Etter kun å vært ombord i både cruiser og Holiday på raske besøk er min oppfatning at det er «same same» bare at Holiday er litt mørkere og mere gammeldags i innredning. Om det er teakdekk, har jeg sett flere eksempler på at dette har løsnet på Holiday. Men det er kun limt, så det er enkelt og fjerne og lager ikke noen følgeskader. Noen Holiday er begynt å bli gamle fått varierende stello, derfor kan nok tilstand være svært forskjellig selv på båter av samme årgang. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Mange kjekke spørsmål, som eg håper du får svar på. Mitt største problem med desse båtene, er salongløysinga. Synes det er stas med to lange sofabenkar i salongen, slik vi får strekke oss ut etter middag. Så gamle er vi.... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 1.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 sunnmøre skrev for 18 timer siden: Mange kjekke spørsmål, som eg håper du får svar på. Mitt største problem med desse båtene, er salongløysinga. Synes det er stas med to lange sofabenkar i salongen, slik vi får strekke oss ut etter middag. Så gamle er vi.... Jepp - jeg liker også to benker, og helst med rett hjørne og ikke buet. Det virker alltid å bli kniving om liggeplassen - så best med to. Når du først er inne på dette så synes jeg løsningene på de mindre bavariane med to benker og badet forrut er dårlig - dette fordi de ikke har et hjørne som stikker litt ut på den ene benken. Er man litt breiskuldra så får man ikke noe sted å hvile armen - den blir hengende utenfor den smale sofakanten. I valget mellom en dinette-løsning med langsgående bysse eller hjørnebysse med to helt rette benker uten et eneste god-hjørne - ja så velger jeg dinetten Det er som regel minst en voksne ombord som er breiskuldra. Det er stort sett jeg som er kokken både på land og på vann. Jeg liker hjørnebyssa bedre - spesielt om det er en smule sjø. Så mye sagt - et sted må jeg med min økonomi kom promisse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.