HiWard Startet 30.Juni.2022 Del på Facebook Startet 30.Juni.2022 Mulig dette har vært diskutert tidligere, men jeg er likevel nysgjerrig; velger dere bensin- og oljefiltre fra motorprodusent eller tredjepart? Jeg har begynt å raske sammen servicedeler og oljer til vinterkonserveringen (allerede ja, har også bestillt ved) og ser at det finnes en del alternativer til "originale" filtre fra Volvo Penta feks som er litt rimeligere. Min tanke er at dette ikke er ting VP produserer selv, så tredjepart bør være vel så bra gitt at det oppfyller spesifikasjoner. Kjøper dere det billigste eller legger dere noen ekstra kroner i godfølelsen ved å ha originale deler? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
mthoms Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Jeg køber originale dele. Prisforskellen fylder så lidt i det samlede regnskab for en sæson, så om jeg har betalt 500 eller 1000 kroner mere for filtre og olie, det opdager jeg ikke. Samtidig er jeg ikke bekymret for, om jeg har købt en billig kopi (fra Kina?), som kun holder specifikationerne i kort tid, og jeg er sikker på, at omkostningerne ved en eventuel motorskade hurtigt overstiger det, jeg måtte have sparet på billige dele. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Jeg kjøper orginalfiltre fordi det for meg er lettest tilgjengelig, og prisen er helt grei i forhold til uorginale. Dessuten slipper jeg forskningsarbeide for å finne ut om det uorginale passer. Jeg har en liten motor, og utgiften til filtre er deretter. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 mthoms skrev for 3 timer siden: Jeg køber originale dele. Prisforskellen fylder så lidt i det samlede regnskab for en sæson, så om jeg har betalt 500 eller 1000 kroner mere for filtre og olie, det opdager jeg ikke. Samtidig er jeg ikke bekymret for, om jeg har købt en billig kopi (fra Kina?), som kun holder specifikationerne i kort tid, og jeg er sikker på, at omkostningerne ved en eventuel motorskade hurtigt overstiger det, jeg måtte have sparet på billige dele. Godt poeng, filtre er ikke det som velter et båtbudsjett. Men om det finnes tredjepartsleverandør med tilsvarende kvalitet til en lavere pris så er det jo ingen grunn til å betale mer enn nødvendig kun for "riktig" logo. Hva som kan leveres og betegnes som tilsvarende kvalitet blir jo en annen sak. Da blir det lettere slik @Jannmar sier, at med originale filtre kan man ta for gitt både at delen passer og har den kvaliteten som kreves. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
JonnyBoy Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 (redigert) Jeg blir ikke så veldig bekymret av å bruke uoriginale filter, men styrer unna billigvarianter med ukjent navn. Har aldri hatt problem med filter fra f.eks Bosch, Mann og Mahle. En annen fordel er at disse ofte er tilgjengelig i nettbutikker med bildeler. Det er jo veldig praktisk å sitte hjemme i godstolen og bestille filter sammen med bremseklosser til bilen. Redigert 30.Juni.2022 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Olepo Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Jeg velger å kjøpe originale filtre og servicedeler til min Volvo Penta D4, egentlig av flere årsaker. Med originaldeler er jeg trygg på at de oppfyller fabrikantens krav til spesifikasjoner og kvalitet - og prisforskjellen, (med litt rabatt fra forhandler), til tredjepartsdeler er etter min mening ikke verdt risikoen eller ulempene. Så lenge jeg følger anbefalte servicepunkter og intervaller med originale deler føler jeg i alle fall at jeg har gjort det jeg kan for å unngå katastrofe. En annen ting er at min lokale VP forhandler har alt av servicedeler på hylla, dermed får jeg alt på ett sted. Samtidig har jeg alltid fått meget god service der - og de bidrar gjerne med tips og råd hvis det skulle være noe. Siden jeg utfører normale servicer og vedlikehold selv tenker jeg også at det vil være en fordel å kunne fremvise kvitteringer på originale deler ved et eventuelt fremtidig salg. Jeg er kanskje naiv, men hadde nok kanskje blitt småskeptisk hvis jeg skulle se på en båt der nypris på tilsvarende motor er 400K+ og det er benyttet ukurante filtere... Var vel også en tråd her som konkluderte med at noen uoriginale oljefilter/bypassfilter til D4 og D6 ikke hadde integrert ventil som beholder oljen i filtrene. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 (redigert) Olepo skrev for 2 timer siden: Var vel også en tråd her som konkluderte med at noen uoriginale oljefilter/bypassfilter til D4 og D6 ikke hadde integrert ventil som beholder oljen i filtrene. Det er ingen seriøse filterprodusenter som produserer oljefiltere til Volvo D4 og D6 som ikke har retur sperre i filtret. Problemet kan oppstå når man har ett riktig filter i fra en tredje produsent så bruker man dette nummeret til å finne overgang til en annen produsent for de som man skal kjøpe det av denne gangen ikke har dette merket. Da kan man støte på slike problemer for de som har laget dette siste filtret aner ikke att det skal monteres i en VP med filtrene feil vei og ikke har de oppgitt att de passer der heller. Bruker endel filter i året som jeg stort sett kjøper i fra den lokale delesjappa i merkene MAN og Mahle. Disse tysk produserte filtrene er av meget god kvalitet og er ikke redd jeg får dårligere filtre enn hva man får på merkeforhandleren. Feks koster automatfiltret til ZF 6HP28 girkassa mi over 7k på merkeforhandleren mens med noen rabatter betalte jeg 2,3k på den lokale bildel sjappa. Det hører med til historien att filtret sitter støpt fast i bunnpanne slik att hele shiten må byttes. Der av prisen. ZF er en tysk gearkasseprodusent så jeg hadde en sterk mistanke att det satt ett Mahle filter i den. Ikke overrasket så stemte det veldig bra med samme delenummer og fabrikk logo merking. Hadde jeg derimot kjøpt det i fra bilforhandleren så kunne det i praksis være i fra hvem som helst tredjeparts leverandør merket med bilmerket og demmes delenummer. Samme greiene med olja. Prisen pr liter på merkeforhandleren stod ikke tilbake for XO konjak kjøpt på polet. ZF original olje kostet mindre men mer en nok når man trengte endel liter. Bilprodusenten lager jo ikke olje og det tviler jeg på også gearkasse produsenten ZF gjør. Så valgte olje i fra en kjent oljeprodusent med riktig spec som sikkert de to andre "luringene" hadde fått på tilsvarende måte bare tapet på deres egen embalasje Redigert 1.Juli.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Er nok flere enn meg som har kjøpt VP filtre som er overmerket med Volvo Penta og part nummer... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Juni.2022 Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 (redigert) dieselfan skrev 17 minutter siden: Er nok flere enn meg som har kjøpt VP filtre som er overmerket med Volvo Penta og part nummer... Det har jeg også gjort mange ganger når jeg hadde VP. Ikke fordi jeg var redd for å få dårlig kvalitet andre steder men fordi VP forhandleren her har ett helt fantastisk service nivå. Kjøpte det meste der,i bytte fikk man gode tips og råd hvis man plundret med noe . Til å med spesialverktøy har de uoppfordret spurt om jeg vil låne. Slike steder er gull verdt og man mister helt lysten på å telle kroner og øre man kan spare på å handle på nett. Man vill bare tilbake å handle mer Redigert 30.Juni.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Bruker minimalt av ting som er VP merket. Når man feks får Castrol olje med VDS-3 spec til 1/3 pris av VP og jeg tenger 60l pr motor (120l) så blir det ikke VP. Skal også ha 2 filter og et bypass pr maskin til VP pris av 1100,- stk, altså 6600,- x2 så blir det MAN filter ca 320,- stk. Jabsco lager impeller for mine maskiner, produserer og selger med blå VP eske og logo, men selger for halv pris med Jabsco logo… Jeg unner mine maskiner det beste, og kjøper annen merkevare til halv pris. Forholder meg til VP spec eller bedre, men kaster ikke pensjonen til muttern på sjøss! Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
TheodorKK Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 (redigert) Motorprodusenter lager vel skjeldent filter osv selv? Er som regel andre merker som lager for de, og så setter de på logo for motorprodusent. Er ivertfall sånn overalt ellers. Om du kjøper filter fra en av de "kjente" merkene så skal ikke det være noe problem. Bosch, wix, mann, mahle, fram osv. Er alle gode filterprodusenter som også produserer originaldeler for mange fabrikker. Det blir samme greia som startbatterier på bil. Hvis du trenger startbatteri til en mercedes f.eks så betaler du nesten dobbelt så mye for "originalt" batteri med mercedes logo, enn hvis du kjøper nøyaktig det samme batteriet fra varta uten logo. Redigert 1.Juli.2022 av TheodorKK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Det stemmer at motorprodusenter skjelden lager f.eks filter selv, de bestiller filter med sine spesifikasjoner fra andre produsenter Det samme gjør f.eks Biltema. Det koster mer å lage filtere med god kvalitet, og høy filtreringsgrad, dermed blir originalfilterene dyre. Legg til utviklings, kvalitetsikring og lager/distribusjon kostnader, så blir de enda litt dyrere. Til slutt skal de ha litt for den pene originalesken😉 At en ting koster mange penger, er ikke det samme som at den er dyr. Man må se helheten. Det sagt, så skal jeg være enig i at f.eks VP og Yanmar tar seg grådig godt betalt for enkelte ting, og jeg kjøper ikke alltid originalt selv. Jeg kjøper fra de store anerkjente produsentene som allerede er nevnt. De aller fleste fritidsbåtmotorer er uanset bortskjemt med oljeskift "titt og ofte", halvblank olje tappes av og nytt fylles på "bare for å være sikker" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
dieselfan Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 pipe skrev for 7 timer siden: Kjøpte det meste der,i bytte fikk man gode tips og råd hvis man plundret med noe . Til å med spesialverktøy har de uoppfordret spurt om jeg vil låne. Slike steder er gull verdt og man mister helt lysten på å telle kroner og øre man kan spare på å handle på nett. Man vill bare tilbake å handle mer Kloke ord @pipe Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 1.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 pipe skrev for 8 timer siden: Det har jeg også gjort mange ganger når jeg hadde VP. Ikke fordi jeg var redd for å få dårlig kvalitet andre steder men fordi VP forhandleren her har ett helt fantastisk service nivå. Kjøpte det meste der,i bytte fikk man gode tips og råd hvis man plundret med noe . Til å med spesialverktøy har de uoppfordret spurt om jeg vil låne. Slike steder er gull verdt og man mister helt lysten på å telle kroner og øre man kan spare på å handle på nett. Man vill bare tilbake å handle mer Slike forhandlere finner man ikke så ofte lenger. Dessverre har det blitt slik at man blir positivt overrasket når man kommer til en forhandler med høyt servicenivå og kompetanse. Jeg ser marineparts.no selger filter fra Recmar. Er det noen som har vært borti disse? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Olepo Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 pipe skrev for 13 timer siden: Det har jeg også gjort mange ganger når jeg hadde VP. Ikke fordi jeg var redd for å få dårlig kvalitet andre steder men fordi VP forhandleren her har ett helt fantastisk service nivå. Kjøpte det meste der,i bytte fikk man gode tips og råd hvis man plundret med noe . Til å med spesialverktøy har de uoppfordret spurt om jeg vil låne. Slike steder er gull verdt og man mister helt lysten på å telle kroner og øre man kan spare på å handle på nett. Man vill bare tilbake å handle mer Mistenker at dette er den samme forhandleren jeg benytter - kompetanse, kundebehandling og service som bare må applauderes. Håper virkelig det ordner seg med lokalitet slik at videre drift kan sikres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.