Jump to content

Hva er minst mulig båt med 4 doble kabiner?

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei!

Vi er en familie på 5 personer, som nå består av kaptein, rederinne, og barn på ca 9, 12 og 14 år.

Vi startet med en 26 fot (guess what) familiesnekke, som hadde faste sengeplasser til alle.

Nå har vi en ca 35-36 fot flybridge cabincruiser med 3 kabiner; k1 med en diger nesten 3-kantet seng på 250cm bredde og 220cm lengde med plass til 2-3pers, k2 en 120cm bred «dobbeltseng», og en k3 med 90cm bred madrass.

Det er god nok plass i massevis til oss fem.

Dilemma nå er at barna gjerne vil ha med seg venner på overnattingsbesøk, og da går det ikke lenger opp med sengeplasser. Vi ønsker derfor nå å bytte til en båt med 4 doble lugarer; en kabin til hvert barn, og det kan jo ikke bli «urettferdig», så derfor må alle være med dobbeltseng, og ikke køyeseng…

Jeg har søkt litt på div. båter og bare funnet seilbåter fra 44/46 fot og oppover, som har disse fire dobbeltsengene. Og dette igjen er det bare «charterbåter i Middelhavet» som har.

Fabrikkny båt er utenfor budsjett.

Maks båtlengde er 50 fot.

Ett skrog, ikke katamaran.

Jeg lurte derfor på; 

-Har dere tips til båter med 4 doble lugarer (dobbeltsenger)?

-Faste sengeplasser

-Gjerne motorbåter

-Seilbåt er «plan B»

-Gjerne så liten båt som mulig; «under 40 fot lang og under 4m bred» hadde vært perfekt.

-Mulighet for å sitte ute å kjøre er ønsket

-Jeg tåler en liten ombygging, men skal ikke «rive alt og begynne på nytt»

-Helst så ny som mulig

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Komodo skrev 3 minutter siden:

seilbåt og demontere masta

Hehe; har vært inne på tanken; men det blir da mye dårlig utnyttet plass på dekk. Med vekta av mast borte, så kan du jo hjelpe meg med å støpe på et overbygg med flybridge; da snakker vi :giggle:

Nei; jeg tenkte noe mer «ferdig» enn som så…

Tenkte noe lignende disse (obs ingen av disse har 4 kabiner):

https://www.botentekoop.com/boat/2004-proficiat-kruiser-1160-ak-8358293/

https://www.botentekoop.com/boat/1992-valk-kruiser-12.75-8339264/

https://www.botentekoop.com/boat/1986-valkkruiser-1200-ak-8322844/

Er mange slike såkalte "kottere" og "kruisere" som ligger ute fra en drøss forskjellige verft. Må da være noen som treffer dine kriterier.

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 29 minutter siden:

Tenkte noe lignende disse (obs ingen av disse har 4 kabiner):

Nei; det er nettopp det… «ingen» har 4 kabiner…

Jeg har vel egentlig innsett at det er seilbåt som er svaret på spørsmålet, men tråden er et «siste desperat forsøk» for å høre om det finnes noe annet; det er jo så mange kloke hoder med mye erfaring her inne på BP! 

Og om det til slutt blir seilbåt, så vil jeg fremdeles gjerne ha «minst mulig» utvendige dimensjoner.

Selv med seilbåt må du opp i noe veldig stort om du står på kravet om 4 dobbeltsenger. Om du klarer å justere deg ned til 3 doble køyer +2 køyesenger begynner noen seilbåter å komme inn. Eksempelvis Bavaria Holiday 41 og Jeanneu Sun O/Fast 43. Noen kompromisser må du vel leve med?

Eldre bavaria seilbåter på selv 44 kan man finne 4 lugarer - i Norge.

Men, skal man tenke utenfor boksen. Hva med en båt nummer to? En som kidsa kan føre selv? Man kan fortsatt ha alle måltider sammen i moderskipet, være i samme havn, men man kan også dele seg opp.

En 26 fots seilbåt kan føres av kids under 16 år. Du kan finne veldig sjødyktige eksemplarer med både bysse, fem sengeplasser, wc med septik, landstrøm, varmeapparat, autopilot - uten at det koster skjorta. Du kan feks la moderskipet ligge med fast plass der dere liker å feriere, og den lille nær dere bor for en lørdagstur.

Det er en fin anledning å lære barna sjømannskap og selvstendighet - med far og mor i et skip rett i nærheten fram til dere kan kappe navelstrebgen og sende dem på tur alene. Og, mor og far kan få litt barnefri, og barna foreldrefri... 

Tenker du motorbåt. En Nidelv 24 koster litt mer enn en tilsvarende stor seilbåt, men kan sove 7 små personer, eller to privat og komfortabelt. Sjødyktig som bare det, og letthådterlig med en baugtruster. Den har alt man trenger ombord for en ferie. Den med U-sofa koster dobbelt så mye som den ned benk, men er verdt pengene.

Redigert av zooper (see edit history)
zooper skrev 19 minutter siden:

Men, skal man tenke utenfor boksen. Hva med en båt nummer to? En som kidsa kan føre selv?

Hehe; takk for tipset, men båtinteressen er nok noen sjømil unna egen båt; og jeg vet hvem som får 110% av jobben med båtpussen; på begge båtene; så det er 220% uaktuelt ?

Hvis vi først skal gå over til seilbåt, så må det bli noe «moderne»; med stor badeplattform, to ratt og så videre. Ser at dette feks kom på Bavaria rundt 2011+, men kan godt være noe annet merke også.

Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

fin 4-kabiners Fairline Phantom 46, 2005

Så fin ut den; og absolutt en god kandidat; men så var det disse køyesengene da. Og jeg tenker også at det egentlig blir veldig likt som det vi allerede har; bare sinnsykt mye dyrere…; både i innkjøp og drift.

Får banne litt i kirka, da jeg. Hvorfor dette stresset med 4 kabiner. Du har en 14-åring. Det er kort tid til han/henne ikke gidder være med lenger. Det er en illusjon å tro at alle barna alltid vil være med på tur og endringen skjer ofte i 14/15-årsalderen, og var grunnen til at vi solgte båten i 2013. Sukk og sukk og sukk. Og så går det noen år og så vil de være med igjen. Gjerne låne båten selv med venner på tur. Det kan de ikke hvis du kjøper et slagskip. Tenker jeg. Godt å få sagt det.

Nå planlegger vi for en båt med 2 kabiner for å ta med barnebarn. Og som er i en størrelse som gjør at barna kan håndtere båten med egen familie. Er fort der, vet du. ?

mvh Bergen Dørk

Bergen dørk skrev for 4 timer siden:

Får banne litt i kirka, da jeg.

Hehe; det er vel et godt poeng; enten det er med eller uten banning ?

Håpet er jo at tenåringen(e) gidder å bli med, når det blir lagt tilrette for det…

Men du har nok rett; jeg kommer sikkert til å kaste bort veldig mye penger på båt, igjen, og igjen…

Familiesnekke skrev for 7 timer siden:

Så fin ut den; og absolutt en god kandidat; men så var det disse køyesengene da. Og jeg tenker også at det egentlig blir veldig likt som det vi allerede har; bare sinnsykt mye dyrere…; både i innkjøp og drift.

Du må nok være realistisk på hva som går an å få til mht båtstørrelsen. Du finner ikke en 50-foting med 4 doble kabiner med dobbbeltkøyer i alle, det er enkelt og greit ikke plass nok ombord til å lage noe slikt uten at det går på bekostning av alle andre fasiliteter man ønsker ombord.

Jeg vet at du ikke vil ha katamaran, men jeg ser nok ingen annen måte som kombinerer alt du vil ha på en god måte. Man vil da få to kabiner i hvert skrog, med dobbeltseng i alle, noe som gir mye privatliv. Man får også et stort areal hvor ungene kan boltre seg på. Man må inngå noe kompromisser for å få til dette, men man vil samtidig få store fordeler, f.eks. muligheten til å henge en svær Summer Fun / Musling / Dromedille e.l. fra daviter. Du kan trolig finne en katamaran rundt 40 fot som kan gjøre alt dette.

Jeg er en slags gjest

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...