Jump to content

OT. Har problemer med internett, hvilken ny router?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

I det siste har jeg mistet internettforbindelsen stadig oftere under nedlasting av 50-100MB data (hjemmeside backup). Må da slå av/på både modem og router. Jeg har Telenor ADSL (6000/500kbps som pt. kun gir 3000/300), PPPoE tilkobling med Alcatel Speed Touch Home modem, og en Corega Bar-SD router med to PC'er tilkoblet med kabel. Kobler jeg kun den ene PC'n opp direkte mot modemet, ser det ut til å gå bedre. Så enten er ikke min gamle billige Corega BAR-SD router god, eller den liker ikke modemet.

 

Modemet er vel også tvilsomt, får muligens nytt fra Telenor. Telenor har sjekket hos seg og finner ingen systemfeil der.

 

Har sett på en router til kr.550,- hos komplett.no, SMC Barricade Broadband Router m/ 4P switch, USB/parallell print server som ser tilforlatelig ut, link her. Den har i tillegg printserver (USB 1.1/parallell porter) slik at printeren kan kobles til routeren og ikke bare på den ene PC'n.

 

Er det noen som kjenner denne roteren og kan anbefale den? Er den vanskelig å sette opp? Grei bruksanvisning?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke kjøp den.

Dette er lav-ende så det holder. Prisen er ikke så mye lavere enn andre tilsvarende produkter, men det er fordi Komplett tar seg et fett påslag.

 

Har kjøpt en del av disse de 2 siste årene som et rimelig produkt til privatkunder. De er riktignok variantenuten printerporten og heter da SMC7004VBR V.2 EU med part nr. 751.7501

 

De har en ekstremt høy feilrate. Noen dør, noen blir ustabile, noen henger seg. Kundene irriterer seg imidlertid ikke så mye at de også henger seg. :smiley:

 

De som ikke dør eller får influensasymptomer virker imidlertid upåklagelig selv om selve boksen ser ut som ,og også er, kjipeste, billigste plast med tilnærmet null innmat. Ikke engang en skikkelig kjølefinne. Står de varmt tar de garantert kvelden.

 

Innkjøpspris: ca 200+mva.

Kjøp deg heller en 3Com.

Privat bruker jeg en Asus WL500g. (trådløs sak+ 4 stk 10/100Mbit LAN-porter) Den har funka bra med oppdatert firmware. Har printerport og USB-port. Det er egentlig en liten Linux-boks med ruterprogramvare. http://www.wl500g.info

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308518&cks=PRL (men den er både dyr og midlertidig utsolgt)

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men et spørsmål: vil du ikke ta en router med trådløs nettverk i tillegg? Ikke minst når du jo skal ha en laptop. Meget praktisk på sofaen rett før Volvo Ocean Race starter. :cheers:

Hei.

 

Skulle jeg ha det, måtte routeren både ha trådløs og kabeltilkobling. Ingen av mine to PC'er (som begge står 2m fra routeren har trådløs nettverk). Og jeg tror fruen foretrekker at jeg bedriver data på gutterommet. Hun kaller forresten rommet for "promperommet". Men da kaller jeg syrommet hennes for "furterommet". Nå sitter jeg på "promperommet" med VOR på NRK2 på "båt-TV'n ved siden av PC-skjermen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Linksys wrt54g er klassikeren som har vunnet mange tester.

 

Denne kan du velge om du vil bruke med kabel eller trådløst. Den er også en 4 port switch, router med pppoe, 54mb wlan etc.. Den kan brukes til det meste! Men den har IKKE printport som du nevnte at du ønsket..

 

Kr.589,-

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=11303

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg heller en 3Com.

Hva med denne,

 

3Com OfficeConnect Cable/DSL Router m/4P switch, SPI firewall, VPN?

kr.595,- hos komplett (kr.425 for demovare) eller kr.525,- hos PS-data

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Linksys wrt54g er klassikeren som har vunnet mange tester. . . . . . . Men den har IKKE printport som du nevnte at du ønsket..

Skal se litt på den, og det med printserver, var bare en gags som kunne vært greit å få med på kjøpet. Og den hadde jo bare USB 1.1 mens printeren min har USB 2.0. Og jeg printer 99% kun fra den ene av PC'ene og den har 8 USB 2.0 porter!.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uansett vil din neste printer ha USB-tilkobling.

Jeg har nettopp kjøpt "min neste printer", en Canon Pixma iP4200 fotoskriver med USB 2.0.

Canon LiDE80 scanneren min har også USB 2.0 og likeså mitt Canon EOS 350d kamera. Men jeg har nok USB 2.0 porter på hoved-PC'n, 8stk! :wink:

 

Ellers var det flott reaksjon på spørsmålet mitt her, på diskusjon.no/hardware la jeg ut samme spørsmålet i ettermiddag og har ennå ikke fått noen svar. baatplassen.no rules!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Både jeg og "guruen" på jobben har 3com tråløs router. Ingen av oss er fornøyd. Vi har spesielt problemer med å få kryptering til å virke stabilt. Vi kommer til å velge D-link neste gang.

 

Men jeg har jo bare erfaring med denne. D-link anbefalingen baserer seg på hva vi hører litt her og der...

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Har kutta ut 3com på jobb fordi de snakker dårlig med ikke-3com-utstyr. Selv har jeg D-link og sliter litt med stabiliteten. Det samme hører jeg andre gjør også, både med D-Link og andre fabrikat. Den eneste jeg vet om som IKKE har hatt trøbbel med stabiliteten er en som har en eller annen billig Elkjøp boks.... Husker ikke typen i farten men kan finne det ut i neste uke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bruker en SparkLAN i nå 1.5 år. Var relativ billig og kjøpt på SmartClub. Har egentlig fungert greit så langt. Har bare 11Mbps på det trådløse og kun WEP-kryptering men det går måneder mellom hver gang jeg MÅ resette den. Og den blir brukt med 3.5 delvis svært aktive databrukere i husholdningen.

Link to post
Share on other sites

Både jeg og "guruen" på jobben har 3com tråløs router. Ingen av oss er fornøyd. Vi har spesielt problemer med å få kryptering til å virke stabilt. Vi kommer til å velge D-link neste gang.

 

Men jeg har jo bare erfaring med denne. D-link anbefalingen baserer seg på hva vi hører litt her og der...

 

Gerhard

Har forsøkt 3Com. Har noen D-link liggende, blir nok liggende. Men Topcom som brukes nu har surret og gått uten et feilslag i et par år, oppgradert fw. Grei nok å sette opp, flere funksjoner enn det du trenger. Kjører 6-7 maskiner uten problemer. Har minst 4 forskjellige merker på de trådløse kortene, her kommer D-Link sitt kort dårligst ut. Kan sitte i båten som ligger i hagen med den bærbare og surfe.... :yesnod::yesnod:

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hadde mega problemer her hjemme for en stund siden . Hadde da Barecuda og Alcatel modem .Klaga og klaga på farten og at nettet til stadighet datt ut og måtte som du slå av og på modem og alt andre . Fikk til svar fra bluecome at feilen var hos meg og uannset hva jeg sa så sto dem på det at jeg hadde virus på en av pcene her i huset . Bytta til D-Link og bytta ut Norman virus prog til Symatic , etter dette har det ikke vært problem en eneste gang .Prøvde flere antivirusprog men symatic gjorde susen .Var virus på begge pc'r , selv om de andre virusprog ikke fant noe .Alt dette kan du sikkert mye bedre enn meg Lars men går nettet trekt og det stadig detter ut så be om en logg fra telenor . Di fleste tillfeller som jeg har hørt om så er det virus som har skylda , men ingen som vil innrømme at dem har det før dem prøver .Formater pcane , kjøp D-Link og legg inn Symaticantivirusprog det gjør susen . Send meg en IM vis det er noe du trenger :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har noe som heter SparkLan WX-6615 11g som står å støver ned. Så har jeg en Zyxel ZyAir B2000 V.2 med svært blått "trolløye" som blinker når det er trådløs trafikk. Sparklan var ustabil, Zyxel virker veldig bra og har holdt en stabil forbindelse ved nedlasting, streaming og er enkel å sette opp. Ikke noe printserver på noen av disse. FW og VPN-støtte har de. Prisen er jeg ikke sikker på (del av hj.-kontor).

 

Det finnes 3Com m/printserver. også.

Link to post
Share on other sites

Forvirrende dette her!

 

Det er nok ikke slik at alle modeller fra ett merke er garantert bra.

 

Jeg vil påstå at WRT54G er ett sikkert valg. Dette er en spesifikk modell som har vært på markedet i årevis, og firmware oppdateres fortløpende for å forbedre boksen. Kjører i dag 5-6 slike med 30-40 brukere på wlan, det har aldri vært problemer. Eneste negative jeg kan si er at man må oppgi wlan WEP koden i HEX istedetfor ASCII som WinXP ber om, men det finnes kalkulatorer på nettet som fikser dette.

 

D-link derimot har jeg hatt endel modeller av. routerne har jeg gitt bort eller kastet(4stk), pcmcia kortene fungerer knallbra. Jeg jo ikke prøvd alle modellene, men jeg kommer nok ikke til å kjøpe D-link routere igjen.

 

Dette med at enkelte wlan routere ikke liker enkelte wlan kort tror jeg er ett forbigående problem. Jeg så mye av dette før, men har ikke opplevd dette med nyere 54mb routere.

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Da ble det en 3Com OfficeConnect Cable/DSL Router m/4P switch, SPI firewall, VPN som nå er bestilt.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg kanskje litt sent ute siden Lars har bestilt sin ruter, men jeg kan jo allikevel fortelle hva jeg valgte. Etter å ha oppgradert til en raskere internettforbindelse fikk jeg ikke den forventede økningen i hastighet. Etter litt feilsøking fant jeg ut at det var ruteren som var flaskehalsen. Jeg hadde da en Linksys BEFSX41. Hastigheten på internettforbindelsen var øket fra 10/10 Mb/s til 50/25 Mb/s, og det klarte ikke denne routeren å håndtere. Jeg lette lenge for å finne en ruter som kunne håndtere denne hastigheten, men fant ingenting - til en overkommelig pris. Selvsagt finnes det routere som håndterer hastigheten, men de er beregnet for det profesjonelle marked og priset deretter. Løsningen ble å bygge en selv. En utrangert PC med litt minne, en liten disk og to nettverkskort er omtrent alt som skal til. Byggeprosesen og hastighetsmålinger er dokumentert her. Det er lærerikt å bygge sin egen router, og ganske moro når man får til noe som fungerer.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mener du at den ikke håndterer VPN? I beskrivelsen står det under egenskaper:

 

Brannveggbeskyttelse, DMZ port, automatisk gjenkjenning per enhet, IP-ruting, DHCP-støtte, NAT-støtte, PAT-støtte (Port Address Translation), Stateful Packet Inspection (SPI), dynamisk DNS-server, kan administreres, VPN-gjennompassering

 

Og på 3coms egne sider står det:

Support of VPN termination/initiation and passthrough allows secure connection to central office and/or secure access from remote workers.

 

Er det noe jeg ikke har forstått?

 

Nå slutter jo jeg i jobben 1.desember og blir pensjonist, så noen "fjernstyring" har jeg ikke bruk for, men det er jo ikke bra om de reklamerer med noe som ikke finnes.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Der var jeg nok noe kjapp :-)

På Komplett sine sider står det bare vpn-gjennompassering, mens på 3com sine sider står det VPN terminering. ganske stor forskjell på de begrepene..

Uansett: 3com er som oftest stabile produkter hvor produsenten fortsetter å utvikle firmware over tid. Det er en bra egenskap 3 com. har. Dlink er værst i klassen :-(

Joda310

ps DSB bruker den trådløse varianten av den du har, det sier litt om stabilitet

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Da ble det en 3Com OfficeConnect Cable/DSL Router m/4P switch, SPI firewall, VPN som nå er bestilt.

 

 

 

 

Bilde

 

Lars H.

 

Godt valg spør du meg har en I samme sjanger med trådløs i tillegg (tidligere modell)...går feilfritt og har gjort det i 2 år

 

har vært oppe i flere andre ...de har hatt problemer og har byttet til 3com etter min anbefaling og ALLDRI klaget etterpå :smash:

lett og grei å sette opp hvis en ikke er helt grønn ... :seeya:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...