Jump to content

Bennet trimplan drar båten skjevt opp i plan


JRK

Recommended Posts

Har Bennet trimplan og en eller annen feil i en av sylindrene. Når jeg skal opp i plan og kjører trimplanene helt ned går båten skjevt i vannet. Ved å justere opp trimplanet på motstående side går båten rett og fint. Første tanke er da at det en trimplanet ikke går helt ut, men så lenge båten ligger rolig i vannet så går begge trimplanene helt ned. Men av en eller annen grunn bruker det ene trimplanet, noen sekunder lengre tid på å gå fra den ene til den andre ytterstilling. Gjelder både inn og ut. Har ingen oljelekkasje og ingen urenheter på trimsylindrene. 

 

Noen som har tips

- Til hva som kan være årsak til at det ene trimplanet bruker lengre tid?

- Har dette noen betydning om jeg skulle montere Mente eller ATC

- Hvilke feil kan medføre at det ene trimplanet ikke vil gå ut under fart

- Kan det være helt andre Alsåker til abåten legger seg skjevt i vannet i plan. ( uten bruk av plan går den helt rett)

Link to post

Jeg opplever noe av det samme (Viksund 340 2005 mod), men har ikke tenkt på det som noe problem. Må holde litt lenger på bryteren for bow down på babord for at båten skal ligge rett når den kommet opp i plan. Og bow down babord vil si at styrbord trimplan må litt mere ut. 
 

I fjor sommer monterte jeg på vinkler på trimplanene for å få mer effekt ut av de. C2E9FC12-C253-4061-AC86-645918BF283E.jpeg.1c182a6e0098c6f577e80636b1b47757.jpeg

 

44B34421-0741-476B-9EC8-4F66D58F2827.jpeg.7a06ae3fd8ff9915ce50ae5da363e6d4.jpeg

 

Jeg synes dette har gitt mer effekt av trimplanene. Uten at jeg har noen vitenskapelige bevis for dette. Monteringen ble også omtalt i Viksund St.cruz-tråden i fjor sommer. Kanskje noe å vurdere om du har overlast 🙂bak på plattformen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 4 måneder senere...

Son vinterprosjektn så kikker jeg litt på ett alternativ med ekstra plate, bare på yttersiden av trimplanet, men er litt bekymret for at hele trimplanet vil vri seg og i værste fall ødelegge koblingen mellom trimmsylinder og trimplan.

Noen som har noen tanker rundt dette?

På innersiden er det litt trangt mot hekktruster, derfor bare på den ene siden. Desverre får jeg ikke lagt inn video her men om jeg trykker undenifra så vrir jo trimplate seg en cm eller to. Det er vel mye større krefter når man kjører opp i plan?

Båten er jo tung bak. Kan det være at det ikke hjelper med større trimplan, at man rett og slett må ha større motor grunnet fortregningen fra skroget i vannet. Vannlinjen er sikkert hevet 8-10 cm siden båten var ny

IMG_2841[1].JPG

IMG_2842[1].JPG

Link to post

Jeg forstår der slik at der er vurdert, men foreløpig ikke ønsket fordi det kan fjerne en del effekt fra aktertruster.

 

 

Men jeg tenker at en vinkel som går på tvers, på oversiden, kan hjelpe med å stive av planet mot vridning. Er jo én slik vinkel, men blir nok stivere med to.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har prøvd med tvinger og lang vinkel, men planet vrir seg like mye. Når dette vrir seg butter festet i trimplanet mot festet i trimsylinderen og det er dette som gjør meg bekymret. Arealet på planet  blir jo Ca 25 % Større. 

Det værste som kan skje er jo at stempelstangen på trimsylynderen knekkes. Kostnaden ved å kjøpe en ny er ikke et problem. Men en som mister ene trimplanet i høy hastighet er værre.  Tror jeg l3gger hele ideen på hylla. Det er jo ikke et stort problem, får jo bare lære meg at full utkjøring på begge trimplan gir denne effekten

Link to post

@JRK Ikke at det løser utfordringene dine, men det ser ut som om trusteren din står mer mot babord en det gjør hos meg. Det er trangere mellom trustertunell og trimplan hos deg selv om trimplanet ditt også står mer mot babord. Om du zoomer inn på bildet ser du hvordan det ser ut hos meg etter at jeg monterte vinkler som stikker ca 2,5 cm ut over siden av trimplanet. 
 

3889E9BB-A808-4F4B-A200-A07EC8AA13CE.jpeg.2a2aeed0b0bbc98fa7c69d38ca71b87a.jpeg

 

Og her fra siden som viser lokket på enden av trustertunellen. Trimplanet står her helt nede. 
 

50E9CCA0-F91E-48F9-B978-ABD387C37928.jpeg.99d98215d4807eb74975c3d172be6f5f.jpeg

 

Jeg har montert trusteren selv slik at plasseringen kan være annerledes enn det Viksund praktiserte. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har prøvd med tvinger og lang vinkel, men planet vrir seg like mye. Når dette vrir seg butter festet i trimplanet mot festet i trimsylinderen og det er dette som gjør meg bekymret. Arealet på planet  blir jo Ca 25 % Større, men bare på yttersiden. 

Det værste som kan skje er jo at stempelstangen på trimsylynderen knekkes. Kostnaden ved å kjøpe en ny er ikke et problem. Men en som mister ene trimplanet i høy hastighet er værre.  Tror jeg legge hele denne ideen på hylla. 

Tror jeg går for Brigg metoden (Takk for fine bilder forresten), men sniker meg til å gjøre yttesiden litt bredere enn innersiden mot thruster.

Link to post

Jeg tror vinklene nedover på kanten er viktigere for økt effekt av trimplanene enn bredden. Det ble stor forskjell hos meg etter at vinklene ble montert. Noe av effekten kan dog komme av at jeg ved hjelp av vinklene også økte bredden med omlag to tommer på hvert trimplan. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...