JRK Startet 2.Juli.2022 Del på Facebook Startet 2.Juli.2022 Har Bennet trimplan og en eller annen feil i en av sylindrene. Når jeg skal opp i plan og kjører trimplanene helt ned går båten skjevt i vannet. Ved å justere opp trimplanet på motstående side går båten rett og fint. Første tanke er da at det en trimplanet ikke går helt ut, men så lenge båten ligger rolig i vannet så går begge trimplanene helt ned. Men av en eller annen grunn bruker det ene trimplanet, noen sekunder lengre tid på å gå fra den ene til den andre ytterstilling. Gjelder både inn og ut. Har ingen oljelekkasje og ingen urenheter på trimsylindrene. Noen som har tips - Til hva som kan være årsak til at det ene trimplanet bruker lengre tid? - Har dette noen betydning om jeg skulle montere Mente eller ATC - Hvilke feil kan medføre at det ene trimplanet ikke vil gå ut under fart - Kan det være helt andre Alsåker til abåten legger seg skjevt i vannet i plan. ( uten bruk av plan går den helt rett) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Viksund 340? Har det alltid vært sånn eller er det noe som har endret seg over tid/i det siste? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 2.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Har en 2007 modell som jeg kjøpte i 2011, og den har vært slik i hele mitt eie. Dette har egentlig gått bra, men med jolle på 160 kg på hekken trenger jeg litt mer hjelp av trimplan for å få den i plan Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Jeg opplever noe av det samme (Viksund 340 2005 mod), men har ikke tenkt på det som noe problem. Må holde litt lenger på bryteren for bow down på babord for at båten skal ligge rett når den kommet opp i plan. Og bow down babord vil si at styrbord trimplan må litt mere ut. I fjor sommer monterte jeg på vinkler på trimplanene for å få mer effekt ut av de. Jeg synes dette har gitt mer effekt av trimplanene. Uten at jeg har noen vitenskapelige bevis for dette. Monteringen ble også omtalt i Viksund St.cruz-tråden i fjor sommer. Kanskje noe å vurdere om du har overlast 🙂bak på plattformen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Swingswong Svart 2.Juli.2022 Del på Facebook Svart 2.Juli.2022 Jeg vil tippe at du kan få problemer med Mente. I og med at du ikke har posisjon på trimplanet må posisjonen beregnes på hvor langt de kjører på X millisekunder uten at jeg er helt sikker… Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2022 Son vinterprosjektn så kikker jeg litt på ett alternativ med ekstra plate, bare på yttersiden av trimplanet, men er litt bekymret for at hele trimplanet vil vri seg og i værste fall ødelegge koblingen mellom trimmsylinder og trimplan. Noen som har noen tanker rundt dette? På innersiden er det litt trangt mot hekktruster, derfor bare på den ene siden. Desverre får jeg ikke lagt inn video her men om jeg trykker undenifra så vrir jo trimplate seg en cm eller to. Det er vel mye større krefter når man kjører opp i plan? Båten er jo tung bak. Kan det være at det ikke hjelper med større trimplan, at man rett og slett må ha større motor grunnet fortregningen fra skroget i vannet. Vannlinjen er sikkert hevet 8-10 cm siden båten var ny Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.November.2022 Del på Facebook Svart 29.November.2022 Du har ikke vurdert bare vinkel på hver side slik som et par poster opp? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.November.2022 Del på Facebook Svart 29.November.2022 Jeg forstår der slik at der er vurdert, men foreløpig ikke ønsket fordi det kan fjerne en del effekt fra aktertruster. Men jeg tenker at en vinkel som går på tvers, på oversiden, kan hjelpe med å stive av planet mot vridning. Er jo én slik vinkel, men blir nok stivere med to. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JRK Svart 29.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2022 Har prøvd med tvinger og lang vinkel, men planet vrir seg like mye. Når dette vrir seg butter festet i trimplanet mot festet i trimsylinderen og det er dette som gjør meg bekymret. Arealet på planet blir jo Ca 25 % Større. Det værste som kan skje er jo at stempelstangen på trimsylynderen knekkes. Kostnaden ved å kjøpe en ny er ikke et problem. Men en som mister ene trimplanet i høy hastighet er værre. Tror jeg l3gger hele ideen på hylla. Det er jo ikke et stort problem, får jo bare lære meg at full utkjøring på begge trimplan gir denne effekten Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.November.2022 Del på Facebook Svart 30.November.2022 Så lenge trimplanet står nede vil ikke det påvirke akterthruster. Hadde glatt satt på noen vinkler eventuelt Zipwake Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2022 Takker for alle svar. Arealet blir ikke så mye større om jeg setter på 2 vinkler, og det fremdeles skal være like mye areal på begge sider av midtpunktet. Men skal kikke litt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.November.2022 Del på Facebook Svart 30.November.2022 Fordelen med vinklene er at du tvinger vannet gjennom slik at det ikke glir ut på siden. Det vil nok gi deg bedre løft. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Desember.2022 Del på Facebook Svart 1.Desember.2022 @JRK Ikke at det løser utfordringene dine, men det ser ut som om trusteren din står mer mot babord en det gjør hos meg. Det er trangere mellom trustertunell og trimplan hos deg selv om trimplanet ditt også står mer mot babord. Om du zoomer inn på bildet ser du hvordan det ser ut hos meg etter at jeg monterte vinkler som stikker ca 2,5 cm ut over siden av trimplanet. Og her fra siden som viser lokket på enden av trustertunellen. Trimplanet står her helt nede. Jeg har montert trusteren selv slik at plasseringen kan være annerledes enn det Viksund praktiserte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 2.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2022 Har prøvd med tvinger og lang vinkel, men planet vrir seg like mye. Når dette vrir seg butter festet i trimplanet mot festet i trimsylinderen og det er dette som gjør meg bekymret. Arealet på planet blir jo Ca 25 % Større, men bare på yttersiden. Det værste som kan skje er jo at stempelstangen på trimsylynderen knekkes. Kostnaden ved å kjøpe en ny er ikke et problem. Men en som mister ene trimplanet i høy hastighet er værre. Tror jeg legge hele denne ideen på hylla. Tror jeg går for Brigg metoden (Takk for fine bilder forresten), men sniker meg til å gjøre yttesiden litt bredere enn innersiden mot thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Desember.2022 Del på Facebook Svart 2.Desember.2022 Jeg tror vinklene nedover på kanten er viktigere for økt effekt av trimplanene enn bredden. Det ble stor forskjell hos meg etter at vinklene ble montert. Noe av effekten kan dog komme av at jeg ved hjelp av vinklene også økte bredden med omlag to tommer på hvert trimplan. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sailorboy Svart 5.Desember.2022 Del på Facebook Svart 5.Desember.2022 For å få større areal til å gi mer løft så kan jo trimflapsen areal økes bakover. Forlenge i hele flaps bredden vil gi symmetrisk belastning på sylinder innfestning. Samme problemstilling er diskutert her: SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2022 Tusen takk Sailorboy. Veldig bra innlegg du hadde link til som belyser problemstillinge godt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.