Welder Startet 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2022 Hei, håper noen kan hjelpe. Jeg byttet fra en 2008 Suzuki DF150 til en 2010 DF225 og har en Suzuki kontrollboks (Suzuki innfelt sidekontrollboks). Nå klarer ikke justere slik at jeg BÅDE oppnår fullt gasspådrag og normalt turtall på tomgang. Har forsøkt alt bak på motor, virker som kabelutslaget fra kontrollboksen er for kort. Noen som vet noe rundt justering av utslag fra selve kontrollboksen? All hjelp tas imot med stor takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Welder skrev 1 time siden: Har forsøkt alt bak på motor, Har du forsøkt alt i kontrollboks også? Anbefaler å justere der også. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Om akkurat denne Suzuki merkede kontrollboksen har det skal eg ikkje uttale meg om men alle universale bokser eg har sett har 2-3 hull å velge i for forskjellig slaglengde på wire. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Del gjerne et bilde av infesting på motor og kontroller Sitér dette innlegget Link to post
Welder Svart 4.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2022 show must go on skrev On 2.7.2022 at 19.06: Har du forsøkt alt i kontrollboks også? Anbefaler å justere der også. Tusen takk for tilbakemelding, har nå vært i den boksen også, blir dessverre fortsatt ikke helt fullt utslag. Enten knall tomgang eller full gass. Har nå klart å stille meg inn til ca 900 omdreininger på tomgang (skal være 600-700) og neeesten «full gass». Men er ikke helt i mål. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 4.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2022 Du får prioritere riktig turtall på tomgang inntil du kommer i mål. Girskifte og finmanøver trenger riktig tomgang. Med redusert full gass sparer du også drivstoff. Da blir det mer til overs for å gasse seg i restauranten. Mindre gass gir mer gassing. ? Sitér dette innlegget Link to post
Welder Svart 5.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Du har helt rett! Målet med båtmotorbytte var høyere marsjfart og ikke toppfart...men jeg får ikke sove skikkelig før jeg har løst problemet.... og jeg MÅ jo teste toppfart :-) Sitér dette innlegget Link to post
Welder Svart 5.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Du har helt rett! Målet med båtmotorbytte var høyere marsjfart og ikke toppfart...men jeg får ikke sove skikkelig før jeg har løst problemet.... og jeg MÅ jo teste toppfart :-) Her har jeg samlet noen bilder av oppsettet på motor og kontroller: - Kontroller, det er ingen mulighet for å endre posisjon for lenger utslag (NB! original Suzuki kontrollboks) - Motor front, der har jeg festet "Pivot ball" (9) på det innerste festet på "Throttle drum" (4), for å få størst utslag. Er allikevel ikke nok.... - Motor bak, "Jeg får ikke fullt utslag på "Throttle cam" (48) som igjen nekter meg BÅDE tomgang OG "full gass", selv når jeg justerer (strammer opp) kablene under. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Takk for meget gode og nyttige bilder og sprengskisser ? Virkelig seriøst? Ser helt klart ut som om du har gjort alt riktig. Ser for meg ur som om kontrollboksen rett og slett har for kort slaglengde. Om jeg har forstått deg riktig; du har beholdt kontrollboks fra 2008 DF150 og montert 2010 DF225 på din båt? Om det er riktig ville jeg spurt forhandler/importør om de to motorene skal ha forskjellig slaglengde Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 dieselfan skrev for 3 timer siden: Ser helt klart ut som om du har gjort alt riktig. Ser for meg ur som om kontrollboksen rett og slett har for kort slaglengde. Enig i dette! Men kan det være at begrensningen ligger i slaglengden på kontrollkablene? dieselfan skrev for 3 timer siden: Om jeg har forstått deg riktig; du har beholdt kontrollboks fra 2008 DF150 og montert 2010 DF225 på din båt? Om det er riktig ville jeg spurt forhandler/importør om de to motorene skal ha forskjellig slaglengde Tenker du at kontrollboksen ikke kan brukes på den motoren? Dette burde i så tilfelle en Suzukiekspert kunne avklare raskt. Noen her på forumet med god kompetanse på Suzuki? @abbor kanskje? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Hvis det er 67200-93J34 så skal den passe til alle motorer med mekanisk gir og gass 2005 og nyere. https://suzukioutboardmarine.com/product/67200-93j34-suzuki-flush-mount-control-box/ Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Komodo skrev for 10 timer siden: Noen her på forumet med god kompetanse på Suzuki? @abbor kanskje? Helt klart at det ikke er smart "å hoppe over bekken etter vann", slik jeg gjorde over Sitér dette innlegget Link to post
Welder Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Tusen takk for engasjement og hjelp :-) Det stemmer at det er en 67200-93J34. Må bare gjøre det beste ut av det, få tomgang på 600-700 RPM og så mye utslag som mulig i toppen. Det bør fungere 95%. Kanskje jeg må "bite i gresset" og får noen som kan det til å justere riktig. Har lært masse og fått mye mer forståelse gjennom kræsjkurs i å "gjøre ting jeg ikke kan" :-) Tusen takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.