Kaptein Blåtann Startet 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2022 Var egentlig ute på fjorden for å levere noen varer på vestsiden av Askøy, oppdrag ble gjennomført og det var tid for retur, men været var fint og vinden fristende, så det ble omvei videre ut Hjeltefjorden og rundt Herdla. Rom slør med kun genoa utover i jevn og fin 8-9 sekundmeter vind, 6,5-7,5 knop på gps'n på tross av en del groe under vannlinjen, livet er herlig Sikter på Herdlesundet, treffer bra og passerer den ny-åpnede landhandelen, vender så sørover for å angripe Herdlefjorden på kryss/skarp slør, 5-7 sekundmeter, fortsatt bare genoa. Etter noen minutter kommer det brått en liten endring på vindretning og vinden øker samtidig, båten legger seg såpass at putene i salongen triller på dørken. Før jeg får lagt baugen opp mot vinden rykker det i båten og det kommer litt rabalder fra skutesiden, et raskt blikk forteller at genuaskinne og teaklist henger og dingler fra skjøtet Bare å snurre inn seilet og starte opp dieselpurken og tutle inn til Bakarvågen I grunn ikke noe stor dramatikk, men ganske frustrerende hendelse! Det som overrasker meg er når jeg ser hva skinnen er festet med, det står kun treskruer ned i toppen av glassfiberen, dimensjon ca 4,5x 50mm der de første 15mm går gjennom teak-toppen på ripen, så det gjenstår bare ca 30mm som går ned i glassfiberen, jeg tenker det ikke er så rart at dette slapp taket, så her må det forbedringer til! Disse svenske gamle båtene har jo ord på seg for å være solid bygget, men jeg har også tidligere observert at røstjernene kun er bøyler som kommer opp fra dekket, bare festet med mutre og plater under dekk, ingen jern som går ned langs skutesiden, jeg trodde det var vanlig også på glassfiberbåter? Noen som har forsterket på disse tingene før eller vet hva som er "normal" innfesting? Rakk å tenke litt på veien inn til havn, men trenger kanskje noen gode råd her til forbedringer. Båten er en Vindø 50s, glassfiber skrog, teakdekk skrudd på glassfiber med balsa-kjerne, men vil tro det er kompakt glassfiber der røstjern er festet i dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 (redigert) No problem. Det årner seg. Jeg har også hatt havari med skogskader, for et par dager siden Redigert 2.Juli.2022 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.