Jump to content

Topcoat herder ila 5 minutter

Wrener

Recommended Posts

Reparerer noen skader innvendig på min øien 530. Blander herder og topcoat etter anvisning. Problemet er at det jeg blander herder ila noen minutter. Rekker knapt å smøre noe på båten før alt er hardt. ? Hva gjør jeg feil? Max temp er jeg også godt under og det er ikke sol. Gode råd motas. Blir kostbart hvis jeg ikke får smurt på

mer før blandingen er hard. 

Hvilket produkt er det du bruker og hva sier anvisningene? 
f.eks på Biltema sin gelcoat så skal det være 2 til 4 % herder. Geltid med 2% er ca 20. min med normaltemperaturen. 
2-4% er jo en veldig liten andel av den totale miksen med gelcoat. For å skille mellom 2 og 4 % så er det ikke bare å helle oppi på øyemål. Da må man F.eks bruke en meget nøyaktig vekt eller måle opp mengdene i nøyaktige volum, uten at jeg vet noe om hvordan du har gjort dette ut fra posten din. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

1,5-2% herder står det på boksen. Det bekreftet også leverandør. Snakket med en nå som mente jeg måtte blande i en bredere boks, slik at det ikke blir høyde på blandingen. Kan ikke fatte at det skal ha noe å si, men det forklarer i allefall hvorfor det jeg har smurt på båten har normal herding, mens det som er i boksen blir knallhardt og varmt etter noen minutter. 

Det har med varmgang å gjøre. En bredere boks gir større overflate og bedre kjøling. Det blir en varmereaksjon i boksen når topcoaten begynner å herde.

Forsøk å gå ned på herdermengden. F.eks. 1%, det bør gi godt utslag. Hvor mye herder har du brukt, og hvordan har du målt opp coat og herder?

Wrener skrev for 1 time siden:

blande i en bredere boks, slik at det ikke blir høyde på blandingen

Hør på ham. Blir det samme som for epoksy, skal blandes i breie kar slik at blandingen får stor overflate og blir kvitt varmen (som oppstår i herdeprosessen) effektivt. Høye og smale kar gir liten overflate og eksponentiell øking i varme. Og da går det alt for fort, dessverre.

Redigert av Hakkannen
Red: der var Komodo hakket kjappere enn meg, men lar nå posten stå som den er likevel? (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...