Jump to content

fjernstyring av ventiler


lank

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Er det noen som har vært bort i fjernkontroll av ventiler til toilett og kjøling?

Jeg vet at Vetus tilbyr noen fjernstyringer som kan settes på en kuleventil.

Men de er forholdsvis dyre.

Kunne ha tenkt meg en wire tilkoblet til kuleventilen, har neon av dere prøvd/tenkt på slikt?

(Begynner å bli lei av å henge ned til kjølen for å skrue igjen når jeg ikke bruker båten på 2 uker!)

Jeg vet at egentlig ikke ernødvendig, men jeg føler det sikkere)

Link to post
Share on other sites

Ventil-aktuatorer kan være svært dyre, med mindre du kan mekke litt selv.

Det rimeligste måten jeg kan tenke meg er å bruke en linear-aktuator fra LINAK.

 

Type LA12 tror jeg vil passe. Den har 100mm slaglengde, er svært kraftig og rimelig. Ca. 1500.

Du må lage et hull i ventilarmen med 70 mm senteravstand til akselhullet på ventilen. Her skal "stempelstanga" festes. Da vil du få 90 grader bevegelse på ventilarmen.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner igjen problemet fra en Saga 27 jeg en gang hadde. Ventilen satt laaangt nede og laaangt akterut. Jeg borra et hull i hendelen til kuleventilen og festa ei lang syrefast stang der nede som rakk opp til underkant av dørken ved siden av motorromsluka. Der satt øvre ende trykka innpå et lite klips. Ble bare en drøm å stenge sjøvannsinntaket etter det. Letta på luka og enten dro eller skjøv på stanga for å åpne/lukke ventilen. Jeg var også inne på tanken om å føre stanga opp i AC for å slippe å åpne motorromsluka, men kom aldri så langt før båten fant seg en ny eier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...