Jump to content

Interessante ulykkesstatistikker


zooper

Recommended Posts

Har du noen interessante statistikker å dele? Gjør så under og kommenter!

 

Ulykkesstatistikker fra sjøfartsdirektoratet:

Sjøfartsdirektoratets ulykkesstatistikk er virkelig interessant lesning. Jeg anbefaler alle å ta en titt.

https://www.sdir.no/fritidsbat/ulykkesstatistikk-for-fritidsfartoy2/

 

Den stereotypiske beskrivelsen på de som har omkommet i år:

 

  • Det er 100% sikkert at du er en mann
  • Det er 100% sikkert at du ikke hadde vest på
  • Det er 50% sannsynlig at du var full
  • Det er 50% sannsynlig at du omkom langs kaia (dobbelt så sannsynlig som den nest mest dødelige opersajonsfasen)
  • Du er godt voksen og burde visst bedre (snittalder 57)

Når jeg tenker meg om så blir jeg ikke så overrasket. Når man har klappet til kai, vesten for lengst har kommet av, og man er i bunn av flaska med ankerdrammen..

 

 

Kommenter og del gjerne andre interessante statistikker

Link to post
1 hour ago, Grønnskollingen said:

Hæ? Statistikk er da det beste man har til å kunne beregne hvor sannsynlig det er at noe skjer for en gitt populasjon?

Jo så klart! men her var tall og beskrivelser veldig diffuse og ikke spessielt seriøst, det har faktisk forekommet at kvinner også drukner, så da kan ikke sansynligheten for mann være 100%.  Her er det litt mer sammensatt enn hva artikkelforfatter mener er veldig sort hvitt

 

feks: 

  • Du er godt voksen og burde visst bedre (snittalder 57)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Norge er et lite land.

Halvårsstatistikk basert på 14 tilfeller, er missbruk av ordet statistikk.

Dertil er antallet for lavt til å være 'statistisk signifikant'.

 

De lange linjene er enkelt og greit at antall fatale ulykker med fritidsbåt går nedover.

Det er det god grunn til å glede seg over når fritidsbåtflåten samtidig øker i omfang, farten øker og stadig flere tar del i sjølivets gleder.

Link to post
Svart (redigert)

Et stort problem med mange båtkonstruksjoner er at det finnes bare en side av senga å stå opp på. For de uheldige blant oss er det den gale siden - den siden som får en til å bølje i utakt med resten av planeten. Livet må være hardt og trist for de som må leve på en annen bølgelengde enn den store majoriteten - den som helt fint kan stå opp på enhver sidebav enhvilken som helst seng, med fornuften i behold. Nuvel - dem om det.

 

De blant oss som ikke er mer seriøse og strippet for humor og gangnsyn enn det som er til ens eget beste, vel de er i den heldige situasjonen at de kan ha muntre, vittige, leflige og mindre seriøse utvekslinger - om fakta , fiksjon, små ting, store ting, alvorlige saker, banaliteter...

 

Nå er det sikkert fåfengt å tro at man kan stilne eller berolige sinnene til de mindre heldige - men av sympati for deres vanskelige tilstand skal jeg gi det et forsøk: 14 dødsulykker så langt i sesongen, med mange millioner av døgn i båt. Med slike små data kan man ikke utlede så mye annet enn at båtlivet faktisk ikke er spesielt dødelig. Alle som lefler med disse statistikkene skjønner forøvrig at folk flest forstår greia og er med på notene, men også at det er lite hensiktsmessig å forsøke å tilfredsstille det fåtall som ikke har dette i seg. I og med at det er så ytterst få som behøver at innkegg merkes med advarsler eller en forklaring pp hvordan innholdet skal leses, tolkes eller forstås -vså gjøres ikke dette. Dessverre så blir da enkelte fornermet i hvordan de leser innhold - dette er beklagelig, men ikke noe man av praktiske årsaker vanligvis kan ta hensyn til.

 

Det kan likevel for oss "useriøse" komme interessante eller morsomme diskusjoner eller utsagn ut av å lefle med den YTTERST SERIØSE STATISTIKKEN til sjøfartsdirektoratet. Og så finner vi også kommentarene til de mindre innvidde som underholdende de også (på deres bekostning). Til de sv dere som sliter med den slags så anbefaler jeg dere å øve - livet blir rikere, jeg lover!

 

Ifht kommentarer om at jeg har gjengitt feil fakta så kan jeg ikke se det. Jeg regner med at det er en ørlig misforståelse, feks at dere så på statistikken over siste fem år mens jeg henviste til statistikken så langt i år. Uansett så blir det litt kranglefant  og flisespikkeri i mine øyne da man halvveis gjennom året ligger mer eller mindre på snittet for de siste fem årene i antall dødsfall, at det kun er et år som skiller snittalder, m.m. Men der det er vrangvilje så er det jo lite å gjøre?. Om jeg skal ha gjengitt faktaene feil, så er det i så fall ikke bare en ærlig feil, men uansett heller ikke så vesentlig - poengene står seg sånn mer eller mindre likevel. Jeg mener uansett å ha gjengitt faktaene korrekt - sannsynligvis 200% (@Oggiwara'en - 200% er selvsagt ikke seriøst ment og er statistisk sett ikke bare feil, men umulig. Bare då du dkjønner det, jeg forstår igså st det ikke er mulig å være 200% korrekt om noe - om du lurte på om jeg var helt blåst altså).

 

Nok om troll - tilbake til diskusjonen.

--------

Sammenkikner man statistikken over siste fem år med statistikken så langt i år vil man legge merke til at det tidligere var en langt mindre andel som omkom ved kaia, høyere andel som omkom under overfart, færre med promille, flere med vest...

 

Advarsel @morten, ikke ta det følgende som et forsøk på å være seriøs. Duppe sitt utsagn feks er heller ikke ment 100% seriøst - selv om han har et interessant poeng. Han forsøker kanskje å fremheve det absurde fokuset enkelte aspekter ved båt og sjømannskap får. Når flere dauer til kai, anker og fiske enn overfart - og fart får alt fokuset - det er feks interessant å snakke om.

 

Endringene i dødssamnenhenger i år må sikkert ha sammenheng med at det nå har blitt så dyrt med drivstoff at man; gir strunten i å holde seg nykter for å kunne ta på vest og ta seg en tur utpå med kjæringa. I stedet lar gubben båten være på brygga hvor han så slukker sorgene i ankerdram - sorgen over svunnet båtdrøm og romantikk - mens kjæringa flykter i land og da ikke lenger er tilstede til å hverken redde gubben, eller til å bli dratt med under i forsøket på å redde fyllikken (når han ramler uti mens han slår lens).

 

Halvparten av alle dødsfall ved brygga, halvparten av alle dødsfall med promille, alle uten vest, alle menn - gjør matten, ganske åpenbart hva som skjer (@morten - ikke alvorlig ment dette her heller).

 

Skal overformynderiet ha som mål å nå null dødsfall vil det mest effektive tiltaket være å rette fokus på promille og vest til kai - forbud og påbud respektivt. I tilegg må det være en øvre aldersgrense til både sjøs og ved kai , kanskje på 50 år? Reglene må forøvrig kun omfatte menn. (@morten igjen - ikke noe av dette er veldig seriøst ment, selv om de innfortståtte vil finne noen poenger i ironien).

 

 

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
zooper skrev for 1 time siden:

banaliteter

TLDR

 

Jeg liker et godt troll så godt som nestemann, men jeg får ikke til å lese så mange bokstaver av gangen etter en flaske Chablis. Og etter lyden å dømme gikk båten min just nu på plass i båsen sin (sånn ca). Nå går jeg hjem! …må bare tisse litt fra utriggern først.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...