Jump to content

Vanvittig prispåslag kalesjefirma Tønsberg


mawilu

Recommended Posts

Vil dele erfaring kalesjefirma Tønsberg .Jeg trengte nye tepper i båten ,kuttet de ferdig og leverte de til kanting fikk oppgitt pris til 160 kr+ moms .etter lang tid med purring var de ferdig til henting etter 2mnd. Betalte ved henting og skulle få faktura på mail senere. Ved kontroll ser jeg  kanting 20 meter 4000 kr så kom overraskende verkstedmatriell priset til 1880 i tillegg noe som aldri ble nevnt ved innlevering.Dagelig leder sa det var normalt og at pga.lang venting på kanting hadde han ikke tatt arbeidspenger.Etter mye trøbbel har jeg nå fatt refundert det som ikke var avtalt på forhånd.Husk FAST avtale på forhånd ved bruk av dette firma . Daglig leder er informert om denne publiseringen.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 1 time siden:

Etter mye trøbbel har jeg nå fatt refundert det som ikke var avtalt på forhånd. Husk FAST avtale på forhånd ved bruk av dette firma . Daglig leder er informert om denne publiseringen.

 

Veldig bra informasjon til forumet!    :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du synes 40 000 tusen er passe pris før kanting av noen småtepper til båten så ok.Jobben tar under en time eneste materialet er tråden.Det jeg ble sint på var nesten 1900 kr i påslag kalt verkstedmatriell når prisen var avtalt på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra prisene til Teppe ABO:

Velger du tråd, velger vi matchende farge. Kantebånd velger du selv. Alle vegg til vegg tepper og kantebånd kan det bestilles vareprøver av for kr 20 pr.stk. kanting med tråd kr 100 pr. løpemeter. Runde tepper og ovale tepper kr 180 pr. løpemeter. Kanting med gjennomsiktig/usynlig tråd kr 140 pr. løpemeter. Runde tepper kantet med gjennomsiktig/usynlig tråd kr 220 pr. løpemeter. Båttepper og biltepper kr 150 pr. løpemeter. Plastbånd til utetepper kr 250 pr. løpemeter. Bomullsbånd pr. løpemeter kr 250. Linbånd pr. løpemeter kr 350. Teakline kr 300 pr. løpemeter. Tepper som ikke er kjøpt her + 30% på prisene.

Link to post
Share on other sites

Overnevnte priser er helt ok,min advarsel til andre var ,få pris skriftlig før jobben påbegynnes ved firmaet ved kanalen i Tønsberg ikke godta ikke avtalte påslag, erfaringsmessig er ca pris bestandig endel høyere enn anslaget uten mulighet til diskusjon etterpå

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev On 5.7.2022 at 14.34:

Overnevnte priser er helt ok,min advarsel til andre var ,få pris skriftlig før jobben påbegynnes ved firmaet ved kanalen i Tønsberg

Flere ville fått med seg denne advarselen hvis det hadde stått firmanavn istedenfor bare at det er kalesjefirmaet ved kanalen i Tønsberg.

 

Mange googler nok firmanavnet før de inngår avtale, da finner de annsynligvis ikke din advarsel.

 

Og for alle som etterhvert skal ha sydd noe og sånn halvveis husker en gammel tråd om at man burde unngå et kalesjefirma i Tønsberg så blir det lett at de holder seg unna alle slike firma i den byen for å unngå å trefffe på disse. Da kan det lett gå ut over andre kalesjefirma i samme by så de går dukken mens "Problemkalesje & Co AS" får fortsette fordi de har så god ordrereserve liggende da de har tatt på seg flere jobber enn de klarer (din lille jobb tok jo 2 mnd før ble gjort), mens andre firmaer kanskje er mer ærlige på leveringstid så når kunder får høre fra ærlige firmaer at "Vi har så mye å gjøre at vi kan først ta din jobb om 2 uker så velger kundene heller "Problemkalesje & Co AS" fordi de sier de kan gjøre jobben om to dager (mens det tar 2 mnd).

 

Husker forresten vi på en tidligere arbeidsplass skulle sette bort noe jobb til et annet fiirma pga mye å gjøre hos oss. Jeg jobbet med prosjektet og skulle kontakte noen mulige firmaer for å spørre om pris og leveringstid. Og siden det hastet så var leveringstid mye viktigere enn pris. Jeg spurte min overordnede om vi også skulle ta med noe om dagbøter hvis fristen ikke ble overholdt. Ikke for å få varene billigere, men for at vår jobb ikke skulle bli dyttet på og forsinket. Svaret fra overordnet var at det ikke var nødvendig.

 

Etter å ha sammenlignet tilbudene var konklusjonen at et Tønsberg-firma var det som kunne levere raskest, mens andre kunne levere billigere. Tid var viktigst, så Tønsberg-firmaet vant og fikk jobben. Men det ble store forsinkelser og de var langt etter fristen. De som hadde gitt tilbud med lavere pris hadde også kortere leveringstid (i tilbudet) enn det vinneren hadde i virkeligheten. Så det er godt mulig vi ville fått det billigere og raskere ved å velge en som hadde litt lenger leveringstid på papiret, men kanskje var ærlig.

 

Og det hadde nok lønt seg å ha med punktet om dagbøter slik jeg foreslo, for sånt kan skremme bort dem som har som strategi å gi flotte løfter for å få jobben og så blåse i tidsfristen. Eller kanskje prioriterer de vår jobb så den blir ferdig i tide fremfor oppdrag for andre som ikke har dagbøter.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev On 5.7.2022 at 13.25:

Jobben tar under en time eneste materialet er tråden.Det jeg ble sint på var nesten 1900 kr i påslag kalt verkstedmatriell når prisen var avtalt på forhånd.

Enig i at 1900 kr er mye i verkstedmateriell for en times jobb av det slaget.

 

Men husk på at verkstedmateriell er ikke det samme som materiale, altså tråden. Dette er alt det man bruker litt av på et verksted. I ditt tilfelle er det nok slitasje på symaskin, service på denne iblant og bruk av vaskemidler og mye annet som det går med på et verksted. Ofte er dette angitt som en viss prosent av sluttsummen. Men enig i at dette bør være med i tilbudet og ikke komme etterpå, og at det var en veldig høy sum.

 

La oss si det kjøpes inn en symaskin til 50.000 kr og denne holder 50.000 meter før den er skrot, da blir det 1 kr/m for innkjøp av symaskin.

Så må man kanskje regne med at for hver 1000 meter så ryker en del til 1000 kr som må byttes av en servicemekaniker som koster 2000 kr, da blir det 3 kr/m til.

Så koster kanskje tråden 2 kr pr meter ferdigsydd kanting.

Så koster kankskje en nål 50 kr og holder 50 meter, da er det enda ei krone der.

Så da er vi oppe i 7 kr/meter i utgifter bare til symaskinen.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev On 4.7.2022 at 19.19:

pga.lang venting på kanting hadde han ikke tatt arbeidspenger.

Høres rart ut at han ikke tok arbeidspenger, men likevel kom opp i 160 kr/m pluss moms. For man skulle tro det var nettopp arbeideren som gjør jobben som er den største utgiften ved kanting av tepper, og at arbeidspengene skulle være en del av den summen man får oppgitt når man spør om pris.

 

La oss si du spurte meg hva jeg skulle ha for å bytte hjul på bilen din og jeg svarer 2 kr og får jobben. Når du skal hente bilen så krever jeg 302 kr.

Muttertrekkeren min kostet 1000 kr og kan sikkert kastes etter 1000 hjulskift, og jekken har sikkert en lignende kostnad, derav 2 kr i verkstedmateriell, og 300 kr bør jeg jo ha for selve arbeidet jeg har utført.

Å oppgi en pris på 2 kr ville jo vært veldig misvisende, og det naturlige ville jo vært å oppgi 302 kr (evt avrunde sluttsummen til et litt rundere beløp).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...