Jump to content

Hva ser du etter når du handler båt ?


Tine IV

Recommended Posts

Heisn , vis atte dersom atte det blir båtbytte til sommeren , hva skal jeg se etter på en båt , lissom hva teller mest ? Siste båtkjøp var jeg og handla aleine og det er ikke lurt , skal ha med minst en mann til neste gang . Fort gjort og misse noe da du er aleine og prøver/kikker på nytt .

Jeg kunne godt tenkt meg og kjøpt noe som var nedslitt og mindre pen innvendig ,men at motor og elektrisk er i topp stand .Synspunkter på hva en skal kikke godt etter og evt hvordan og andre gode råd på veien som er lurt og passe på ?

Blir det noe nytt skal det være en som gjør minimum 15 knop og lukket båt . Har veldig lyst på en Sandvik 945 , men sjefen liker ikke utplassen på den så da er det ikke lett å få viljen sin der (har ikke gitt opp da ) ,

 

Men da jeg gjorde noen feil da siste båt blei kjøpt , kunne jeg tenkt meg en gode råd liste som er godt å ta med seg på befaring .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det elektriske.

 

Hvor rent er det i motorrommet, er selger nøye med detaljer her?

 

Fuktskader, skjolder på ikke-synlige steder.

 

Når er skroggjennomføringer sist byttet (hvis eldre båt)

 

Har selger oversikt over logg, kvitteringer, oversikt over utbedringer etc

 

Historikk på båten, gjerne prate med eier før nåværende

 

krakkeleringer i gelkoat (antar du ser etter plastbåt?)

 

Sprekker etc

 

m.m. Område er vidt, veldig mye å se til.....

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik båt i sommer, sjekket ikke ev. lekasjer nøye nok.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med båten, men oppdaget ikke at stort sett alle vinduene lekker. Ser det nå etter snøen har kommet. Det er også lekasje der Pullpiten går gjennom fordekket. Tror det er fordi den en gang har fått seg en smell.

 

Hvis du kjøper en gammel glassfiberbåt kan det være lurt å undersøke om skroget har blitt antipestbehandlet av profesjonelle, slik at den bekymringen er ute av verden. Da skulle resten bare være gøy.

Link to post
Share on other sites

Starter med å ta en kikk i motorrommet , erfaringsmessig sier dette en del om hvordan båten ellers er holdt.

Det elektriske blir også tatt nærmere i ettersyn. Ryddig og rent batterirom, sikkelig hovedstrømbrytere, sikkringsholdere osv.

Er evt.ettermontert elektrisk utstyr montert sikkelig?

Er landstrøm sikkelig lagt opp etter lover og regler?

Fungerer utstyret om bord?

Lekkasjer fra vinduer, gjenomføringer, fenderlist osv.

Kikker på vanntanker,drivstofftanker, septiktanker osv

Sjekker båten for skader, sprekker, evt.reperasjoner.

Hvis mulig få sjekket båten under vannlinjen.

Alltid kjekt med dokumentasjon på evt. reperasjoner og service.

Båten bør prøves på vannet.

Sikkert mange andre ting å ta hensyn til også.

Kan jo være lurt å sette opp en"liste" over ting man bør kikke på eller spørre etter når man vurderer å kjøpe båt, lett å glemme noe i iveren etter å bli båteier. :wink:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Har veldig lyst på en Sandvik 945 :yesnod::yesnod::yesnod:

Ta med deg de som skal bruke båten sammen med deg når du skal kikke på båt.

Kona mi var i utganspungtet også skeptisk til Sandvik 945, men en tur om bord for å se på fasilitetene gjorde at hun godtok prosjektet.

Det gjelder å se mulighetene med båten. Den har også plass til blondiner på dekk :rolleyes:

Du kan også velge benker akter, eller ha løst bord med løse stoler.

En kalesje over akterdekket gjør dette til et lunt rom som har god plass.

 

Farten på Sandvik 945 er oppgitt til ca 15 kt. med en VP TAMD41M på 163 hk. Det er en fart du ikke får når den er ferielastet. Økonomisk god fart er mellom 10 og 12 kn. Brenselforbruk da er ca.7 liter pr.time

 

Eldre Sandviker er noe lavere i kabinen en den jeg har. Fra ca -95 bli hyttetaket løftet 5 cm.

 

Det er også mange forskjellige motorer i båten. Så her gjelder det å få med seg ekspertise på akkurat den motoren som evnt. står i den båten du velger.

 

Mine erfaringer med båten er gode fram til nå. Jeg blir mer og mer fortrolig med den etter vert som jeg bruker den. Fra tidligere er jeg vant til tung snekke og det var en overgang å gå over til Tupperware.

Ellers så er det jo mange gode råd som er listet opp her så der har ikke jeg noe særlig å tilføye.

 

Deler gladlig disse erfaringer med deg og er det noe mer du lurer på så bare spør. Det er det du lærer av vet du. :wink:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg siklet også lenge etter en Sandvik 945 men ble sukffet over planløsningen ombord. Men dette har jo noe med smak og behag....

 

Ryddighet er det første jeg ser etter. Deretter seriøsiteten til selger og hva han har av kunnskaper.

 

Vi var i Kr. sand og så på en Baltic. EWieren pratet i det vide og brede og la ut hvor lite han var i maskinrommet. Faktisk nesten aldri!!!

 

Balticen i sin helhet er en trangbodd båt etter mitt syn. Når eieren i tillegg opptrådde så naivt var det kroken på døra for oss.

 

Nei du, TINE II.

 

Som en kolega i havna sier: Nord West-eiere er ikke som andre båteiere...... (Han har NW han også)

 

Velkommen i klubben. Jeg vet om en på Vestlandet som skal selge....... (610.....)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Farten på Sandvik 945 er oppgitt til ca 15 kt. med en VP TAMD41M på 163 hk. Det er en fart du ikke får når den er ferielastet. Økonomisk god fart er mellom 10 og 12 kn. Brenselforbruk da er ca.7 liter pr.time

En halvplaner bruker ca 1.5 til 2, 5 liter pr mil. Det vil gi mellom 15 og 30 liter. At 945 nøyer seg med 7 liter høres rett og slett feil ut...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hallo. les hva jeg skriver før du kritiserer.

 

Jeg vet ikke hvor du får 15 -30 liter fra. Jeg har aldri vært i nærheten av et slikt forbruk. Selfølgelig kan jeg ligge med gassen i bunn og bruke alle 163 hk , men hva oppnår jeg med det. Antaglig bare tilfredstille deg og dine påstander.

Jeg gjentar gjerne min påstand.

Økonomisk god fart er mellom 10 og 12 kn. Brenselforbruket da er ca.7 liter pr.time.

Jeg har logget fart, turtall, timer og forbruk fra første time.Pluss mye anett, så som blondiner på og under dekk bl.a. Dette har også innflytelse på forbruket

 

:rolleyes:

 

Kan også opplyse deg om at forbruk ved 2000 o/m gir meg en fart på ca.8 kn og et forbruk i snitt på 4.35 liter pr time

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg har logget fart, turtall, timer og forbruk fra første time.Pluss mye anett, så som blondiner på og under dekk bl.a. Dette har også innflytelse på forbruket

Ja, det er viktig å holde styr på blondinnene. :yesnod: Men hvor tar du cigarren og cognac'en, da? På styrehustaket?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del tar skrogets tilstand i nøye ettersyn, samt motorens beskaffenhet.

Hvis dette tilfredstiller meg, så kan resten bli som jeg vil ha det.

 

Men nå er det trebåt jeg snakker om da.... :cool:

 

Det er kanskje ikke et alternativ for deg? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Motokk en stk. Braastad XO :yesnod: etter en hygelig vennetjeneste her forige dagen. Den skal NYTES i langdrag på akterdekket med en herlig Cafe Creme når det bliver litt varmere i veiret :cool: Nå drister jeg meg ikke opp i høyden :crazy:

med slik fludium innenbords, og mann bliver ør i hovedet af slik innhalering av disse røkelser. Og for ikke å snakke om Blondinerne :crazy:

Men det kan hende jeg kan driste mig til en tur forover på promenade dekket og sette mig ned blandt BLONDINERNE innenfor blondinerekken med dette så udmerkede fludium

Ja, vi har det godt vi som er på lukket avdeling også.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

......

Ja, vi har det godt vi som er på lukket avdeling også.

Åhh...er det derfor dørene til kjellerleiligheten (eller båtverkstedet, som jeg kaller det), er låst i helgene.

I så fall er jeg på ute-lukket avdeling. :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Heisn , vis atte dersom atte det blir båtbytte til sommeren , hva skal jeg se etter på en båt , lissom hva teller mest ? Siste båtkjøp var jeg og handla aleine og det er ikke lurt , skal ha med minst en mann til neste gang . Fort gjort og misse noe da du er aleine og prøver/kikker på nytt .

Jeg kunne godt tenkt meg og kjøpt noe som var nedslitt og mindre pen innvendig ,men at motor og elektrisk er i topp stand .Synspunkter på hva en skal kikke godt etter og evt hvordan og andre gode råd på veien som er lurt og passe på ?

Blir det noe nytt skal det være en som gjør minimum 15 knop og lukket båt . Har veldig lyst på en Sandvik 945 , men sjefen liker ikke utplassen på den så da er det ikke lett å få viljen sin der (har ikke gitt opp da ) ,

 

Men da jeg gjorde noen feil da siste båt blei kjøpt , kunne jeg tenkt meg en gode råd liste som er godt å ta med seg på befaring .

 

Tine II

Om jeg da ikke tar feil, kan det vel lønne seg å kontakte KNBF.

 

KNBF har autoriserte besiktigelsemenn og takstmenn som alle båtkjøpere kan ha med seg ved bruktbåtkjøp. Det er bare å ta en telefon og avtale tid, så stiller de opp sammen med deg for en besiktigelse av den båten du vurderer å kjøpe. mer info på www.knbf.no

 

Junern

Link to post
Share on other sites

Nei du, TINE II.

Som en kolega i havna sier: Nord West-eiere er ikke som andre båteiere...... (Han har NW han også)

Velkommen i klubben. Jeg vet om en på Vestlandet som skal selge....... (610.....)

Blir en NW 900 m/fly i hjemmehavna tils til våren ,den er strøken og da mener jeg strøken .Kjenner han som eier den og han er nøye , feilen med den er at den er for bra og da er jo prisen deretter .Uffameg . Kunne godt tenkt meg noe som er midre bra sånn innvedig , trekk ,lakk og sånne ting for da kansje prisen er en helt anna en .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En kammerat sa en gang; når du skal kjøpe bil så ta deg en tur rundt huset å se hvordan det ser ut der. Bilen har han jo uansett alltid satt i tipp-topp stand før du kommer for å se den. Er det rent og pent i hagen, pleier det som regel å være iorden i bilen og båten også. Men for all del kontroller det du skal kjøpe grundig...

Link to post
Share on other sites

Blir en NW 900 m/fly i hjemmehavna tils til våren ,den er strøken og da mener jeg strøken .Kjenner han som eier den og han er nøye , feilen med den er at den er for bra og da er jo prisen deretter .Uffameg . Kunne godt tenkt meg noe som er midre bra sånn innvedig , trekk ,lakk og sånne ting for da kansje prisen er en helt anna en .

 

Tine II

 

Tar deg gjerne med i N-W-gjengen når du eventuellt ankommer i staslig båt. Hadde vært gøy å se deg på FLY! :cool:

 

Husk at det lå en NW tilsalgs for omtrent samme salgsum som det jeg ga. Denne lå på Hareid ved Ålesund. Var ikke annonnsert men ble betjentgjort gjennom et BP-medlem. Denne var det litt oppusing på. Men hadde godt med utstyr.

 

Husk NW-eiere er ikke som andre båteiere!! (- Sitat fra en NW-eier i Sætre-havna.)

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik båt i sommer, sjekket ikke ev. lekasjer nøye nok.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med båten, men oppdaget ikke at stort sett alle vinduene lekker. Ser det nå etter snøen har kommet.

Sikker på at det ikke er kondens da? Sjekk om du ser tegn til jordslag e.l.

 

---------------------------------

 

Når jeg kjøper/har kjøpt båt:

 

Sjekker båten grundig utvendig for skader/tidligere utbedrede skader.

Sjekker ror, propell og aksel inkl utstyr.

Sjekker ved alle ventiler, vinduer og gjennomføringer at det ikke er symptomer på lekkasjeproblemer.

Sjekker at El.anlegg er ok lagt opp.

Sjekker at motor starter lett, går pent og ikke har lekkasjer. Sjekker olje og kjøelvæske.

Tar en prøvetur, og prøver å være obs på om alt høres bra ut og fungerer bra.

 

Under besiktigelsen spør og graver jeg mye, og danner meg et inntrykk av eieren. Virker han åpen og grei, eller er det ting han prøver å skjule.... .

Spør om hvordan vedlikholdet er utført. Det spiller ingen rolle for meg at han utført det selv, hvis jeg får inntrykk av at han er kapabel til å utføre det.

 

Hvis jeg føler at det meste er riktig kan jeg kjøpe båten, men det gjenstår en del ting før jeg bytter penger mot båt.

 

Sjekker eierforhold gjennom NSSR

Ber om fødseldato og sjekker med løsøreregisteret om eier har "svin på skogen".

Før overtakelese funksjonstester jeg raskt alt utstyr.

 

Hvis alt nå føles riktig ser jeg ingenting i veien for å kjøpe båten.

 

Det er stor fordel å ha med en kyndig person i tillegg til deg selv. Hvis du har sett på mange båter og etter hvert blir utålmodig så kan du lett overse ting. Det kan være feil og mangler som en medhjelper oppdager .

 

 

Lykke til med kjøp av båt! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...