navid Startet 26.September.2021 Link til dette innlegget Startet 26.September.2021 Hei @Wallas Service. Jeg har byttet brennkammer i min Eber d4+ på grunn av at den ikke ville tenne. Med nytt brennkammer vart den som ny. Jeg kan se at det har dannet seg en god del koks og sot i bunnen på det gamle brennkammeret. Hva anbefaler du å legge det gamle brennkammeret i (bad), for å få løst opp gammel koks og sot som har akkumulert seg der inne? Regner med at får jeg fjernet sot og koks, så kan jeg bruke det om igjen. Link to post
Wallas Service Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 Kjenner ikke så godt til Eber, men på Wallas bruker jeg pussepapir og stålbørste. Lett å komme til på Wallas, men hvordan er det på en Eber? Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
navid Svart 27.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 (redigert) @Wallas Service: Nei, i brennkammeret på Eberen er det helt umulig å komme til med børste eller skrape. Er avhengig av å legge hele brennkammeret i et bad for å løse opp gruffen der inne. Og eventuelt spyle med høytrykkspyler i etterkant. Det er i bunnen av brennkammeret jeg ikke kommer til å rengjøre. Bildet tatt innover i kammeret. Nederst ligger et skjold med noen firkanta hull i periferien. Bak dette skjoldet ligger det koks og sot som jeg må få fjernet. Redigert 27.September.2021 av navid (see edit history) Link to post
Wallas Service Svart 27.September.2021 Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Terpentin? White spirit? Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
navid Svart 27.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2021 Får gjøre et forsøk. Takk for tips! Link to post
sørlandschips Svart 4.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2022 Klikker og vifta sviver når jeg slår på apperatet. Safeflame ceramic 100x Båten sviver så er nokk av støm men den suger ikke opp lampeoljen . Kan lite om dette og kan ikke spørre forgje eier. Stått still i 4 år ish Link to post
Wallas Service Svart 4.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2022 For det første: Er det gammel lampeolje? 4 år? Bytt til Fritidsparafin. Koble pumpen fra kretskortet, sett 12 v i pulser rett på pumpen gjentatte ganger. Går den nå? Det sitter en termostat på undersiden av apparatet som ser slik ut: Ta av kabelskoene og sett de sammen. Prøv på nytt. Om pumpen slår nå er det denne termostaten som er defekt. Om pumpen ikke slår i det hele tatt er pumpen gåen. Slår pumpen når du tester manuelt, er det nok kretskortet som har en feil. Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
sørlandschips Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Wallas Service skrev On 4.7.2022 at 13.55: For det første: Er det gammel lampeolje? 4 år? Bytt til Fritidsparafin. Koble pumpen fra kretskortet, sett 12 v i pulser rett på pumpen gjentatte ganger. Går den nå? Det sitter en termostat på undersiden av apparatet som ser slik ut: Ta av kabelskoene og sett de sammen. Prøv på nytt. Om pumpen slår nå er det denne termostaten som er defekt. Om pumpen ikke slår i det hele tatt er pumpen gåen. Slår pumpen når du tester manuelt, er det nok kretskortet som har en feil. Kastet den gamlelampe oljen og byttet til fritidsparafin (kjøpt på FK ) Får ikke pumpen til og slå når jeg kobler fra kretskortet og pulser den manuelt ? Men da er den jo ikke koblet til jording ? Prøvd og suge manuelt og det er ingen problem. Men pumpen tikker høyt og gjevnt med kretskortet koblet i og koblet "forbi" termostaten. Link to post
sørlandschips Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 (redigert) Trekker 11.11 v vist jeg måler direkte på apperatet Dø å pine der startet det etter mye om å menn. Skrudde av returen og blåste så hardt jeg kunne i kansje 1.5 minutt så startet den opp. Nå har den sveve i 10 minutt??? kjempe gøy !!! Skal jeg kun se "rundt flamme" på den varmeste delen ? Redigert 5.Juli.2022 av sørlandschips (see edit history) Link to post
husky dane 85 Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 For å reingjera i bunnen av brennkammeret på eber brukar eg eit smalt skrujern,ikkje opptimalt men da virkar nokolunde,ellers så er da berre å bytta,da er og noko isolasjon som ligg der,fant ein snutt påYoutub som visar korleis da er Link to post
sleipnern Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Skrapet ut så mye at brennkammeret funker etterpå. Brukte hesjestreng som ble banket flat i enden, skrapte og grov med tålmodighet. Kjøpte også reserve på Ebay i tilfelle: Link to post
Brigg Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Her er et slikt brennkammer delt i to. Fra denne siden: https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/faulty_components.html Som det fremgår av bilder ligger det en netting nederst i brennkammeret. Dette er vanskelig å komme til, og en mekanisk rengjøring er nærmest umulig. Om man skal klare å rengjøre dette må det plasseres i en eller annen veske som løser sot/koks uten å ødelegge metallet. Hva som løser sot er jeg usikker på, om det er syrer eller baser. Men kanskje en ultralydvasker klarer å gjøre rent også her? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
navid Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Jeg har også vurdert ultralydvasker. Har vært rundt på flere verksteder og forhørt meg om de ar slikt utstyr, men så langt har det vært negativt. Ser biltema har noen små vaskere av den typen, men har så langt ikke tatt sjansen å investere i en. Biltema e no biltema...Kanskje noen på forumet har prøvd de? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn