fredriksen Startet 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2022 (redigert) Ja, da har jeg gjort dette: Jeg har mest sannsynlig ødelagt en helt OK god og trofast motor jeg i mange år har vedlikeholdt etter alle kunstens regler. Jeg har terpet for våre sønner at de må følge med på instrumenter underveis, da særlig på oljetrykk og temperatur. Og så har jeg klart å drepe motoren selv, det er det som tynger mest. Det hadde vært mye enklere å unnskylde andre og bare tatt det som en unødvendig kost, men at jeg selv kunne ødelegge motoren, den sitter svært langt inne. Grunn til overoppheting er veldig enkel: På min installasjon er det en kuleventil på innsiden av hekkaggregatplaten for ved behov å stenge av sjøvann inn, og denne var stengt. Jeg har skiftet sjøvannsrøret som går fra sjøvannfiltret til oljekjøler (et større U-rør som går under motorens framside) og i den forbindelse beveget jeg kuleventilen, slik at dersom installasjonen av kjølerøret viste seg ved sjøsetting ikke var helt OK, kunne jeg stenge av sjøvann inn. Vanligvis brukes ikke denne ventilen da den er svært vanskelig å nå og man kan kun føle den med hånda langt nede bak motoren (trangt og flere slanger, servo etc. over den). Det var ikke innlysende når ventilen er stengt eller åpen, og jeg satte den slik at håndtaket sto langs med slangen, slik som ventilene vanligvis er. Så tenkte jeg å sjekke om det kom vann til filteret med en gang den var satt ut. Nå ble det litt travelt ved utsett da jeg skulle ha ut to båter. På den første utsatte hadde motoren vært ute, og jeg kontrollerte at alle slanger og tilkoblinger var OK, da dette arbeidet var utført av et servicefirma. Det viste seg at det var et par slangeklemmer som hang løst og måtte settes på plass før alt ble tett og vi kunne flytte båten fra utsettingsbrygga. Deretter ble min båt satt ut og jeg måtte starte motor og flytte båten ut / rundt en pir. Da var hele "sjekk om sjøvann inn" glemt og jeg gikk for sakte motor utover, ca 1.500 omdr/m. Det var en del vind i går og det var noe bølger imot slik at det sprutet godt på frontvinduene. Jeg sto da i båten og hadde hodet over kalesjen slik at jeg både kunne følge med min sønn som kom etter i den først utsatte båten og også holde utsikt forover. Den totale støyen fra vind, sjøsprøyt / slag og noe fra motoren, gjorde at jeg ikke hørte temperaturalarmen der jeg sto med hodet utenfor kalesjen. Det var først da jeg etter 12-15 minutter merket at motoren gikk litt roligere, at jeg trakk inn hodet og så over instrumentene. Da sto temperaturen i peak. Jeg stanset motoren og løftet opp motorluken. Der veltet det ut mye røyk som om det var full brann i motorrommet. Jeg luktet at dette var kokt frostvæske og forsto med en gang hva som var skjedd og hva som var feil. Og var også ganske klar over at jeg nå hadde drept en god fin motor. Utrolig kipt!! Det kom raskt et par båter opp og en oppfordret meg til å komme meg ut av båten da de trodde at det var brann i den. Jeg visste at det ikke var brann og forlot ikke båten. Vår sønn kom opp med sin båt og vi satte tauing og fikk etter hvert tauet båten inn til båtplassen vår. Der gikk jeg i gang med å tømme motorrommet for kjølevann og fikk aust opp ca 14 liter. Det betyr at motoren var tom for kjølevæske. Etter et par timer var motoren kjøligere og jeg hadde da på ca 12 liter før jeg kunne se & høre at det dryppet kjølevann fra motoren. Det så ut til å komme fra vannpumpe eller i det området på styrbord side av motoren. Jeg prøvde da å tørne motoren på starteren, men den står fast. Eller mindre trolig: for lite strøm på batteriet, men det har jeg ikke tro på. Skal sjekke mer i dag. Det betyr i praksis at båtturen min i 2022 ble på ca 12- 15 minutters skjebnesvanger motorbruk og at jeg selv har ødelagt en motor jeg har vært svært fornøyd med. Den har gått ca 1.400 timer og har etter som den har fått nye deler og normal service, vært en motor jeg er fornøyd med. Og så går jeg altså hen og dreper motoren ved å stenge av kjølingen. Jeg har heldigvis ikke skadet andre, men jeg selv kommer nok til å huske dette til jeg ikke husker noe annet. Byttemotor - reparere motoren - noen som har erfaring med slik varmgang? Jeg har sendt forespørsel til Motor og Gear som leverer byttemotorer, for det meste til biler, men visstnok også til båter. Hvilke andre bør man sjekke med? har noen noen tips? Reparere motoren? Jeg har en rimelig lang erfaring som hobbymekaniker på bilmotorer, helst da bensinmotorer. Jeg vil derfor tro at det kan la seg gjøre å skru noe på en VP 41 dersom man ikke trenger spesialverktøy (sylinderforinger?) og at man klarer å håndtere en såpass tung motor uten spesial-løsninger. Jeg har ikke motorbukk som er beregnet for denne tyngden selv om den har vært brukt på både V8 og rekke-6 bensinmotorer. Er det noen av dere som har orket å lese såpas langt, som har utført sentrale reparasjoner på tilsvarende motorer? Kanalkapteinen fra Telemark gjorde en god del på sin VP41 leste jeg i fjor, men for alt jeg vet kan han være en utdannet mekaniker med tilgang til korrekt verktøy. Jeg vil også tro at La-Sa (den lokale VP-salg/service her i Oslo) gjør denne type arbeid, men jeg regner med at de ikke trenger å være de rimeligste. I tillegg så vet jeg fra før at de har en service-ordrebok som er full i lang tid fremover. Videre framdrift: Som skrevet blåste det en del i går og jeg klarte kun å få båten (en Skarpnes Weekender 25) blåst & trukket inn i en ledig båtplass ytterst på den piren hvor jeg har båtplass. Jeg skal nå forhale båten fra denne ytterste plassen til min egen plass når det blir vindstille og jeg får et par mann til å hjelpe til, da jeg må rundt piren og 5 - 6 båter innover på yttersiden. Da bør det være vindstille slik at man ikke blåser inn på andre båter. Når så båten er skikkelig fortøyd på plassen, rydder jeg båten og lar den ligge til etter ferien. En ferie som blir uten båt. Håper at andre slipper å ødelegge sine motorer når de nå har lest hvor fort det er mulig å ødelegge en solid motor. Jeg håper at jeg ser noe lysere på båtlivet i august og da kan se fram til et båt-år i 2023 uten uhell, i hvert fall egenlagde feil. Redigert 5.Juli.2022 av fredriksen (see edit history) Link to post
rundgren Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Dette var jo en liten tragedie. Jeg har ikke noe erfaring med VP, men har varmkjørt litt av hvert av motorer oppigjennom og aldri greid å skjære en motor helt med det. Den ene gangen dét skjedde var det også helt tomt for olje. Vanligste problem man frykter etter varmkjøring er vel gåen toppakning, evt. deformert topp om det er alu. Dieselmotorer av litt eldre årgang er etter det jeg vet også blant de mer solide blokkene og toppene, så med litt flaks er det mye av "mishandling" som kan gå bra. Så: Jeg ville ikke gått helt i krisemodus med en gang her! Skift olja, fiks batteri o.s.v. og prøv å få den i gang. Er motoren så ille ute som du frykter har du uansett ikke noe å tape på å prøve litt forskjellig.. Er motoren virkelig skjært av varmgang, vil jeg anta det ikke er lønnsomt å reparere en så gammel motor. Det å kjøpe en overhalt byttemotor eller shortblock kan være en grei løsning. Eller benytte anledningen til en liten oppgradering til noe sånt kanskje: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=264138990 (vet ikke om dette er en praktisk løsning i din båt, bare et innfall fra min side.) Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Har synlidervegger, stempler, lagre etc gått i stykker, er motoren kass. Hvilket er sannsynlig om det ikke er mulig å dreie den rundt. Link to post
fredriksen Svart 5.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 rundgren skrev 54 minutter siden: Eller benytte anledningen til en liten oppgradering til noe sånt kanskje: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=264138990 (vet ikke om dette er en praktisk løsning i din båt, bare et innfall fra min side.) Takk for tipset! Dette er jo absolutt et alternativ. Jeg søkte kun på VP41.... Hulda skrev 18 minutter siden: Har synlidervegger, stempler, lagre etc gått i stykker, er motoren kass. Hvilket er sannsynlig om det ikke er mulig å dreie den rundt. Regner med at du har rett i det. Jeg vet foreløpig ikke den reelle status, men tror at det er mye som er ødelagt ettersom den ble kjørt helt tom for kjølevæske og at oljekjøler samtidig ikke kjølte olja. Den hadde fortsatt oljetrykk og jeg hørte ikke noe koking fra olja... :-( steinar ...som etter hvert begynner å innse at man skal være glad for at det ikke er en trafikkulykke man er skyld i, men at det er en stor pålitelig grønn man har drept... Link to post
nomen Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Jeg har ikke noen tro på at den motoren er vrak av en slik hendelse. Om det er kjølevann i sylindere som gjør at den ikke går rundt, kan det "bare" være toppakningen som er blåst. Den er relativt enkel å skifte, og da får du samtidig sjekket ganske godt om du har fått skjæring i en eller flere sylindere. Så..ro ned og pust med magen, dette kan ha gått bedre en du frykter? Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Vi hadde en noe større dieselmotor som ble kjørt tom for kjølevann offshore. Den ble så varm at malingen på motoren tok fyr. Slanger og pakninger brant. To mekanikere jobbet på motoren i to uker. Byttet pakninger på register, topper, bunnpanne, veivtetninger etc. Så ble motoren startet opp igjen. Og gikk som en klokke så lenge plattformen var i drift. Så det er en mulighet for suksess. Grunnen til at operatøren offshore fattet mistanke, var at brannalarmen ble utløst og området stengte ned. Link to post
mawilu Svart 5.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2022 Som Nomen skriver behøver det ikke være mer en topp pakning med vann i sylinder .For å ikke gjøre skaden større bør du ikke vente til etter ferie.Demonter dysene og prøv å tørne motoren går den rundt fyll diesel i sylindrene og legg dysene i diesel.Dette klarer du på ett par timer ,du nevnte att du hadde skrudd før.Etter dette kan resten vente til etter ferie da må toppen av motoren Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 fredriksen skrev for 8 timer siden: ettersom den ble kjørt helt tom for kjølevæske og at oljekjøler samtidig ikke kjølte olja På 12-15min med 1500 omdr og moderat belastning, har neppe olja vært i nærheten av å nå 120 grader C. Det er en av fordelene med å ha 11 liter olje på motoren... Øvre del av motoren har vært varm, nedre del har neppe vært varm. Anbefaler deg å konsentrere på råd som er relatert til erfaring med VOLVO PENTA 41A-P motorer, alternativt KAD42/KAMD42 Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Takk for en veldig dønn ærlig tråd Føler med deg nå, håper du ikke har lovet bort for mange turer denne uka for denne blir nok ikke ferdig til fredag. Din historie vil være nyttig å ha for mange av brukerne her inne, alle med innenbordsmotor. Mitt råd: Trekk pusten, tenk deg om, begynn med det som billigst og enkelt å sjekke først. Du har fulgt med på oljetrykket og det blir din redning. Du VET at du hadde oljetrykk. Ta ut en skvett olje fra bunnpanna og ta olja og en dyktig kompis med ut i frisk luft og lukt på olja, er den brent? Veivlagera har trolig klart seg. Spørsmålet er om kryssbolt, stempel, toppakning og toppen har klart seg. Har sett mange 41 motorer som har fått slangebrudd, plastpose på vanninntaket, impellerhavari+++ og ofte på 3300 omdr Disse har typisk fått slipt topp, ny toppakning, pakningssett og O-ringer i øvre del av sylinderforinger, om motorene ble stoppet når alarmen gikk, flere ble kjørt inn til brygga etterpå på "tomgang" De som påstår at denne motoren er "kass" ville jeg bare overhørt. Det er ikke sikkert de vet at denne motoren har løse foringer en gang... Pakninger, lager, stempler, foringer +++ koster ca 55' fra rimeligste plassen og ferdig overhalt koster disse motorene fortsatt mye, mye penger. Kan du klare en brykt motor og finner en i god stand... hiv den inn brukt til helga og skru din til vinteren... Oppgradering til P eller KAD er sikkert smart. Lykke til og vit at vi heier paa deg Link to post
HiWard Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 fredriksen skrev for 19 timer siden: Ja, da har jeg gjort dette: Jeg har mest sannsynlig ødelagt en helt OK god og trofast motor jeg i mange år har vedlikeholdt etter alle kunstens regler. Jeg har terpet for våre sønner at de må følge med på instrumenter underveis, da særlig på oljetrykk og temperatur. Og så har jeg klart å drepe motoren selv, det er det som tynger mest. Det hadde vært mye enklere å unnskylde andre og bare tatt det som en unødvendig kost, men at jeg selv kunne ødelegge motoren, den sitter svært langt inne. Jeg har ikke noen tekniske råd å komme med, men vil takke for et ærlig og velskrevet innlegg. Og så er det kanskje en fattig trøst at sannsynligheten for at akkurat du skulle kverke motoren (eller gå på grunn eller noe annet) er ganske stor siden du trolig er den som bruker båten mest. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
fredriksen Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 rundgren skrev for 18 timer siden: Eller benytte anledningen til en liten oppgradering til noe sånt kanskje: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=264138990 (vet ikke om dette er en praktisk løsning i din båt, bare et innfall fra min side.) Som skrevet, så var dette et godt tips. Imidlertid så var motorene solgt raskt før jeg fikk tipset, men det hjalp godt på humøret, så takk for tipset! Nå er båten forhalt til båtplassen sin og godt fortøyd der. I dag skal jeg sjekke og lukte på olja etter tips fra dieselfan. Jeg puster litt roligere nå og øyner en liten mulighet for at det kan bli en skrujobb til vinteren. Tidligere erfaring har lært meg at nødvendig arbeid på båten faktisk gir en lengre båtsesong, om enn ikke på vannet :-) steinar Link to post
Torsen67 Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Kjip, men en ærlig historie. Hva med å prøve å tørne den på veivakselen med en latmanns-arm? går ikke det, så prøve å løsne dysene? Så kjøre en komp-test når du ser at motoren går rundt? En motor uten kjøling blir selvsagt grisevarm, og røyk og lukt kan skremme den beste. Men, som nevnt over, 1500 omdr er ikke all verden. Når ulykka først er ute, så er jo ikke 41-motoren den verste det kunne skje med. I tillegg så slipper du masse mikk-makk med elektronikk. Jeg gjetter på at dette ikke er så ille som det kan høres ut som Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 @fredriksen: Hva er det du helst vil ha hjelp til nå? Link to post
NilsPils Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 fredriksen skrev for 4 timer siden: Tidligere erfaring har lært meg at nødvendig arbeid på båten faktisk gir en lengre båtsesong, om enn ikke på vannet Den der kan jeg skrive under på . . . Ønsker deg ellers at det har gått bedre en fryktet. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
GeirFrode Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Det er en kar i Skien som driver mye med Volvo motorer. Kanskje han har noe? Vet om flere som har handlet der. Men har ingen referanser som sådan. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=257794341&showContactInfo=true Link to post
fredriksen Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 dieselfan skrev 40 minutter siden: Hva er det du helst vil ha hjelp til nå? Jeg skal se nøyere på motoren i kveld mht til olja og om jeg får turnet den. Avhengig av det resultatet så gjør jeg noe før ferien eller ikke. Jeg tenker her på å ta ut dyser og vurdere om jeg skal ha diesel inn i sylindrene etc. Dette trenger jeg ikke hjelp til. Videre: Jeg har et par alternativer: 1: Ta ut motoren og i løpet av vinteren demontere så mye som jeg har behov for og avdekke eventuelle skader / reparere. 2: Kjøpe en brukt grei motor og bytte rett etter ferien og så i løpet av vinteren håndtere den kokte motoren som over. Det jeg hadde behov for (umiddelbart), var andres erfaringer med hvor galt en slik varmkjøring er og eventuelt om andres erfaringer med slike overhalinger og verksteder. Jeg vet at mange mindre verksteder overhaler denne type motorer som vinterarbeid og bygger opp motorene (sliper veiv, planer topp, skifter sylinderforinger, stempler osv. Totalt sett så blir en slik overhaling kostbar og andres erfaring av totalt kost ville være greit å høre. Og, jeg puster roligere nå, men er utrolig irritert på at jeg klarte å ødelegge en motor slik! :-) steinar Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Den første lakkmustesten blir å plukke ut dysene og se om motoren greit lar seg dreie rundt noen (2) omdreininger. Går det glatt og fint, er håpet der, slik jeg ser det. Sitter det i sju stein, blir neste på listen å plukke av toppen. Ser du ned på seks revne sylindere, hadde jeg funnet meg en annen motor. Selv om veiva trolig har overlevd i beste velgående. Som skrevet over, motoren offshore gikk til toppene glødet. Og de overlevde. Etter husken byttet vi verken sylinderforinger, stempler eller kam. Veldig fint om du legger ut noen bilder etter hvert. Noen av oss mekanikere synes dette er overmåte interessant. Midt oppi tragedien. Link to post
Olevine Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 fredriksen skrev for 1 time siden: Og, jeg puster roligere nå, men er utrolig irritert på at jeg klarte å ødelegge en motor slik! Jeg kan ikke bidra med noe angående selve motoren,men jeg husker den samme irritasjonen da jeg gjorde noe liknende for en god del år siden. Jeg manglet ikke kjøling men olje, med det resultatet at veiva knakk og den slo hull i blokka. Jeg tenkte noen ganger etterpå "om jeg bare hadde gjort ....". Det hjelper bare ikke noenting. Her gjelder det bare å være løsningsorientert, tenke positivt og å se fremover. Håper du finner en brukbar løsning og at motoren er i gang igjen om ikke altfor lenge til. Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 fredriksen skrev for 7 timer siden: Jeg skal se nøyere på motoren i kveld mht til olja og om jeg får turnet den Om jeg har forstått forløpet riktig så står ikke denne motoren. Men, spørsmålet er hvor mye kompresjon du har igjen... Stempelringene er trolig slappe fordi de har vært varme. Du kan ha lett revne sylindre/stempel. Toppen kan ha slått seg, i sjeldne tilfeller kan den sprekke. Termostatene liker ikke overopphetning, du burde koke de og se om de oppfører seg pent. Om tvil... bytt de. Samtidig kan du også få et inntrykk av hvor varm toppen har vært innvendig og tilstanden på pakningen til termostathuset vil gi deg informasjon. Har din motor oljesugerør rett ned i bunnpanna? Link to post
fredriksen Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Kveldens status: Den drepte grønne har gjenoppstått Kvelden tok imot meg med regn og grått vær og det passet godt til min sinnsstemning der jeg gikk utover piren til min båtplass, Her er den drepte grønne med litt kjøleveske i skutebunnen, den lekker. Startet først med å ause ut kjølevæske fra skutebunnen samt tørke vekk en del av kjølevæske & oljefilm som ligger over alt slik at jeg kunne jobbe uten å bli helt tilgriset. Kveldens økt startet med å sjekke oljen, ref @Hulda: Peilepinnen hadde ikke skum på seg, olja var ikke grå og det luktet ikke brent av den. Jeg smakte på olja og den smakte like vondt som vanlig, men ikke brent smak. Godt resultat da det betyr at det ikke er vann i olja eller at den har vært varm nok til å bli brent. Og det betyr også at det kan se ut som om toppakningen har klart seg. Deretter tok jeg fram mitt gode amerikanske pipenøkkelsett i tommer da mye av motorens bolter er i tommer. Fant fram riktig sekskantpipe og latmannsarm og forsøkte å tørne motoren. Og, det gikk helt greit...? !!!! Kjente ikke noe som satt fast og jeg kunne enkelt dreie litt fram og tilbake. Herlig Hurra Jeg gikk da over til å sjekke starteren og plusskabelen til den. Den var som alt annet mer eller mindre svart og jeg demonterte og renset den og vasket flatene med rødsprit. Skrudde fast kabelen og slo på hovedbryter for strøm. Satte nøkkel i tenningslåsen og forsøkte å starte motoren. Den startet tvert som vanlig og gikk helt rolig og fint!!! Jeg lot den gå i 4-5 sek til oljetrykket kom, og det var helt normalt. Stanset så motoren, den har jo ikke kjølevæske da ca 4 liter av de 12 har rent ut som tidligere nevnt. Jeg utførte noe som sikkert kunne blitt oppfattet som en krigsdans, men dette var en gledesdans. Men, for å være helt ærlig: Jeg var usikker på om jeg faktisk drømte dette og sjekket klokka for å se om dette faktisk skjedde. Det var litt vanskelig å tro at dette kunne være riktig. Men det viste seg, jeg drømte ikke og motoren hadde virkelig startet og gått som normalt. Det så jeg helt tydelig på all eksosen som var i motorrommet....... Det er originalt en gummibelg mellom eksoskneet og eksos-"røret" som går ned og ut i drevskjoldet. Denne litt tynne gummibelgen har jeg byttet til en silikonslange fra Tess som tåler ca 400 grader, om jeg husker riktig. Det var i alle fall en slangestubb som er vesentlig kraftigere enn VPs originale gummibelg. Jeg antok at denne var smeltet og det viste seg å være rett, se bildet. Likeså var den mindre slangen ved siden av revnet. Man kan se at silikonen er borte og det er kun stålnettet som er igjen. + Dette var en gledens dag, og småplukk som ødelagte slanger, pakninger og helt sikkert kjølevannpumpe, impeller og annet ytre deler på motoren er bare helt greit og gjør livet svært mye lysere. Jeg var litt bekymret for hvor vannspeilet egentlig står i eksos-"røret", men det står i alle fall lavere enn denne silikon-slangen. For å sikre meg litt mer mot vann inn der, så fylte jeg på 100 liter ferskvann da beholderen for denne er fremme i baugen. Er jeg heldig løfter det akterenden en centimeter eller to. Etter en så fin status ble det også god stemning i heimen da jeg kom hjem. Jeg fant fram en ekstra gammel armagnac Napoleon, kjøpt for ca 40 år siden i Paris og skålte med fruen over den grønnes gjenoppstand fra de døde! Men jeg er særs imponert over at en så tørrkjørt maskin muligens kan overleve! Jeg regner med å bytte mye av de ytre deler, da kanskje særlig termostater slik som @dieselfan nevner, men nå har jeg ikke panikk lengre (kan jo også skyldes armagnac'en :-) Så nå tar jeg kvelden og ser lyst på det kommende båtlivet! (Men jeg undres litt mht bildene... I editoren for innlegget står det : BRUK PLUSS-TEGNET TIL Å SETTE INN I ØNSKET POSISJON, HVIS IKKE VIL DET BLI VIST PÅ SLUTTEN AV INNLEGGET. Vel, jeg ser bildene der jeg ønsker å ha dem og et pluss fra eller til ser ikke ut til å gjøre noen forskjell. Sette likevel et plusstegn ved slangene for å prøve.) Link to post
mthoms Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 Det var da en glædelig opdatering. Jeg har selv været i næsten samme situation og på samme baggrund, men jeg hørte alarmen og fik stoppet motoren inden kølervæsken kogte helt væk (jeg har ikke haft problemer efterfølgende). Impelleren ... den er fordelt i mange små stykker efter ganske kort tid, og de stykker har det med at gemme sig i det rør, jeg har markeret med pilen på dit billede. Intuitivt forventer man, at stykkerne følger med vandstrømmen hen i varmevekslerne til vand og olie, men vandstrømmen er hurtigt væk, og stykkerne følger tyngdekraften og falder lige ned; dog ville jeg stadig undersøge, om der ligger rester af impelleren i det nye rør, du har sat på. Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 (redigert) Grattis! Grønt vann: Nå vurderer du at 4- av 12 liter har havnet i bunnen av båten. Det er ikke kritisk. Men når du får fylt opp og varmkjørt, sjekk at kjølevannspumpen (grønt vann) ikke lekker. Den en pumpen står så lavt at den har hatt vann hele tiden med 8 liter i systemet. Termostaten sitter på toppen av systemet, og har fått mer temp. enn den muligens tåler. Er motoren for øvrig tett, så er det greit. Ta deg en Cognac'er til! Tillegg: Motoren jeg refererte til fra offshore var skikkelig tørrkjørt. Der var nedre radiatorslange lekk. Altså null vann i motoren. Redigert 7.Juli.2022 av Hulda (see edit history) Link to post
fredriksen Svart 7.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 Hulda skrev 37 minutter siden: Nå vurderer du at 4- av 12 liter har havnet i bunnen av båten. Det er ikke kritisk. Men når du får fylt opp og varmkjørt, sjekk at kjølevannspumpen (grønt vann) ikke lekker. Den en pumpen står så lavt at den har hatt vann hele tiden med 8 liter i systemet. Hei! Jeg tørrkjørte nok motoren da jeg auste opp ca 14 liter kjølevæske fra motorrommet (ref første innlegg..). Etter at motoren hadde kjølt seg ned et par timer hadde jeg på ca 12 liter og da dryppet / rant det ut ca 4 liter, så den lekker kjølevann. Jeg regner med at vannpumpa (grønt vann) er gåen og selvfølgelig impeller osv. Men dette er bagateller og helt greit når det viser seg at motoren har overlevd. I gledesrusen i går kveld åpnet jeg sjøvannsfilteret. Der var det sjøvann som forsvant ut da vakuumet forsvant (tok av det indre lokket)..... Det er litt pussig dersom kuleventilen er lukket....... da skulle det vel ikke være vann der...? Det blir nok å sitte nede i motorrommet ved siden av den gjenoppståtte og finne en måte å sjekke om kuleventilen på drevet faktisk er åpen og at enten kjølevannlekkasje eller gåen impeller er grunnen for tørrkjøringen. Nå kommer lysten til å jobbe med denne en uke eller to, men det må nok vente til i august: Jeg har kommet til enighet med HSB (Hun Som Bestemmer...), at etter at båten var trygt fortøyd på båtplassen, så skulle vi glemme båten for en stund og kjøre til Vesterålen. Vi har et feriehus der oppe og en 19 fots HT med påhenger, ideell for å fiske fersk fisk. Så kan jeg se på Den Grønne i ro og mak i august. Planen var også å ta med 19-fotingen sørover, den står på tilhenger, slik at vi hadde noe å komme ut på sjøen med. Vi får se. Da lar jeg dette hvile til august og bestemmer da om jeg tar opp båten eller reparerer på sjøen. Jeg tenker da først og fremst på høyden på vannspeilet i eksos-"røret" på drevet og risiko for sjø inn ved bytte av slange til eksoskne. Så da blir det pakking og bilkjøring til litt ut i august. :-) steinar Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 Det var gledelig godt nytt Liten tvil om at disse motorene er ganske "hardføre" Ha en fin sommer i Vesterålen, så venter vi spent på fortsettelsen dieselfan Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2022 Glemte hele historikken. Sjøvannspumpen må du regne med trenger en full overhaling. Tetningene har helt sikker konket, sammen med impeller. Men det er jo bagateller i det store bildet. Pumpen for grønt vann: Der er problemet tetningen(e) som er sensitive for tørrkjøring, uansett hvilken type tetning som er montert. Sannsynligvis er det en mekanisk tetning, og den er nærmest garantert defekt. Noen pumper kan sercviseres, de fleste er 'sealed units' der løpehjulet er stuket/klinket fast til pumpeakslingen. og flensen for remhjulet er klinket i andre enden. Joda, sjøvannssirkulasjonspumpe prøver bare å dra vakuum i filteret. Og når det er tett i andre enden, vil pumpen kjøre så mye undertrykk den greier. Hvilket ikke er i nærheten av det undertrykket og tiden det tar for å koke av vannet i filteret. Så at det var vann der, er helt normalt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn