Jump to content

Tørrkjørt - varmkjørt -ødelagt? Volvo Penta AQAD41A

fredriksen

Recommended Posts

Hulda skrev 15 minutter siden:

Glemte hele historikken. Sjøvannspumpen må du regne med trenger en full overhaling. Tetningene har helt sikker konket, sammen med impeller. Men det er jo bagateller i det store bildet. 

Trådstarter: Dersom du har vann i sjøvannsfilteret så har impelleren IKKE gått tørr, da det går en åpen slange rett ned fra sjøvannsfilteret ned på impelleren. 

Anbefaler deg å se bort fra det som er referert og sjekke impelleren på vanlig måte. 

Anbefaler deg å fokusere på informasjon som er relatert til VP41 motorene...

fredriksen skrev for 11 timer siden:

Kveldens økt startet med å sjekke oljen, ref  @Hulda:

Hei!

Ser at jeg i gledesrusen (eller var det armagnac'en?) krediterte @Hulda for tipset om å rolig først sjekke olja, lukte på den. Det var faktisk @dieselfansom skrev:

dieselfan skrev On 6.7.2022 at 2.56:

Ta ut en skvett olje fra bunnpanna og ta olja og en dyktig kompis med ut i frisk luft og lukt på olja, er den brent? 

Nå som det har roet seg er det fint med råd og tips fra dem med erfaringer om hva det er lurt å sjekke når jeg kommer i gang igjen i august. 

:-) steinar

• 1 måned senere...

Sommeren er snart over og nå har jeg brukt flere kvelder på motoren. Jeg har skiftet ødelagte slanger på eksosdelen på drevsiden av motoren. Videre så har jeg demontert termostathus og byttet alt av gummi og plastikk (adapter mellom termostathus og eksosmanifold). Jeg har også byttet termostater og giver til tempalarm og til temperaturmåler.

Jeg har sett på BP at flere har syntes det er mye knot med å montere O-ringer og pakning på termostathuset, og jeg er helt enig: dette er en svært lite servicevennlig konstruksjon. Det er mulig at det går lettere når man monterer eksosmanifold etterpå, men det skjer vel kun ved produksjon av motoren.

Jeg håper det er tett nå, men jeg har ikke prøvet ennå; vil la pakningsmidlet herde litt for jeg setter den under press. Nå blir det  noen få dagers stans i dette arbeidet da jeg er opptatt på andre steder (feiing og kontroll av et par piper på hytta...).

Noen av byttede og nye deler rundt termostathuset:

20220813_120651.jpg.bc30baa28e8110acfb20c02719cb6fed.jpg

Plast/nylon/etc -dapteret med to O-ringer mellom termostathus og eksosmanifolden (på bildet: den svarte ved O-ringene) hadde smeltet av temperaturen i eksosmanifolden. O-ringene var sprøe. Dette er nå skiftet. 

Bilde som viser konstruksjonen med tetningsringer to veier hvor montering av termostathuset også blir hindret av festeboltene på feste for motorløft / termostathusfeste.

20220814_123654.jpg.f5f666ba18451e3331c21be0819a4c55.jpg

Men, her tidlig på morgenen begynte jeg å tenke på at kjølevann inn i motoren går fra kjølevannspumpa og inn i motorblokka og returnerer inn i termostathuset fra eksosmanifolden. Det betyr at kjølevannet kommer fra blokka og inn i eksosmanifolden en plass.... og her kan det vel være en O-ring som også er nystekt? Dersom jeg er heldig så er det manifoldpakningen som tetter her, og den tåler vel høy temperatur...  Er det noen som vet?

Jeg ser på deleskissen at det kan muligens være er en pakning (nr 25), men det er i alle fall ikke en O-ring.

image.png.ac65280ff558f42aa2d82d6a6b8fc6f0.png

Det går fremover!

Redigert av fredriksen (see edit history)
fredriksen skrev for 1 time siden:

apteret med to O-ringer mellom termostathus og eksosmanifolden (på bildet: den svarte ved O-ringene) hadde smeltet av temperaturen i eksosmanifolden.

Ypperlig beskrivelse og supre bilder gjør dette til en verdifull tråd for Forumet ??

Da ser det totale skadebildet ditt egentlig ganske likt som det jeg beskrev for andre 41 motorer jeg har sett som har vært varmkjørt. Noen av de tror jeg har vært varmere enn din.. 

Når du får slik varmgang så oppstår det til slutt koking lokalt på sjøvannssiden. Det fører til gassperre og sirkulajonssvikt. Det kan skade pakning 30 på den deleskisse. Den er lett å komme til senere, men når du først er i gang.. 

Hadde et nytt pakningssett som trolig omfatter din motor og pakning 25 ser definitivt varmebestandig ut.

Har du tatt kompresjonstest eller går du for oppstart? 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Nå har jeg hatt på kjølevann og sjekket: Motoren var tett ved stillstand, men hadde en liten drypplekkasje ved pakningsring mellom termostathus og vannpumpe da jeg startet motoren. Det er tydeligvis vanskelig å få tett alle tre ringene ved montering. Nå blir det å tappe ut kjølevannet igjen (kun rent vann foreløpig...) og prøve på nytt. Undres på om noen erfarne mekanikere har et tips om best fremgangsmåte for å få dette tett?

Som skrevet over, så startet jeg motoren. Den gikk pent og rolig uten noen indikasjoner på indre skader etter varmkjøringen. Jeg skal kontrollere ventilklaringene, da særlig eksosventilene kan ha vært ekstremt varme under tørrkjøringen, og la det være med dette inntil jeg tar opp båten til høsten.

Se på bildet under:  I disse dager med dyr diesel og strøm, så er det greit å bruke opp det man har før man setter inn en ny, men dette er nok å dra det litt langt: Kun en løs tupp igjen av impellerleppene lå igjen i pumpa.... Det vil også hjelpe litt å ha åpen kuleventil på vanninntaket på drevplata.... Det ligger ingen biter av impelleren i sjøvannsfilteret, så jeg regner med at bitene har ramlet ned og ligger i saltvannsrøret under / før impelleren. Greit nok foreløpig, da filteret vil stanse bitene om de går gjennom impelleren. Det er mulig at de da vil ødelegge en leppe eller to, så jeg vil sjekke impelleren etter et kvarters gange på motoren.

20220817_215625.jpg.1c6e8a34bef1ea4cbdccb6bfd2abbd19.jpg

fredriksen skrev for 2 timer siden:

Det er mulig at de da vil ødelegge en leppe eller to, så jeg vil sjekke impelleren etter et kvarters gange på motoren.

En mulighet er å bruke en Biltema impeller (170kr ish) til du er sikker på at du har kontroll på "løse vinger" og montere ny VP når du har friskmeldt systemet?

På min båt er impellerpumpa montert slik at den står 3cm over sjøen når jeg ligger stille, så jeg kan bytte impeller når som helst uten problemer uten å bruke stengekrana... 

Godt at det ser ut til at motoren din har klart seg så bra :thumbsup:

Etter oppstart kom restene etter forrige impeller i sjøvannfilteret. Greit å ha filter etter impelleren!

Jeg kjenner ingen slark i akselen og ser ikke lekkasje ved sjøvannpumpa. Håper den klarte seg bedre enn impelleren :yesnod:

20220818_154004.jpg.e0ab37e985e0753b588447bfeb007c31.jpg

Jeg på min side er veldig glad for at min motor er bygd om sånn at jeg har sjøvannsfilteret før impeller. Det dukker opp ting i filteret i løpet av sesongen som jeg kan være glad for ikke har gått igjennom impelleren. Akkurat i din situasjon er det jo en fordel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...