Otto R Startet 5.Juli.2022 Del på Facebook Startet 5.Juli.2022 Jeg åpnet opp min GPS for å bytte batteri som var utladet. Jeg var uheldig å ødela pinnene der jeg kobler til kabelen. Jeg regner med at jeg må skaffe meg en brukt GPS eller er det andre løsninger ? Hvis noen har en brukt Raystar 125GPS, E32042 kjøper jeg gjerne den. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Det er vel kanskje mulig å fikse den du har. F.eks så kan du lodde kablene rett på kortet. I tråden jeg linker til under så har jeg, litt ned i postene der, beskrevet hvordan jeg loddet på en batteriholder på en Raystar 120. Den har i utgangspunktet ikke utbyttbart batteri, men det lar seg fortsatt fikse. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Du kan også oppgradere antennen til en ny RS150, men da må du mest sannsynlig oppgradere med en Seatalk til seatalkNg converter i tillegg, avhengig av hvilken plotter du har. Hvordan dette gjøres er beskrevet her: Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Otto R Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Jeg har E80 og E120 skjerm . Er det andre modeller av GPS som passer uten at jeg trenger å modifisere ? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Otto R skrev 6 minutter siden: Er det andre modeller av GPS som passer uten at jeg trenger å modifisere ? Det skal være mulig å bruke en standard nmea0183 gps også, men dette har jeg ikke testet selv. De koster litt disse også, fordi man må ha en aktiv antenne med innebygget GPS, og ikke en vanlig antenne som er til kartplottere som har GPS enheten innebygget i selve plotteren. Jeg ser at det selges pakker med RS150 og konverteringsskinne til 3600,-. (aktiv antenne med innebygget gps) Det er ren «plugg and play» når man kobler slik det er henvist i innlegget over. I tillegg er RS150 mye sterker på mottak. Den gamle 120 antennen min måtte stå øverst på båten og med fri sikt til himmelen, den nye RS150 er montert inne i styrhuset under tak og til tross for det, kommer satellitt signalene med en gang. Den er også mye raskere og gjør at plotteren blir «raskere» og oppdaterer båtens posisjon i kartet uten så mye hakking, slik som med den gamle. Skal du legge litt penger i det og ikke forsøke å reparere den gamle, så vil jeg anbefale RS150 oppsettet. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.