frankive Startet 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2022 Jeg ser de fleste installerer 50m blytau. Men p.g.a. liten plass i dreggluke frykter jeg det kun er plass til 30m tau p.g..a lav høyde. Basert på erfaringene dere har, hvor mye tau bruker man normalt på en fortøyning inn mot land? jeg ligger stort sett på svai i lite vind og ankrer vel som oftest på 6-7m. med 3X regelen skulle man tro at jeg bare kan slippe ut alt tau (30m) og være good to go? Det kjedelig er jo naturligvis om jeg en dag skal sige inn med baugen mot land, og båten plutselig stopper 4m før land p.g.a for lite tau... Erfaringer på dette? Link to post
Erik Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 (redigert) Det er dybden og lengden på tau som styrer vinkelen på Anker, som styrer om du har godt nok feste. En daumann og/eller kjetting de siste 5 meter mot anker kan kompensere noe på vinkelen. Men de tar jo plass de også.. Hvis du er begrenset til 30 meter så må du bare ta det med i betraktningen på hvor du faktisk kan ankre opp, men jeg ville nok foretrukket 50 før 30 ja. Selv syntes jeg 50m ble litt lite på Svai , så jeg har forlenget til 100m. Er ikke så veldig ofte jeg bruker mer enn 50m, men 50m er ute hvis det er plass og dybden passerer 10 m, som er veldig ofte. Hvis du har plassproblemer, kan du jo vurdere noe sånn på Pushpit (kanskje kombinert med 30m blytau i luka under, altså at du begynner på rulla når de første 30 m er i sjøen ) : https://bestmarin.no/products/ankerline-pa-rulle-syrefast?variant=40350167892175 Redigert 6.Juli.2022 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
paxo Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Kommer du ikke inntil land med 30m tau, gjør du det samme som når du feilberegner med 50m tau. Drar deg ut igjen på vinsjen og slipper på nytt litt nærmere land. Link to post
frankive Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 @paxo Det er jo naturligvis et veldig godt poeng.. ser at det også selges 40m tau. spørs om jeg ikke skal driste meg til det.. Link to post
zooper Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Det pleier å holde med 30 meter for folk flest i de fleste tilfeller, men langt fra alltid. Grunnforhold, dybde, værforhold og hvor lenge du tenker ligge, samt ankertype og vekt på line/kjetting - alt dette spiller en rolle. Har du plass til mer en 30m, ja så bør du ha mer. Om du ikke har så kan det være en ide å ha liggende et annet sted i båten, noen meter kjetting (3-5m) med noen meter ankertau, pluss en daumann. Under forhold hvor du trenger mer vekt og lenger line, ja så kan du alltids sjakle dette på mellom anker og blytau. Noe mer enn fem meter kjetting på et slikt oppsett kan fort bli veldig knotete og tungt å holde på med da du er rigget for å senke og hale opp en enkelt l lengde med blytau, og ikke en miks av kjetting, tau, daumann, og sjakler. Med blytau bør du uansett ha en damann - enten du har vinsj eller ikke. Om du haler opp for hånd framfor med vinsj bør du i tillegg ha 2-3 meter med kjetting mellom anker og blytau - som en permanent løsning. Bruker du vinsj jan du ikke bruke en kombo av blytau og kjetting (det finnes vinsjer som gevder de kkarer av ned det, men brukererfaringer sier at de i praksis fungerer dårlig). Blytauet i seg selv er ikke tungt nok når forholdene er ukurante - å fire en daumann ned langs blytauet vil hjelpe mye. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn