Jump to content

Bygge om fra 2-spaks kontroll til 1-spaks. To styreposisjoner og innenbordsmotor. Hva og hvordan?


bOFFE1968

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Halco26 med to styreposisjoner. På begge er det i dag 2-spaks kontrollbokser. Både ut endog og innvendig er det til dels stor slakke og treghet i hendlene. Skal derfor skifte kontrollkabler og vurderer da og bygge om fra 2-spak til 1-spak kontroll både ute og inne.

Vedlagt ligger bilde av den kontrollbokser jeg har pr i dag (2-spak) og en jeg tror jeg kan benytte i ombyggingen til 1-spak.

Er det "grei skuring" med en slik ombygging?

Er det overhodet noen fordeler med 2-spak kontra 1-spak?

Ellers noe jeg bør ha i tankene før jeg går i gang?

Screenshot_20220706-132123_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20220706-132046_Samsung Internet.jpg

Link to post

Med 2X  en spak må man muligens ha synkronisator, noe som er noe drit om man skal bytte mellom styreposisjomer under fremdrift.

Synest dobbelt spaker funker best og sælig ved fisking og manuvrering da man er vekselvis ute og inne.

Hadde byttet til lav friksjon kabler og  beholdt dobbelt kontrollbokser.

Link to post
hanto1 skrev for 2 timer siden:

Med 2X  en spak må man muligens ha synkronisator, noe som er noe drit om man skal bytte mellom styreposisjomer under fremdrift.

Synest dobbelt spaker funker best og sælig ved fisking og manuvrering da man er vekselvis ute og inne.

Hadde byttet til lav friksjon kabler og  beholdt dobbelt kontrollbokser.

 

Det er allerede synkronisator på den innstallasjonen som er pr i dag så det vil ikke utføre noen forskjell. Synes det er ekstra stressende å forholde seg til to spaker, spesielt i småbåthavna og litt "stressede" situasjoner🙂

Link to post

Neida. På den enspaksboksen kan du plukke ut kula som lager 'klikk' i begge boksene. Da vil ute- og innespak bevege seg synkront. Du får ingen 'klikk', og du kan vel ikke ruse motoren i fri med den ene boksen, og sette den i gir med den andre boksen. Det er noe der. Jeg mener at en del redningskryssere har akkurat det 'tandemsystemet'. På Hulda har jeg en 'Volvo'-kontroll og en slik du har avbildet (1-spak). Jeg må ha dette sleidesystemet på gir og gass. Hvilket gjør at begge kontrollboksene må stå i fri når jeg går fra den ene til den andre.

Link to post
bOFFE1968 skrev for 4 timer siden:

 

Det er allerede synkronisator på den innstallasjonen som er pr i dag så det vil ikke utføre noen forskjell. Synes det er ekstra stressende å forholde seg til to spaker, spesielt i småbåthavna og litt "stressede" situasjoner🙂

Da er det veldig enkelt å bytte om fra 2-spaks til 1-spaks. Du har allerede alt du trenger, bortsett fra kontrollboksene.

Med di kontrollboksene du har i dag, så er det egentlig ikke nødvendig med synkronisatorer, da disse er beregnet for seriekobling. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er mer stressende med to spaker enn en. Ved manøvrering så bør enn planlegge det så rolig at det ikke trenger å være nødvendig å bruke gasspaken. Den brukes stort sett bare til å stoppe båten helt eller gi den en ekstra puff når det trengs. 

Link to post
bellen skrev 37 minutter siden:

Da er det veldig enkelt å bytte om fra 2-spaks til 1-spaks. Du har allerede alt du trenger, bortsett fra kontrollboksene.

Med di kontrollboksene du har i dag, så er det egentlig ikke nødvendig med synkronisatorer, da disse er beregnet for seriekobling. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er mer stressende med to spaker enn en. Ved manøvrering så bør enn planlegge det så rolig at det ikke trenger å være nødvendig å bruke gasspaken. Den brukes stort sett bare til å stoppe båten helt eller gi den en ekstra puff når det trengs. 

 

enslagsgjest skrev 21 minutter siden:

2 spaks er jo det beste, gir mye bedre kontroll under havnemanøvrering. Ville heller prøvd å fikset slark problemet, og beholdt de du har.

 

Nå blir jeg veldig i tvil om det er riktig av meg å bygge om til 1-spak🙄.

Men jeg skjønner ikke hvordan det kan gi bedre kontroll med to kontra en spake, men jeg er relativt fersk når det gjelder innenbordsmotor så det kan vel være en forklaring kanskje. I tillegg har båten fast aksling så det blir noe helt annet enn utenbords som jeg er vant til fra før.

Men hadde en skrekkopplvelse i fjor da båten låste seg i revers. Heldigvis greide jeg å manøvrere meg inn i en tom båtplass, men det var ikke særlig trivelig.

 

Hvis jeg fortsatt skal gå for 2 spaker så kan det jo være aktuelt å koble ut synkronisatoren og heller seriekoble kontrollboksene. Kjøper jeg da kabler med tilpasset lengde fra motor til kontrollboks ute og kabler med tilpasset lengde mellom kontrollboks ute til inne? Er det så enkelt eller kan nok forklare hvordan jeg seriekoblet dette?

 

Mottar gjerne også flere synspunkter vedr 2-spaks vs 1-spaks🙂

Link to post

Javel? Jeg hadde 2-spak en gang i verden. Byttet til 1-spak. Og anser det som en fremgang. Jeg bruker 'prop walk' aktivt til og fra kai, ut og inn av båsen. Da trenger jeg litt fart på propellen, for og akter. Ikke gjennomførbart om jeg skal tukle med to spaker. Nå er Hulda en liten seilbåt på 17 tonn. 

Link to post
Hulda skrev for 9 timer siden:

Javel? Jeg hadde 2-spak en gang i verden. Byttet til 1-spak. Og anser det som en fremgang. Jeg bruker 'prop walk' aktivt til og fra kai, ut og inn av båsen. Da trenger jeg litt fart på propellen, for og akter. Ikke gjennomførbart om jeg skal tukle med to spaker. Nå er Hulda en liten seilbåt på 17 tonn. 

Da er du i en litt annen liga en meg, men vil nok tro at prop walk også er et aktuelt "verktøy" for meg også selv om båten er betydelig mindre. Fikk montert baugpropell i fjor og det var verdt hver ei krone mht manøvrering til og fra kai.

Så hvis jeg tar den lille spaken med i beregningen har jeg tre spaker å forholde meg til når jeg skal manøvrere i småbåthavna. 

 

Har lest et par tråder her i forumet vedr 1-spak kontra 2-spak der diskusjonen gikk "høylytt" i begge, men uten at man kunne konkludere med hva som er den "riktige" løsningen. Man var rett og slett rykende unige. Det har vel noe med hva man er vant til også.

 

Hmmm- valgets kvaler🙄

Link to post

Alt koker nok ned til hva enn er vandt med og hva enn brukte når enn lærte seg å kjøre båt. For mange er det sikkert lettere med en spak, siden det er færre komponenter å forholde seg til. Siden jeg er fisker, så er det vridbar propell som er mest naturlig for meg, og da er det mest naturlig at jeg er vandt med to spaker. Men jeg har absolutt ingen problemer med å bruke en spake. Min nåværende båt er på 31 fot og rundt 5 tonn, men sjeldent jeg går noe spesielt mye over tomgang ved manøvrering. Om enn har en tung båt slik som @Hulda, så må enn naturligvis bruke mer turtall for å blant annet klare å stoppe siget på båten. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...