Jump to content

Hvordan sikre seg ved kjøp av ny båt?


nimbuster

Recommended Posts

Hvordan sikre seg økonomisk, i tilfelle båtleverandør/produsent går konkurs?

 

Potensielle nybåtkjøpere, nybåteiere og andre med bakgrunn og erfaring på dette området oppfordres til å komme med synspunkter på dette. Selvsagt også den rent juridiske siden, og oppfordringen går da til skipper worse!

 

Dette ER et vanskelig tema, og som oftest går på "lykke og fromme", og "håper det beste"-stadiet. Men hvilke muligheter har vi forbrukere til å sikre oss?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Bankgarantier som mange har ambisjoner om å tegne ved nybåtkjøp koster penger. Derfor vil de fleste unngå akkurat dette. Etter anbefaling fra banken gjorde jeg følgende ved kjøp av nåværende båt. Jeg sjekket ligninga til eier av meklerfirmaet hvor jeg skulle handle. Ligninga viste at fyren var god for et titalls mill. kroner. (Kjennetegn på en konkursrytter kanskje?) Deretter ba jeg om en sk. "Inneståelseserklæring" fra selger. I denne erklæringen innestår eieren personlig (ikke firmaet) for det innbetalte beløpet selv om firmaet i mellomtiden skulle gå konkurs, bli nedlagt ea. Poenget er at etter en konkurs forholder du deg til eieren og ikke til et konkursbo hvor alle verdier normalt har gått tapt. "Der intet er at hente har selv Djevelen tapt sin rett"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Akkurat rem,

 

Det er det som er mitt poeng også. Ofte "må" vi innbetale et visst beløp på forhånd, før du drar avgårde med båten, uavhengig av årsak. Spesielt i disse dager hvor det er tildels lange ventelister på de mest populære båtene. Da tar det tid fra kontrakten skrives, til båten kommer. I mellomtiden kan mye skje, som vi jo er vitne til iblant.

 

Hvis man i det hele tatt kan tegne eller få utstedt en slik bankgaranti, kan jo det likevel bli vesentlig billigere enn å tape det innbetalte beløp. Denne garantien er vel kanskje den beste sikkerheten en båtkjøper kan ha, men den er vel heller ikke helt enkel å få, eller?

 

En "Inneståelseserklæring" er jeg positiv til, men den sitter nok svært langt inne hos de fleste leverandører vil jeg tro.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Blir båten levert uten at man har sett den før skal det godt gjøres at noe ikke er som forventet.

 

Det er ikke bestandig man kan få alt ut av hodet og ned i kjøpekontrakten. Og det er ikke alltid at selger er like dyktig til å peke på behov kjøper er både oppmerksom og uoppmerksom på. Har kjøper en dyktig selger er mulighetene store for å bli fornøyd. En selger skal jo hjelpe deg med kjøpet.

 

Kjøper man en båt i millionklassen eller mer kan man jo ta seg en helg og dra til verftet for å se på båten før den blir levert og betalt.

Link to post

Dette innlegget skjønte jeg ingenting av traust..... :smiley: Uten at det betyr så mye.

 

I denne tråden er det jo ikke snakk om at noe er som forventet eller ikke når man overtar båten. Sikter du til en annen tråd kanskje?

 

Meningen med denne linken er spørsmål om å sikre seg, dvs økonomisk, i tilfelle leverandøren går konkurs.

 

Men beklager hvis tråden ble oppfattet anderledes, og at det ikke kom tydelig nok frem i det første innlegget mitt.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

I ett svarinnlegg nevnes det at en bankgaranti er svinedyrt, mens bitteliten sier at det ikke kostet noe i tillegg. Vel, klart at det kommer an på hvilken bank en har med å gjøre kanskje.

 

At selger gir sin bankforbindelse beskjed om å utstede en garanti for at om selger går konkurs får likevel kjøper tilbakebetalt det innbetalte beløpet. Blir det da satt inn på sperret konto?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

I stedet for å betale forskudd, satte jeg hele kjøpesummen inn på sperret konto. Beløpet kunne da kun utbetales til selger, men pengene var ikke sperret lengre enn til en viss dato. Banken skrev så ut en erklæring på at pengene stod der.

Null rissiko for meg, null kostnader, men kapitalkrevende. Jeg hadde full styring på om, når og hvor mye av pengene som skulle betales. Det som eventuelt stod igjen på konto etter bindingen var gått ut var da "frie penger".

Link to post

I ett svarinnlegg nevnes det at en bankgaranti er svinedyrt, mens bitteliten sier at det ikke kostet noe i tillegg. Vel, klart at det kommer an på hvem en gjør avtale med men......hva vil det si i praksis?

 

Noe bare må jeg ha inn med teskje.....for hva skjer når og hva skjer hvis?

 

At selger gir sin bankforbindelse ordre om å utstede en garanti for at om selger går konkurs får likevel kjøper tilbakebetalt det innbetalte beløpet. Blir garantibeløpet da konvertert som et lån mot selger? Hvor er selgers sikkerhet ovenfor banken i så fall dersom han har gått konkurs?

En bankgaranti er en garanti fra banken på at de innebtalte pengene er garanterte - dvs går de du har betalt pengene til konkurs så betaler banken penger. Banken krever som regel et etableringsgebyr og en provisjon av beløpet (omtret som en rente - bare lavere) fra den som de utsteder bankgarantien for - dvs selger av båten. Jeg tror at en garanti på 1 mill og 6 måneder koster et par tre tusen. Noen ganger krever banken at den de skal garantere for (dvs selger) setter pengene på en sperret konto for at de skal gi en bankgaranti

 

Bankgaranti ved forskuddsbetaling er et forhandlingspunkt ved kjøp av ny båt. Og er dette en erfaren båtforhandler er ikke dette noe nytt for dem - de bare later som om det er det :rolleyes: Jeg har hatt det de gangene jeg har betalt forskudd på kjøp av båt

 

Løsningen til tj er også mulig - men det er kanskje vanskeligere for de fleste etterhvert som båtene blir større -med mindre man har "en Chess eller to"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg har ved mine båtkjøp alltid krev bankgaranti av selger/verft ved delbetaling før overlevering av båt, og fått det uten ekstra kostnad. Burde ikke være noe problem å få stilt det

Bankgarantier koster normalt en par prosent pa. Garanti på en mill. koster altså 20 000,- i året i tillegg til etableringsgebyr. Hvorfor betale dette til banken når du oppnår den samme sikkerheten med en inneståelseserklæring som er gratis? Å tro at du får en bankgaranti " uten ekstra kostnad" er å tru på julenissen. Men det skal man vel i disse tider :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Bankgarantier koster normalt en par prosent pa. Garanti på en mill. koster altså 20 000,- i året i tillegg til etableringsgebyr. Hvorfor betale dette til banken når du oppnår den samme sikkerheten med en inneståelseserklæring som er gratis? Å tro at du får en bankgaranti " uten ekstra kostnad" er å tru på julenissen. Men det skal man vel i disse tider :rolleyes:

SKal ikke gå så mye inn på forhandlingsteknikk her - men det er ganske mye man kan få med ved valg av rett taktikk. Naturligvis kan man diskutere om man får med ekstra ting som koster penger eller ekstra rabatt - poenget mitt er at spør man ikke så får man ikke. Og jo dyrere båt man kjøper jo mer bør man spørre om

"There is no such thing as a free lunch" - men i forhandlinger må man teste grensene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Den billigste måten er å gjøre bruk av remburs. Der er du sikret til enhver tid og leverandøren kan gjøre bruk av rembursen for å hente inn nødvendig katital om ønskelig. Det er flere forskjellige typer remburser eller L/C som brukes internasjonalt.

Letter of Credit (L/C) er i praksis det samme som bankgaranti og koster penger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hvordan sikre seg økonomisk, i tilfelle båtleverandør/produsent går konkurs?

 

Det kan gjøres på flere måter.

 

 

Rem sin variant med inneståelseserklæring (dvs. personlig garanti) fra privatperson er ikke dum. Men bare halvgod. Blir det konkurs, må du inndrive pengene. Regn med innsigelser. En halvgod løsning, som er bedre for advokatbransjen enn for kjøperen. :wink:

 

Ubetinget bankgaranti er klart best. Med en slik garanti i hånden, som gjelder for det til enhver tid innbetalte beløp, og inntil akseptert levering av båten har funnet sted, er man så sikker som det går an. Blir det konkurs, så punger banken ut. Enkelt og greit. Bedre løsning finnes ikke. For å si det med rene, enkle, forståelige ord: Forlang bankgaranti for alle del-innbetalinger. Alltid, uten unntak, og uansett hvem eller hvor stor leverandøren er.

 

Alternativt kan du tilby deg å gjøre opp hele kjøpesummen ved akseptert levering. Til sikkerhet for din egen forpliktelse til å betale, kan DU stille garanti. Men da må du jo ha en rabatt som gjør slik garantistillelse regningssvarende.

 

En tredje variant er å bli eier av båten allerede mens den er under bygging; dvs. når skroget er støpt. Verftet vil da ha tilbakeholdsrett i ubetalt del av leveransen, i fall kjøperen selv skulle finne på å misligholde (gud forby, slikt skjer jo ikke? :rolleyes: ). Med en slik løsning kan båten ikke beslaglegges av konkursboet, siden den ikke tilhører konkursskyldneren. Løsningen er bare halvgod, for den inviterer jo til prosess. Men for advokatbransjen er den jo en vinner. :wink:

 

En annen sak er hva som skjer dersom verftet går konkurs etter levering. Kortversjonen av svaret på dette spørsmålet er "game over". Ingen steder å gå med reklamasjoner. Ingen til å utbedre. Kun kanskje et uprioritert krav i boet på hva det vil koste å utbedre de feil du har på båten. Trist, men slik er det jo bare.

 

Ved kjøp av ny bolig er det vanlig at et prosentbestemt beløp står sperret det første året, til sikkerhet for kjøperens eventuelle reklamasjonskrav. Man burde kanskje be om noe slikt ved nybåtkjøp. Det ville være spennende å se hvilket svar man fikk, i det minste! :seeya:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Worse har helt rett men etter mitt syn teoretisk.

 

Dersom samtlige transaksjoner skulle bli gjort på denne måten er jeg redd prisene ville økt vesentlig. Det betyr store ektrakostnader for leverandøren.

 

Remburs er etter mitt syn bedre egnet og kostnadsmessig forsvarlig. Kjøper lider da intet tap ved konkurs eller annet. Selger kan også videreselge rembursen eller bruke den i forbindelse med forhandlinger om kreditt i banken.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Takk for svaret ditt worse.

 

For min del ser jeg nå lettere både mulighetene, og problemene her.

 

Det siste du nevner sitter nok langt inne for bransjen og tror ikke vi vi oppleve det, i vår tid ihvertfall. Uansett er man da kommet over den største bøygen, nemlig det å ha mottatt båten uten at en konkurs er et faktum.

 

Dette burde være god mat for Forbrukerrådet, å videreutvikle eller stille krav om etterhvert.

Link to post

Nå er det avhengig av hva vi diskuterer.

 

Poenget er at kjøper skal sikres leveranse. Bank garanti fra selger koster som kjent mye mer enn opprettelse av en remburs.

 

Remburse sikrer at kjøper har råderett over kapitalflyten og selger kan bruke remburse til å få rimlig kreditt hos banken.

 

Dersom det er nødvending å sikre vil remburs være bedre egnet. Selger har også ytterligere press på seg til å levere innen avtalt tid. Muligheten til å straffe selger for forsinket leveranse er 100 % og en ypperlig måte å få rabatt ved forsinket levering.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Det enkleste er nå fremdeles å betale når båten er mottatt og tilstanden akseptert. Å betale på forskudd er i seg selv en uting, men det er jo forståelig at verftene gjerne vil ha det slik. Det krever jo mindre kapital hos dem selv.

 

Jeg vil formode at en remburs (sett fra verftets side) ikke nødvendigvis vil være det beste alternativet. De vil alltid foretrekke rede penger. Forskjellen mellom kjøpergaranti og remburs er forøvrig liten, i praksis.

 

Mht. konsekvenser av forsinkelse så krever dagbøter en spesifikk avtale, og, IKKE MINST en helt klart avtalt leveringsdato. Det kommer ikke av seg selv.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Mht. konsekvenser av forsinkelse så krever dagbøter en spesifikk avtale, og, IKKE MINST en helt klart avtalt leveringsdato. Det kommer ikke av seg selv.

Også krever det en selger som er villig til å godta en avtale om dagbøter. Har ikke hørt om det i båtverden - men mulig det er vanlig når man kjøper annet enn de jollene vi seiler rundt i
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...