Jump to content

Hvordan sikre seg ved kjøp av ny båt?

nimbuster

Recommended Posts

Sammenliknet med bilbransjen er båtbransjen en liten mygg finansielt sett. Bilbransjen har råd til å produsere for lager og til å sitte med biler på lager, uten at de sliter av den grunn. Med båtbransjen er det omvendt, unntatt for de mindre båtene som selger uansett. Dersom en norsk båtprodusent satt med et varelager på ti-tjue to-millioners båter til enhver tid, kan man jo begynne å regne på hvor mye pæng de må ha ledig for å finansiere det hele ... resultatet av regnestykket er at de rett og slett ikke har råd.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Joda, skjønner jo det.

Men når en kjøper båt i 2 - 300000 kroners klassen burde det være unødvendig å forlange forskudd. Argumentet som gikk igjen var redsel for at kunden skulle trekke seg.

Nei, i dette prisskiktet har de bare lagt seg til en uvane som er langt fra akseptabel. Men hva gjør en ikke for å få seg båt.....

Men når en kjøper båt i 2 - 300000 kroners klassen burde det være unødvendig å forlange forskudd.

Tja, 2-300.000 er ikke småpenger, så det er ikke helt urimelig å be om et forskudd ved kontraktsinngåelse dersom noe skal bygges for kunden og selger ikke kjenner kunden fra før. Hvor mange prosent kan derimot raskt ende opp i en diskusjon om hva som er rimelig og om hva slags garantier selger bør stille. :confused:

Til nå har båtkjøp blitt sammenlignet med bilkjøp, men de fleste kjøper bil rett fra lager. Bestiller du en spesialtilpasset bil kan det hende selgeren har en annen holdning til forskudd. Hvordan du sikrer forskuddet kommer vel an på hvor godt du kjenner selger/megler. Når kjøp av ny båt egentlig er et byggeprosjekt så er det alltid en viss risiko med slike prosjekter, og skal du redusere risiko må du betale en premie for det.

Hva koster en bankgaranti? Som andre har nevnt tidligere så varierer det fra bank til bank, og det er selger/leverandør som må stille sikkerhet og gjøre opp regningen. Sist jeg solgte noe med forskuddsbetaling hvor kunden krevet bankgaranti tok banken 1 prosent per år i provisjon og et etableringsgebyr på en drøy tusenlapp i tillegg. For enkelte leverandører som sliter litt med økonomien kan det være et problem å stille sikkerhet. Det er da finansieringskostnadene begynner å løpe, men det er akkurat slike opplysninger kunden ikke bør få høre noe om. :rolleyes: (Kunden bør på sin side ikke miste garantidokumentet. :nono: Dette skal slettes av banken ved leveranse.)

Kjøper du båt gjennom en kjent og/eller økonomisk solid megler og forskuddet er innenfor rimelighetens grenser så bør det ikke bli noe stort problem å få en viss garanti for beløpet. Bare husk at det er ikke helt gratis. Har du kjøpt båt som produseres i utlandet kan det hende leverandøren vil full betaling når båten forlater verftet. Jeg vil tro at det i de fleste tilfeller er billigere å bruke remburs enn å reise til verftet, forutsatt at du ikke har tenkt å seile båten hjem selv. Dersom megler/selger ikke vet hva remburs er så er det kanskje like godt å finne et annet sted å handle båt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
  • 8 år senere...

løfter en gammel tråd som har blitt aktuell for meg. I mitt tilfelle tilbyr produsenten en bankgarantiordning som innebærer 200€ i etablering, og så 4% pa i kostnader. Etableringskostnadene er OK, men jeg må si jeg synes 4% er tungt å svelge i og med at det jo ikke er jeg som måtte ha økonomiske problemer som kan velte avtalen. Fant mye nyttig i denne tråden, men vil gjerne ha flere synspunkter. Har også sendt spørsmål om dette til selger.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvorfor ikke ta en prat med banken din ? Dette med remburser og bankgarantier er veldig vanlig i forretningsverdenen, så jeg vil tro at banken din kan vidra med mye nyttig informasjon (Siden jeg oppfatter at det er snakk om ny båt, så antar jeg at det også er en bank med i bildet :-).
DnB bl.a. vet jeg har skarp ekspertise på dette området.

Eller ved klientkonto hos en stort norsk advokatselskap etter selgers valg? Du har betalt, men selger ikke mottatt. Begge er låst til man blir enige.

Jeg får selv bygd en hytte for tiden. Betaler kr 0,- før den er ferdig og levert, hvilket gikk overraskende greit å få aksept for. Dvs jeg skal betale ved levering etter at kjøpekontraktens kriterier er oppfyllt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...