Jump to content

Buster med for mye hestekrefter, hvilke risikoer har det?


Stokkis

Recommended Posts

Heisann!

jeg og fattern har sett litt på en buster xl 1996 modell. Den hadde med en eivinrude e tec 115hk fra 2013. Det som bekymrer oss litt er at på nettet står det at Max hk for buster xl laget i 1992-2003 er 90hk. Hvilke problemer kan vi møte på med dette? Noen som har erfaring? 
 

setter stor pris på all hjelp! :)

Link to post

det jeg ville vært mest obs på er hvaslags bruk den har hatt tidligere.   Større motor + tøff bruk kan røyne hardt på konstruksjonen.  

Kjenner til en XXL av ca samme årgang som ble kjørt friskt med 200hk (max 150) , og den måtte inn på flere reparasjoner om jeg ikke husker feil

 

ville fått tatt en prøvetur, kjennes båten tight og fin ut eller er det "skranglekasse" med knirk og knak overalt? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Sjøvannsbestandig aluminium er et materiale som er krevende å produsere båt av uten at det oppstår sprekker..

Enig med @ivar , graden av bekymring vil være veldig avhengig av hvor mye båten er herjet med. Har den hoppet i bølgene på hver eneste tur, så ville jeg vært forsiktig. Området rundt motorinnfesting er det mest utsatte.

Har også reparert flere alubåter rundt pullere, baugkroker og vannskimast. Nå er ikke de skadene direkte relatert til stor motor, men det sier litt om hvor det oppstår sprekker. 

Sjekk for tæring rundt nagler og sveisepunkter. Røsk og dra i alle deler og se etter slakk. Om akterspeilet er reparert allerede ville jeg ikke kjøpt den dyrt..

 

Link to post
ivar skrev 12 minutter siden:

det jeg ville vært mest obs på er hvaslags bruk den har hatt tidligere.   Større motor + tøff bruk kan røyne hardt på konstruksjonen.  

Kjenner til en XXL av ca samme årgang som ble kjørt friskt med 200hk (max 150) , og den måtte inn på flere reparasjoner om jeg ikke husker feil

 

ville fått tatt en prøvetur, kjennes båten tight og fin ut eller er det "skranglekasse" med knirk og knak overalt? 

Tusen takk for svar!

har ikke fått prøvekjørt båten enda, grunnet det er en kjøretur på 6 timer bort, så er vi litt usikre på om det er verdt det med tanke på usikkerheten rundt dette med motoren. Selger mener på den er mest brukt til vanlig fiske og dagsturer. Men du anbefaler altså å teste båten å kjenne at den er fast? 

Link to post
Stokkis skrev 5 minutter siden:

Selger mener på den er mest brukt til vanlig fiske og dagsturer. Men du anbefaler altså å teste båten å kjenne at den er fast? 

Ville ikke kjøpt en alubåt på vannet, sånn generelt.

Prøv å få den opp på en henger og gå over bunnen nøye.

Ta tak i finna på motoren og dra og gyng motoren så hart du kan i alle retninger og se etter "mykheter" rundt motorinnfesting.

Link to post
dieselfan skrev 6 minutter siden:

Sjøvannsbestandig aluminium er et materiale som er krevende å produsere båt av uten at det oppstår sprekker..

Enig med @ivar , graden av bekymring vil være veldig avhengig av hvor mye båten er herjet med. Har den hoppet i bølgene på hver eneste tur, så ville jeg vært forsiktig. Området rundt motorinnfesting er det mest utsatte.

Har også reparert flere alubåter rundt pullere, baugkroker og vannskimast. Nå er ikke de skadene direkte relatert til stor motor, men det sier litt om hvor det oppstår sprekker. 

Sjekk for tæring rundt nagler og sveisepunkter. Røsk og dra i alle deler og se etter slakk. Om akterspeilet er reparert allerede ville jeg ikke kjøpt den dyrt..

 

Tusen takk for svar @dieselfan

Som jeg sa til Ivar også, så er vi litt usikre på om det er verdt turen bort for å se på båten (6 timer). Men viss vi skulle så ser jeg nå at vi må sjekke at den er fast. Han snakket og om at han hadde tatt et par servicer på motoren selv, er dette også noe vi må være obs på? Legger ved link til båten så kan dere som kan litt mer om dette se😅

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=264532435

Link to post
Stokkis skrev 25 minutter siden:

Tusen takk for svar

 

Alle får svar her inne.

Du lager i tillegg en vettug trådtittel og gir den riktige informasjonen... da er det ekstra hyggelig å prøve og hjelpe :yesnod:

 

Det er ikke bare det med hk og hvilken fart båten kan oppnå.

På denne båttypen er vekt på motoren noe av det som "kan bli din fiende"

En Yamaha 90 2T veier ca 118kg og en E-tec 115 G1 veier ca 180kg.

Vektforskjellen er betydelig og det påvirker hvor mye belastning akterspeilet får.

Link to post
Stokkis skrev for 8 timer siden:

Hvilke problemer kan vi møte på med dette?

Jeg og en til stod baki en Buster (LX tror jeg, men litt usikker da den ut ifra hukommelsen er makan som den du vurderer) rett foran baktofta sammen med en person til. Der var det en 50 eller 60 hk motor som såvidt jeg vet er lovlig på denne. Med åpen selvlensing så kom det da inn vann og en av oss måtte gå frem for å unngå at vi ble våte på beina.

 

Om du har en motor som er mye tyngre enn grensa så kan det lett hende du ikke kan bruke selvlensinga da det kanskje bare lenser inn istedenfor ut.

 

Hvis du skal forlate denne åpne båten lenge i regnvær kan det jo være kjekt om selvlensinga fungerer.

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

Du lager i tillegg en vettug trådtittel og gir den riktige informasjonen... da er det ekstra hyggelig å prøve og hjelpe :yesnod:

Det synes jeg også er et viktig poeng. Og man ser jo her hvordan en med god overskrift raskt og effektivt får hjelp, mens det stort sett går ganske tregt å få svar for dem med intetsigende overskrifter, og ofte får de ikke så gode svar da ekspertene på dette området ofte ikke ser hva den handler om og derfor ikke er innom tråden om sitt fagfelt.

 

Rekorden i dårlig overskrift denne uka må vel være "noen som vet?". Husker ikke hva han/hun lurte på, men noe var det vel.

Link to post
19 fot skrev On 7.7.2022 at 20.25:

Jeg og en til stod baki en Buster (LX tror jeg, men litt usikker da den ut ifra hukommelsen er makan som den du vurderer) rett foran baktofta sammen med en person til. Der var det en 50 eller 60 hk motor som såvidt jeg vet er lovlig på denne. Med åpen selvlensing så kom det da inn vann og en av oss måtte gå frem for å unngå at vi ble våte på beina.

 

Om du har en motor som er mye tyngre enn grensa så kan det lett hende du ikke kan bruke selvlensinga da det kanskje bare lenser inn istedenfor ut.

 

Hvis du skal forlate denne åpne båten lenge i regnvær kan det jo være kjekt om selvlensinga fungerer.

Tusen takk for svar!

Det er helt sant det du sier, det ble for mange usikkerheter med denne båten. I tillegg for oss som ikke er så inni «båtverdenen» så ble det for mye. Ser nå på Askeladden 525 excel/yamarin 5200 og håper vi finner noe.

takker for all hjelp i denne tråden fra alle👍

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...