Jump to content

Mercury 50 hk 4-stroke stopper under kjøring

K65

Recommended Posts

K65 skrev for 2 timer siden:

Noen som kjenner igjen problemet?

Min Mercury 6hk lang stamme fra i år stoppet også mange ganger under kjøring. Var vel 5 ganger den stoppet og en gang den mistet turtall og jeg fortet meg å pumpe på blæra og den da økte turtallet til normalt igjen. Og en gang  hvor jeg raskt slo over til intern tank og den da ble normal igjen.

Felles for alle gangene var at blæra var myk og at etter pumping så startet den greit som en vanlig varmstart. Mens kaldstart kunne være litt variabelt fra å starte lett til å trenge ca 30 drag.

Bensinen var ikke gammel, kun noen uker siden jeg kjøpte bensinen den på det meste.

Jeg har jo flere gamle motorer som fungerer  som de skal og kun stopper hvis tanken er tom, så jeg regnet med en splitter ny motor ville være like problemfri, men der tok jeg kraftig feil. Motoren ble forøvrig levert tilbake etter å ha blitt brukt kun få dager, hvorav kun en dag (første dag etter et verkstebesøk) var med feilfri motor. Når det også tar over 3 uker fra jeg melder ifra om feil til den er rettet så synes jeg det blir litt lite anledning til å bruke en velfungerende motor.

Kjøpte deretter Yamaha og den har fungert fint og starter lett og har aldri stoppet.

Har forresten lagt merke til at det er ekstremt mange tråder om problemer med Mercury.

K65 skrev for 17 timer siden:

Motoren stopper på like etter at jeg har kommet opp i full fart. Starter lett like etterpå. Den går reint både på tomgang og ved lav fart. 2001 mod. Service er utført før sjøsetting i år. Kan det være gammel bensin?  Noen som kjenner igjen problemet?

Gammel bensin kan skape diverse problemer, så jeg vil anbefale deg å begynne med det enkleste som er å få inn frisk bensin. Samtidig bør du drenere ut restene av gammel bensin som befinner seg i flotørkammeret på forgasseren før du tester med den nye. 

Skulle det vise seg å ikke fungere, så poster du resultatet tilbake i tråden her så vil det komme nye tips om hvordan du kan gå videre f.eks ved å rense forgasser og dyser på en riktig måte uten å skade forgasser. Evt også flotørkontroll /eller falsk luft etc. etc....

Bilder og detaljert beskrivelse av motor (motornummer/årstall osv) gjør det lettere å finne detaljer om motor du ønsker hjelp til og således fører til at du gjerne får flere konkrete svar. 

Lykke til med videre testing, håper du tar deg tid til å poste resultatet her hvis det skulle vise seg at det var den gamle bensinen som var synderen. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 41 minutter siden:

Samtidig bør du drenere ut restene av gammel bensin som befinner seg i flotørkammeret på forgasseren før du tester med den nye. 

et triks her (som jeg har lært her inne) - når man har åpnet dreneringene på forgasserne og og fått ny bensnin på tanken, pump på blæra så man får blåst igjennom til det kommer ny bensin

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 1 time siden:

et triks her (som jeg har lært her inne) - når man har åpnet dreneringene på forgasserne og og fått ny bensnin på tanken, pump på blæra så man får blåst igjennom til det kommer ny bensin

Det er et godt triks som jeg ikke har fått med meg tidligere :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...