Jump to content

Tankgiver Wema/SmartCraft

Claes R

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Uttern D66 som etter vinterforvaring visede full tank på både digital og analog måler. Tvilte på at dette var korrekt og antok at det var tankgiver Wema S3 som var ødelagt. Kjøpte ny og koblet denne til kabelen. For å sjekke at alt fungerte flyttet jeg flytelelementet frem og tilbake uten å ha montert giver i tank (plast) og dette ga som jeg kunne se, korrekt utslag på målerinstrumentene. Fra full til null. Registrerte at instrumentene  beveget seg sakte. Monterte giver i tank og så er vi tilbake der instrumentene viser full tank! Tok ut giver og prøvde manuelt flytte flyteelement på ny og da fungerte alt. Monterte giver og så viser intrumentene full tank. Alle kabler er intakte. drivstofftanken skal maks vise 1/4. Hva er det jeg ikke forstår eller gjør feil? Takknemlig for innspill.

//Claes

Det er nå 40 visninger og 0 svar på denne, noe som kan tyde på at overskriften ikke fpr de rette personene inn på denne tråden.

Hvis tankgiiveren er original burde du kanskje bytte overskrift fra:

"Tankgiver Wema/SmartCraft"

til:

"Tankgiver Wema/SmartCraft på Uttern D66"

Det er sikkert mange som har erfaring med tankmåleren i disse båtene, men uten å vite navnet på produsenten av tankmålerne, og som derfor ikke skjønner at deres erfaringer er relevante her.

Bilder kan ofte fortelle mye og vise frem svakheter som gir feil.

Om tankmåleren står inntil veggen kan det hende den rett og slett aldri sklir ned fra full-tank-nivå?

Om du kobler den på på forskjellig måte når du har den oppe for å teste og når den er på plass der den hører hjemme ås kan det være forbindelsen mellom det er noe feil med, feks en ledning du bare bruker når feilen oppstår. Eller kanskje det er en jording som bare er koblet til på feil-målingene.

Har du prøvd å ha den tilkoblet under hele monteringsprosessen sånn at den er oppe av tanken og viser 0 og så ser du hvor i prosessen det blir full tank? Om dette skjer når du kommer i kontakt med noe så kan det være der feilen ligger.

Eller kan det hende du har en motor som er så bensingjerrig at det faktisk er full tank selv om du har kjørt endel siden du fylte sist?

Hvis det er noe magnetisk i sving så tenk over om du har andre magneter i nærheten, feks motor til lensepumpe og lignende.

Har du prøvd å gynge litt på båten (eller skjevlaste den fordi måleren din er treg) for å få varierende bensin-nivå ved måleren for å se om det måleresultatet varierer? På bilen min viser det ofte litt mindre bensin på tanken om jeg parkerer slik at bilen heller mot venstre, sannsynligvis fordi måleren er til høyre for midten.

Takk for kommentar! :) Burde nok ha vært mer presis i overskrift. Går det å korrigere  overskriften i ettertid?

Antar at det er fler personer som har Mercury Verado og SmartCraftinstrumenter.

Hadde fyllt på 30liter drivstoff og så viste målerne 100%. Jeg gynget av en tilfeldighet på båten og da gikk instrumentene ned til ca 1/4 tank og 29liter.  Har 120 liters tank. målerne gikk opp til fullt igjen straks etterpå. Da begynte jeg å lure på om instrumentene på et eller annet vis, i løpet av vinteren, har blitt omkalibrert slik at målerne "trudde" at det jeg hadde i tanken ved vinterlagring var full tank. Jeg fylte på ytterligere 10 liter i dag og da gikk målerne ned til 39 liter og 1/3 tank. Jeg kjenner ikke til disse SmartCraft instrumentene så jeg lurer på om jeg er inne på noe her?

Kan jo nevne at når jeg hadde giveren ute og tilkoblet instrumentene og slapp flyteelementet ned mot bunn av giver så viste instrumentene full tank. Løftet jeg flyteelementet 5mm datt instrumentene ned til 1/4 tank. Resistansen viser korrekte verdier når jeg måler maks og min.-verdier. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...