Jump to content

2-bladet foldepropell folder ikke ut.


Gazzol

Recommended Posts

Seilbåten har to-bladet foldepropell. Problemet ar at den ikke folder seg ut hver gang jeg setter gearet i forover. I akterover derimot funker alt uten noen vanskeligheter. Jeg har sjekket at akselen roterer når jeg setter den i gear, og jeg har observert at propellen roterer under vann, men i sammenklappet tilstand.

For å komme ut av kinkige manøvrer har det fungert å reversere for deretter ganske kontant å sette giret i forover. Jeg antar at dette er fordi bladene ennå ikke har foldet seg helt sammen før de begynner å rotere motsatt vei, mao sentrifugalkreftene gjør jobben sin.

Sjekket nettopp propellen under vann og det er ingen motstand i innfestningen av bladene som skal hindre disse i å folde ut.

Min min teori (så langt) er at bladene i sammenfoldet tilstand ikke har nok sentrifugalkraft til å folde seg ut, men hva årsaken til dette er er en gåte. Er det slitasje som over tid gjør at anleggspunktet mellom bladene (eller tennene) er så slitte at de ikke stikker nok ut slik at sentrifugalkreftene gjør jobben?

Må legge til at jeg har testet ut på ganske høyt turtall uten hell.

Hvilket fabrikat propellen er kjenner jeg ikke til, men det har sannsynligvis sittet på båten, en Mamba 29 siden 1986. 

Motoren er en 14hk Yanmar med Kanzaki KBW10 gear.

 

Noen som har erfaringer med tilsvarende problem?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med tilsvarende problem, men skriver allikevel. En foldepropell som er 36 år gammel ville jeg byttet. Jeg knakk et blad (av to) på en foldepropell fra 1986 for ca ti år siden. Sprekkdannelse inne ved roten etter lang bruk. Fremover skal jo bladene skyve båten, så det er ikke sentrifugalkreftene som holder bladene ute når den først begynner å åpne seg. Du sier de folder ut når du drar i dem, så da har jeg ingen løsning. Skjer dette fra stille, når du slår fra bakk til forover og båten har sig akterover, når du starter motor med seilfart i båten eller uansett båtens fart gjennom vannet?

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prinsippet er vel at det sentrifugalkreftene som sprer bladene ut ved oppstart og at det er stigningen på bladene som sørger for skyvekraften og holder dem ute. men det er ikke hovedpoenget. 

Det virker som det er tilfeldig at bladene ikke folder seg ut, dvs. det har som oftest skjedd når båten ligger stille eller har sakte driv akterover i forbindelse med manøvrering ut av båtplass etc.

Som tidligere nevnt har en hurtig kobling fra akterover til forover "reddet" situasjonen i noen tilfeller, men det er slitsomt å gamble på at dette funker i lengden. Antar at problemet kan adresseres til en slitasje i propellen og at noen i forumet kan oppklare årsaken. Mulig at en ny propell er det som skal til, men det er å begynne i gal ende for min del siden årsaken er ukjent.

Link to post
Share on other sites

Har du hatt båten lenge og dette har utviklet seg over tid, eller har problemet oppstått  plutselig? Eller har du kjøpt båten nylig? Kjenner du til når feilen oppsto? Kan propellen ha skade etter tauverk, grunnstøtt, etc? Toleransene er små på en foldepropell.

 

Støtter rådet til  @Code0 om å bytte propellen. Kombinasjonen foldepropell, 36 år gammel og ukjent fabrikat høres i utgangspunktet ikke ut som noe jeg ville stole videre på. 

 

Foldepropeller er ikke avansert teknologi, men likevel avansert nok til at enkelte fabrikat er bedre enn andre.

 

Du har sjekket at problemet ikke ligger i girkassa?

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 Akselen snurrer rundt som den skal så det er ikke der problemet ligger. Og som nevnt er propellen inspisert under vann. Ingen taustumper eller andre hindringer for at propellen skal foldes ut. Noen ganger slår den ut og fungerer, andre ganger ikke.

Hvem leverte foldepropeller til skandinavisk marked for 36 år siden? Kanskje en av dem kan bringe noe lys oversaken?

Redigert av Gazzol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Propellen kan ha slark, store toleranseavvik eller mekanisk feil som følge av 36 års bruk. 36 år er på overtid for en foldepropell. 

Eller skade som følge av en tidligere hendelse, som tau, garn, plastpose i propellen, grunnstøtt, etc, som har medført skjevhet eller misfunksjon. Går akselen rundt som den skal er eneste feilkilde i propellen selv. Bare å bytte.

My two cents.

 

Link to post
Share on other sites

Det er nok helt sikkert slark/toleranseavvik det er snakk om siden det ikke er andre fysiske skader på propellen. 

Får vel holde ut med problemet til høsten kommer og få båten på land for nærmere inspeksjon, evnt. bytte av propell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...