Komodo Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Jeg seilte Kärringön - Skagen i helga med 36 fot seilbåt. Så ingen andre samme vei, men noen få kom medvinds andre veien. Værmeldinga sa 8-9 m/s, men vi så for det meste 12 og noen ganger opp i 16 m/s på vindmåleren. Var dette på torsdag? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Båten ble funnet som et vrak og dykkerne fant personen i vraket. I, eller i nærheten av? I følge F-B ble han funnet i nærheten av båten: https://www.f-b.no/johnny-arntzen-er-funnet-dod/s/5-59-2659394 – Savnende bekreftes også lokalisert omkommet i forbindelse med vraket. Funn ble gjort på Norra Väderöarna. Innsats avsluttes. Hovedredningssentralen opplyser til Fredriksstad Blad at det var dykkere som fant Johnny Arntzen. – Vi fant den savnede i nærheten av båten, sier Cecilie Øversveen. Det er noe jeg ikke forstår her. Hvis han ble funnet i nærheten av vraket, men ikke i vraket, må det jo være høyst tilfeldig at han ble funnet. Er det som @Lars H. sier, at han ble funnet i vraket, forklarer det jo saken. Ble han funnet i nærheten av båten kan jeg ikke skjønne annet enn at han har vært i båten helt til den har blitt knust mot land, og blitt med ned. Foranledning kan jo både være motorstopp eller et illebefinnende. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 (redigert) I, eller i nærheten av? I følge NRK: – Etter hvert fikk vi sendt dykkere inn i vraket. Og han ble da funnet inne i båten, sier Lännholm. . . . – Det jeg kan si, som vi har skrevet på Twitter, er at han ble funnet i båtvraket, sier Hovedredningssentralen til NRK. https://www.nrk.no/osloogviken/norsk_-svensk-og-dansk-redningstjeneste-soker-etter-nordmann-i-bat-1.16032719 Redigert 9.Juli.2022 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Selco Racing Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Tynn farkost, passer nok best for innaskjærs bruk. https://baatplassen.no/i/topic/74648-erfaringer-med-pilothouse-båten-ocqueteau/ Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 I og med at mannen etter sigende hadde erfaring fra både taubåter og Redningsselskapet, så legger jeg til grunn at han kjente godt til båtens egenskaper. I og med at han ble funnet inne i båtvraket er det fullt mulig at det er en annen rotårsak til havariet enn vær og dårlig sjømannskap. For håpentligvis vil dette avdekkes av Politiets undersøkelser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Selco Racing Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Viktig å lære av dette. Ingen å miste. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 fullt mulig at det er en annen rotårsak til havariet enn vær og dårlig sjømannskap. Skulle ønske at etterlatte/venner/kolleger kunne slippe å lese slike karakteristikker og insinamenter om en kjær som gikk bort for noen timer siden... Kan vi ikke prøve å holde en viss standard? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Vær klar over at vi alle lurer på årsaken, inkludert pårørende! Høyst sannsynlig får vi aldri svaret. Så langt er det - som jeg leser det - ingen som har tillagt den omkomne skyld eller ansvar for det inntruffende. Eller fremsatt påstand om årsak. Derimot er det kommet frem fakta om den omkomne, rundt vær, vind og bølger i perioden mellom han ble meldt savnet og funnet. Og det stusses over det faktum at han ble funnet inni båten. Det hel virker bare mer uforståelig og mer tragisk ut fra de fakta som har fremkommet. Og det er vanskelig for de fleste å ikke ha medfølelse med de etterlatte, selv om vi ikke er i direkte relasjon til den omkomne eller hans pårørende. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Mulig jeg har tråkket noen på tærne. Min vinkling er at dette er en farlig bit kyst. Titter man på kartet, finner man at mellom Skagen og Sørlandet ligger Norskrenna med dyp 500 meter. Innover mot det aktuelle området grunner det brått opp til 200 meter, 100 meter og til mellom 20- og 5 meter. Når det blåser mellom WSW og WNW settes det erfaringsmessig opp en ganske sterk strøm, et par knop utpå. Som kan lokalt bli sterkere. Ref. Strömsund på Väderöarna. Faktisk, i løpet av flere år som jeg har trafikkert området, har forholdene vært slik på utsiden at jeg kun få ganger har kunnet legge til mot fjellet på utsiden. Mange fine bukter uti der. For meg er vestlig 10 m/s mer enn tilstrekkelig i dette farvannet. I avisen leste jeg at HRS hadde fått rapportert kulig og seks meter sjø i området i aktuelle periode. Og jeg kan garantere at dette er skikkelige brått. Jeg måtte seile gjennom der en gang. Nå er det ferie, og mitt innlegg var ment som et OBS til andre. Beryktede steder er Gule Humpen og Islandsberg. Aktuelle område står ikke tilbake for noen av dem. Og de som av varierende grunner finner slike advarsler støtende, får heller la være å lese. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Det er vel ikke støtende som er rette ordet, det dreier seg heller om å vise respekt. Dersom man ønsker å advare andre er det selvsagt flott, men det trenger ikke gjøres under en pågående tragisk hendelse der det på daværende tidspunkt verken er avklart hva som er skjedd og hva som er årsaken(e). Jeg har deltatt ved gransking av en rekke maritime hendelser med fatalt utfall, og har aldri sluttet å bli overrasket over hvor komplekse de fleste ulykker er. Og ikke minst hvor utrolig krevende slike hendelser er for pårørende. Det er fint at noen vil informere om farlige farvann, men ikke gjør det i direkte tilknytning til en hendelse. Dere bidrar bare til at det etableres oppfatninger av hva som er skjedd som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten. Det kommer en tid for læring av hendelser, men først og fremst når forløpet er kartlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Det var kloke ord @W27 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Jeg venter ikke til ferien er over. Eller til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 dieselfan skrev for 7 timer siden: Skulle ønske at etterlatte/venner/kolleger kunne slippe å lese slike karakteristikker og insinamenter om en kjær som gikk bort for noen timer siden... Kan vi ikke prøve å holde en viss standard? Hva i alle dager er det du leste ut av min kommentar? Jeg tenkte på illebefinnende, hjertestans eller annen alvorlig årsak. Et slikt alvorlig tilfelle vil føre til en førerløs båt, og dermed kunne gi et tragisk havari. Er det en "karakteristikk" som er ille for en etterlatt å lese? Det er Politiets oppgave å undersøke hva som har skjedd, og jeg regner med at det de prøver å finne ut hva som er årsaken. Vi vet om havariet, men ikke rotårsaken. Jeg blir overrasket hvis det er feilberegning av vær og vind, i og med at vedkommende hadde tjenestegjort i Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Det er en kunst å vite når man skal holde kjeft . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lr-80 Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Komodo skrev for 21 timer siden: Var dette på torsdag? Vi seilte i helgen, med ankomst Skagen søndag. Det var også opptil 3 knop forskjell på logg og gps, så mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 11.Juli.2022 Del på Facebook Svart 11.Juli.2022 (redigert) dieselfan skrev for 16 timer siden: Skulle ønske at etterlatte/venner/kolleger kunne slippe å lese slike karakteristikker og insinamenter om en kjær som gikk bort for noen timer siden... Kan vi ikke prøve å holde en viss standard? Den der kjenner jeg meg godt igjen i, har selv en kamerat som døde i en ulykke for noen år siden. Jeg leste om det på nettforum bare minutter etter at jeg hadde blitt sendt ut fra sykehuset og ulykken blei kjent i aviser, da var det spekulasjoner om promille, grisekjøring osv osv, havarikommisjonen med besserwissere lever i beste velgående på div forum. Det at dødsulykker skal diskuteres på inett av folk som ikke vet en dritt om hva som faktisk har skjedd, er noe drit. De aner faen ikke hva som foregår i hodene til de sørgende som fortsatt er i sjokk over og ha mista en som står de nær. La nå de sørgende få sørge, komme over det værste sjokket, få lagt vedkommende i bakken, før dere i det heletatt leker havarikommisjonen og spekulerer på ett åpent forum der venner/familie/kollegaer kan lese de idiotiske spekulasjonene deres. Edit: det jeg lærte av de idiotene som spekulerte i dødsulykke til kameraten min, jeg skal ALDRI spekulere i en dødsulykke på ett åpent inett forum, for de sørgende finner det og leser det Edit2: hva er det dere egentlig får ut av å spekulere i sånt? Føle dere som verdensmestere som kan og vet alt? Føle at dere jobber i havarikommisjonen ? Føle at dere gjør en bedre jobb enn havarikommisjonen ? Eller er det bare en glede dere får, når dere gjør ting enda vanskligere for de pårørende ? Håper faenma dere får karma slengt i tryne (selvfølgelig uten at noen dør) Edit3: til dere pårørende som faktisk leser dette, for det er garrantert noen av dere som leser dette. Ikke bry dere om de hjernedøde idiotene over som spekulerer i noe de ikke vet en dritt om eller har noe med. Husk på de gode stundene og minnene dere har om vedkomne. Minnene følger dere resten av livet Redigert 11.Juli.2022 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Juli.2022 Del på Facebook Svart 11.Juli.2022 Utrolig trist hendelse dette. Mine tanker til de etterlatte. Er fantastisk at vi lever i en del av verden der redningsetatene jobber koordinert på tvers av land i lang tid for å avklare en ulykke som dette. Det er brukt betydelige ressurser og det applauderes 👍 betyr ingenting om det er 1 person eller et cruiseskip fullt. Ellers forstår jeg følelsene i sving over. Det er lov å benytte noe mindre fargerikt språk, men jeg kan også forstå at det blir litt mye når man har konkrete erfaringer. Jeg oppfordrer til toleranse. Jeg har ikke lest ett eneste innlegg i denne tråden som ikke er fundamentert i velmenende undring, bekymring eller deling av tanker og erfaringer som kan være interessant i lys av denne tragiske hendelsen. La oss være litt mer rause med hverandre. Kondolerer så mye til de det måtte gjelde skulle dere komme til å lese denne tråden. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
19 fot Svart 11.Juli.2022 Del på Facebook Svart 11.Juli.2022 Grand Banks jr skrev for 14 timer siden: Jeg tenkte på illebefinnende, hjertestans eller annen alvorlig årsak. Et slikt alvorlig tilfelle vil føre til en førerløs båt, og dermed kunne gi et tragisk havari. Er det en "karakteristikk" som er ille for en etterlatt å lese? Jeg tolket også innlegget ditt om andre årsaker som illebefinnende eller lignende som båtfører ikke kan klandres for. Altså at innlegget ditt er helt greit og ingen grunn til å kritisere det. Å ta hensyn til etterlatte er jo viktig, men det synes jeg det ser ut til at folk har gjort her i tråden også. Har ikke lagt merke til neon som kommer med kritikk mot noe avdøde har gjort, selv om det jo er nevnt at det var dårlig vær og litt spesielle bunnforhold i området som kan gi voldsomme bølger. At han ifølge info her har jobbet mye på sjøen tyder jo også på erfaring. Men ulykker kan jo skje alle, også oss som leser og skriver her. Jeg synes det er viktig å skille mellom å diskutere hva som kan ha vært årsaker og det å late som om man vet årsaken og på den måten få igang falske rykter om årsaken. Dødsfall er jo tragisk enten det er ulykker eller feks illebefinnende, men derfor mener jeg det kan være nyttig å diskutere mulige årsaker til at det går galt på sjøen slik at folk kan tenke over hva som kan gå galt og hvordan man kan unngå dette så man selv ikke blir en del av statistikken. Da kan også årsaker som ikke var årsaken i aktuell sak være nyttige å nevne. La oss feks si at om to uker skal det skje en dødsulykke et annet sted langs kysten med en som får motorstopp og driver inn på land og båten knuses og båtfører omkommer. Men før det så leser båtfører om at motorstopp kan være farlig og innstallerer en ekstra motor. Så når motorstoppen skjer så drar han bare i snora og starter hjelpemotoren og kjører hjem og fortøyer. Ingen ulykke skjedde dermed og ingen tenker på at et liv er reddet av spekulasjoner på nettet. Selv har jeg to motorer og årer på den båten jeg bruker mest utaskjærs, så da er jeg forholdsvis godt sikret mot motorstopp. Men jeg ser jo at mane er dårligere stilt mot slikt og de fleste årene tauer jeg flere båter med ulike former for fremdriftsproblemer som motorstopp eller lignende som kom litt brått på dem som jeg hjelper. Fo å unngå ulykker er det også viktig å vite hva som gir høy risiko og man dermed bør unngå, og om man setter hensynet til pårørende altfor høyt så vil det føre til mange ulykker og dermed mange pårørende. La oss si at man feks av hensyn til pårørende kun nevner ulykkesårsaker som feks motorstopp og båter som plutselig revner osv (ting båtfører ikke er skyld i), men aldri nevner feks høy fart i mørke i fylla og andre former for galskap (ingenting som tyder på at noe av dette har vært tilfelle i saken tråden handler om). Da ville folk ikke har fått med seg hvor farlig fyllekjøring i høy fart i mørke er og dette ville vært veldig vanlig og medført mange ulykker og mange pårørende etter fyllekjøringsulykker. En bekjent fortalte for mange år siden at han og noen andre hadde vært på fest og var fulle og funnet ut at de skulle kjøre en sprek båt på full gass gjennom en smal åpning i ei steinbru. De innså vel ikke akkurat faremomentet med dette (kanskje fordi det den gang ikke var så mye fokus på at ulykker skyldes fyllekjøring) og kunne lett blitt en del av statistikken. Men de hadde flaks, de fikk ikke start på motoren og fikk dermed ikke utført galskapen. En annen ting erat om ulykkesårsaker kommer frem for almenheten enten i avisa eller på diskusjonsforum så kan det gjøre at folk er mer forsiktige og unngår å gjøre dumme ting for å unngå å få dette offentlig spredt. Så kanksje man på den måten forhindrer endel ulykker, samtidig som man også renvasker dem som ikke har gjort noe kladreverdig og bare har vært veldig uheldige. Jeg har sett litt for mange avisartikler der journalistene har en ekstrem vilje til å beskytte den som har forårsaket ulykker, men hvor resultatet ofte blir at uskyldige blir fremstilt som den skyldige i ulykken. Har selv sett dette da en bekjent havnet i en bilulykke da han kjørte på forkjørsvei og annen bilist brøt vikeplikten. Jornalisten beskyttet den skuldige og tar man en rask kikk i avisa så det ut som min bekjente var skyld i ulykken (Overskrift: Mistet førerkortet, sammen med bilde av hans bil, tekst om at bilen hans traff den andre osv). På sykehuset var det folk som trodde han hadde forårsaket ulykken pga den feilaktige fremstillingen avisa hadde gitt. Da er det mye bedre om det kommer frem hva som faktisk har skjedd så de som faktisk gjør noe dumt får en smekk for dette og uskyldige slipper unna. Og om man feks i avisartikler nesten konsekvent nevner ulykkesårsaker, emn dropper visse årsaker av hensyn til pårørene så vil det jo lett bli en ekstra belastning or pårørende til uskyldige de gangene det ikke nevnes årsak fordi alle da tror den som er rammet har gjort noe veldig kritikkverdig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juli.2022 Del på Facebook Svart 13.Juli.2022 NilsPils skrev On 10.7.2022 at 21.17: Det er en kunst å vite når man skal holde kjeft . . . 👍 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Duppe Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 On 7/11/2022 at 3:07 AM, Grønngylt said: Edit2: hva er det dere egentlig får ut av å spekulere i sånt? Føle dere som verdensmestere som kan og vet alt? Føle at dere jobber i havarikommisjonen ? Føle at dere gjør en bedre jobb enn havarikommisjonen ? Eller er det bare en glede dere får, når dere gjør ting enda vanskligere for de pårørende ? Håper faenma dere får karma slengt i tryne (selvfølgelig uten at noen dør) Edit3: til dere pårørende som faktisk leser dette, for det er garrantert noen av dere som leser dette. Ikke bry dere om de hjernedøde idiotene over som spekulerer i noe de ikke vet en dritt om eller har noe med. Husk på de gode stundene og minnene dere har om vedkomne. Minnene følger dere resten av livet Dustete kommentar og hykleri. Det er du som erklærer deg som verdensmester som kan og vet alt. Hvem er du til å si hva alle vil og ønsker til enhver tid. Og kalle andre hjernedøde idioter å håpe at folk får lide av noen velmente kommentarer på nett er jo totalt bak mål. Dessverre også utrolig norsk denne type hoverende bedreviterhet. Hvis etterlatte går på forumer osv, er det åpenbart at det like godt kan være pga. at de lurer på hva som kan ha skjedd. Det er grunnleggende logikk at det vil være et vitebehov. At båtfolk som kan mer om føring av båt, vær, vind og sjø enn de fleste uttaler seg om hva som kan ha skjedd er helt naturlig og nyttig for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 lr-80 skrev On 9.7.2022 at 21.23: Jeg seilte Kärringön - Skagen i helga med 36 fot seilbåt. Så ingen andre samme vei, men noen få kom medvinds andre veien. Værmeldinga sa 8-9 m/s, men vi så for det meste 12 og noen ganger opp i 16 m/s på vindmåleren. Det ble humpete i bølgene, med 7-8 knop på loggen og 4-5 på gps. Det er jo helt i tråd med værmeldinga. Meldes det 8-9 m/s så kan man forvente 14-15 i perioder. Det samme forholdet må man forvente når det gjelder bølgehøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Duppe skrev for 2 timer siden: At båtfolk som kan mer om føring av båt, vær, vind og sjø enn de fleste uttaler seg om hva som kan ha skjedd er helt naturlig og nyttig for alle. Så sant som det er sagt. Opplysning om saka, kan redde liv. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 At man er i kategorien svært erfaren fritidsbåtbruker gjør dessverre ikke at man går klar av uheldige omstendigheter som motorstopp, tekniske feil osv. De kan oppstå når du minst aner det uten at du selv hadde mulighet for å forhindre dette i å skje. Opptrer disse uheldighetene under værforhold som er tøffe men normalt ikke ville vært en trussel for en fungerende båt kan dette snu opp ned på situasjonen og gjøre at marginene ikke lengre er på din side. Og ting kan oppstå som gjør at man vil forsøke å rekke en annen havn enn den som fremstår som enklest og mest logisk for de som sitter på computere og vurderer i ettertid uten å kjenne situasjonsbildet. RIP sailor, dessverre enda en trist ulykke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.