Tassen. Startet 8.Juli.2022 Del på Facebook Startet 8.Juli.2022 Hvis man går ifra utveksling 1:1.50 til 1:1.87 på drev. Blir propellen ifra 1:1.50 for "tung" eller for "lett" på 1:1.87 drevet. Er litt i villrede, håper på gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2022 Del på Facebook Svart 8.Juli.2022 (redigert) Lett Se det slik: 1:1 - motoren går en omdr og det gjør propellen også 1:2 - motoren går en omdr og propellen går 0.5 (1 omdr dele på 2 = 0.5) Er det forståelig? Redigert 8.Juli.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tassen. Svart 8.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2022 Takk. Byttet ifra 1:1.50 til 1:1.87 tror jeg... Prøvde med samme propell for og se om det gikk. Det gjorde det ikke. Fikk den akkurat ikke over i plan. Tror du det er mulig og kompensere med en annen propell eller blir det for mye? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2022 Del på Facebook Svart 8.Juli.2022 Ikke det du spør om men... Det er et meget stort sprang å bytte fra 1:1.5 til 1:1.87... Er det planene båt du vil bytte på kan det byttet få STOR konsekvens på toppfart og evne til å gå i plan, uansett hvilken propell du setter på.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2022 Del på Facebook Svart 8.Juli.2022 Du er nødt til å oppgi båttype/modell og motor for at noen skal kunne gi deg godt svar.. Har du fysisk svevet motoren 10 omdr og talt omdr på propellen? Eller har du kjøpt drev med en oppgitt utveksling uten at det er dokumentert? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2022 Del på Facebook Svart 8.Juli.2022 Tassen. skrev 8 minutter siden: Byttet ifra 1:1.50 til 1:1.87 tror jeg... Prøvde med samme propell for og se om det gikk. Det gjorde det ikke. Fikk den akkurat ikke over i plan. Det virker ikke sannsynlig på meg. Dersom du hadde perfekt propell på 1:1.5 drevet, og bytter drev til 1:1.87, og beholder propellen fra 1:1.5 drevet, vil du gå lett i plan og miste mye toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Tassen. Svart 8.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2022 Helt riktig. Det var det jeg tenkte også, og at jeg evnt kunne kompensere litt med "tyngre" propell. Toppfart er ikke så viktig for meg. Bayliner 2355 .220 hk 5.0L. Alpha one gen2. Får ikke helt det turtallet jeg bør ha på wot heller. Stopper på rett rundt 3600rpm og vil ikke gå i plan. Får kanskje ta en runde med tenning/forgasser. Hvis den blir for lett skulle jeg ihvertfall fått rundt 5000rpm?.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Juli.2022 Del på Facebook Svart 8.Juli.2022 (redigert) NB! Desimaltallet, altså det største tallet står alltid først, siden dette dreier seg om hvor mye motoren dreier for hver propellomdreining. Propellen dreier alltid saktere rundt enn motoren. Altså et reduksjonsgir. 1,50:1 betyr at motoren dreier 1,5 omdreining for hver propellomdreining. 2,00:1 betyr da at motoren dreier 2 omdreininger for hver propellomdreining. Det blir da lettere for motoren å dra rundt propellen, men man mister toppfart hvis propellstigningen er for lav. Akkurat som de lave girene på en bil eller sykkel. Propellen blir altså som regel for lett hvis man går den veien. Reduserer man propellens turtall i forhold til motorturtallet så må man som regel kompensere med tyngre propell, altså større stigning. Hvis formålet er høyere toppfart, ikke å dra tyngre last opp i plan o.l. Redigert 8.Juli.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cerberus Svart 9.Juli.2022 Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 (redigert) At du ikkje oppnår max turtall er fordi du ikkje kommer i plan. Det er ikkje mulig å oppnå så uten. Men nåke er definitivt muffens. Det trengs klarhet i en del punkter. Først har du kjørt båten før med 1.5 drevet og aktuell propell? Hvordan fungerte det? Det er bare 25% forskjell på ny og gammel utveksling så om alt er på stell så skulle båten flyge i plan men ha endel dårligere toppfart. Ka fart oppnår du nå og ka var planingsterskelen før? Fungerer trimmen? Står drevet faktisk heilt tiltet inn? Er båten full av ankerkjetting bak ny av året? Sitter dine tre venner plutselig skulder i skulder i sofaen bak og vil være med Redigert 9.Juli.2022 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tassen. Svart 9.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2022 Ok. Takker for veldig gode svar. Båten gikk helt fint/ optimalt med det forrige drevet og propell. Hadde noe tenning og forgasser issues ifjor. Rettet dette i år, og lurte egentlig for om jeg hadde driti meg skikkelig ut... Men hvis jeg forstår rett, skal båten hvis alt er greit gå i plan men ha endel lavere toppfart på normalt turtall. Og kan da kjøpe litt tyngre propell for og kompensere noe? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 10.Juli.2022 Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Uten nåke nye opplysninger så blir det umulig svare på. For neste spørsmål må en anta du vil spørre om hvilken propell du må ha Sitér dette innlegget Link to post
Tassen. Svart 10.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2022 Har fått svar på det jeg var usikker på. Så lenge alt er på stell angående motor/ båt og trim, burde den gå i plan . Får gå over motor og trim for å være sikker, så får jeg evnt vurdere annen propell etter dette. Takk for alle gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.