Jump to content

Hvordan lage flyndre / Støpe på snekke?

Havnål

Recommended Posts

Hei!. Er en heldig eier av en Elwaro 755 som fungerer greit ,men den graver seg ned noe voldsomt ,og ønsker derfor å få støpt / laget en flyndre for å forhindre dette... Noen som kan / eller har gjort dette?.. Takknemlig for svar.

Man kan ikke reklamere på egen dumhet.

En flyndre er vel kun en stang fra kjøl til ror som skal beskytte propellen?

Hvis du mener at den graver seg ned akter ved oppnådd skrogfart, må du lage ett flatt område under

akterenden over propellen som vil løfte skroget og dermed gjøre den til halvplaner.

Du kan minste andre gode egenskaper ved det som f.eks. kursstabilitet og evnen til å takle bølger.

Lager du for stort plan, eller i feil vinkel, kan båten «gå på nesa» og bli veldig ustabil. Den vil også

risikere å brosje i sjø.

«Brosje» er nok lydskrift fra min side.

Slik jeg har forstått det:

Hvis du treffer neste bølge etter bølgedal med baugen dypt/lavt

f.eks. fordi du har for mye bæring akter, og baugen ikke er perfekt 90 grader

på bølgen, vil baugen kunne bli drevet brått til siden og båten er plutselig på tvers av kursen.

Dette kan være voldsomt og gi skader.

Redigert av paxo (see edit history)

Alle deplasementskrog vil grave seg ned når skrogfarten overskrides. Det enkleste er å lette litt på gassen. En flaps vil øke skrogfart noe,  men samtidig gi dårligere sjøegenskaper i medsjø. Så man må nesten velge hvilke egenskaper man vil ha.  Jeg har stor flaps på min,  pga av stor motor og sikkert et ønske om å utnytte de ekstra kreftene til noe. Men det gir uansett ikke mye høyere marsjfart.  Jeg ville ha vært skeptisk til å montere en slik selv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...