Jump to content

Tørketid på Ravilakk


Brumle

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring på hvor lang tid Ravilakk behøver for og tørke såpass at den kan slipes for neste strøk. På boksen står det berøringstørr ettet 6-8 timer og overlakkbar etter 24 timer. Har nå tatt et strøk og denne har stått i 48 timer ved 18 grader og er ikke i nerheten av og kunne slipes enda. :cryin: Satte i går også en vifte som blåste mot lakken uten at jeg synes den tørker nevneverdig raskere. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Driver og lakker dørker om dagen med Ravilakk på teak. Har slipt lakken etter 24 timer i 20 grader med eksentersliper og 180 og 240 papir. Det går, men lakken er fortsatt myk og det kladder seg i papiret. Riper etter sandpapiret synes. Bruker også Ravilakk på båten. Erfaringsmessig er lakken "tørr" etter 24 timer, men fortsatt myk. Har aldri sjekket hvor lang tid det tar før den er gjennomherdet, men antar ca. en uke før den oppnår full slitestyrke. Vil ikke gå på dørkene mine med sko ennå, selv om det er fem dager sidn det 7. strøket.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmm. da er det vel som det skal vere :confused: kan slipe nå men lakken er fortsatt myk. Mulig jeg prøver en annen type lakk. Noen av tingene jeg skal lakke kan jeg ta inn, men noe må også lakkes i båten. I og med at dette er på uteplassen greier jeg ikke få opp mer en 12-15 grader og da tørker nok ikke dette før til våren :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det som egentlig er viktigere fremfor temperatur er luftsirkulasjon. Jeg driver og oljer og lakker en del for tiden. Pga minsten i hus, holdes dør lukket til "arbeidsrommet". Når han puttes i seng for kvelden åpnes døren og får stå åpen resten av natten. Det er faktisk når døren åpnes og luftsirkulasjon oppstår at det begynner å tørke/herde.....

 

Kan det stemme at du lakker i tett rom ?

Link to post
Share on other sites

Husk at alle tidene som står på boksen er oppgitt ved 20 grader og 50% fuktighet. Tidene fordobles med noen få grader lavere temperatur. I tillegg til temperatur er det viktig med luftsirkulasjon for å få lakken til å tørke. En vifte er ofte lurt.

Ravilakk har en litt svak gyllen tone. En annen god lakk, som imidlertid ikke har denne gyldne tonen er Epifanes Blank klarlakk. Denne har jeg brukt på alle rene tredetaljer på en kano som jeg har bygd.

Se på denne web-sida.

Link to post
Share on other sites

Kan det stemme at du lakker i tett rom ?

 

Ja rommet er forsåvidt tett, men har en bordvifte som står og blåser og det er 21 grader i rommet. Så luftsikulasjonen bør vere bra. Har lakket et teststykke som jeg lagt ute på uteplassen, hvor det nå er 13 grader, denne er lakket med to forskjellige lakktyper så for jeg se i morgen om det er noe forskjell på tørketiden.

Link to post
Share on other sites

Lakket i går en test med Ravi og Gjøko båtlakk, Gjøko var i dag helt gjennomherdet og klar for sliping, Ravi var helt myk og kleberig enda. Er det noen fordel at lakken tørker sent, sier det noe om kvaliteten på lakken?

Har nå tynnet Ravi med Whitesprit, lakket en ny prøve og det ser ut som den tørker raskere nå.

Hva er vanlig ved lakking, mange lag med fortynnet lakk for og avslutte med et strøk ufortynnet. Eller skal lakken bygges opp mange lag ufortynnet :confused:

Link to post
Share on other sites

De forskjellige produsentene har ofte litt forskjellige anbefalinger. Jotun anbefaler at første strøk med Ravilakk forstynnes 15-20% og deretter minimum 4 strøk ufortynnet, se datablad.

 

Epifanes anbefaler følgende:

Lakkering på bart treverk

Anbefalt framgangsmåte: Tynn ut EPIFANES Blank Klarlakk med EPIFANES Tynner for en-komponent lakk og maling etter følgende retningslinjer:

1. strøk: 50 % fortynnet, slip overflaten lett med sandpapir, nr. 220

2. strøk: 25 % fortynnet, slip overflaten lett med sandpapir, nr. 220

3. strøk: 15 % fortynnet, slip overflaten lett med sandpapir, nr. 280

4-8 strøk: 0-10 % fortynnet, slip overflaten lett med tørt eller vått sandpapir, nr. 360-400, eller finere.

 

En god indikasjon på kvaliteten på lakker er bl a tørstoffinhold, dette angir (litt forenklet) hvor mye som blir igjen når løsmidler har fordampet. For Ravilakk er dette (i følge datablad) 51%. Var ikke i stand til å finne tørrstoffinholdet i Gjøco Båtlakk på websidene deres, men i HMS databladet står det at White Spirit innholdet i Båtlakken er 40-60%.

 

(PS! Jobber i farvehandel hvor vi forhandler bl a Jotun og Epifanes - vet derfor hvor jeg skal lete for å finne info om disse. Har liten kjennskap til Gjøco produkter.)

Redigert av nordstar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...