Jump to content

Raymarine kartplotter slår seg av


Køya

Recommended Posts

Hei

jeg har ett Raimarin kartplotter/kartplotter i båten.

Når jeg slår den på fungerer den helt normalt ,men når jeg slår av motoren og starter den igjen,kutter plotteren og jeg må starte den på nytt.

hva kan problemet være? 
Den kan også virke litt treg på å gi ekko og kart opplysninger under bruk 

Link to post
Share on other sites

Problemet er nok at du ikke har kartplotteren koblet til et forbruksbatteri, men til startbatteriet. Når starteren går så dropper spenningen så mye at det kommmer under minste spenning plotteren fungerer på, dette er helt normalt. Hvis elektronikken er koblet til startbatteriet så er min klare anbefaling å slå av instrumentene før motoren startes. Det kan komme noen stygge spenninsspikre når motoren startes, disse kan ta livet av instrumenter og annet utstyr. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet da jeg kjøpte båten. Plotter var koblet til samme batteri som thruster. Den restartet når thruster ble brukt pga spenningsfall. Om du har en ny plotter og nest nyeste firmware vil du også kunne oppleve restart, men dette inntreffer også under vanlig bruk. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...