Jump to content

Dynamo og gløding og ubrukelige løsninger!?


klikk

Recommended Posts

Ford Sabb 24xx 54hk (diesel).

 

Ladespenningen stiger til 13-13,9v først når motor blir god og varm. Viser seg at det er montert på glødesystem på tenningsnøkkel som kutter ut gløding først etter at motor kommer opp i ca.. tja 70 grader eller noe slikt, og det er dette som gjør at spenningen ligger på under 12v første 10-15 minuttene med marsjfart.

 

Dro ut en ledning på "glødereleet", og vips,, det lades nå med 13,5-14v med en gang motor startes! Nydelig!  :drink: Er kanskje ikke så rart at jeg har sliti med batterikapasitet??

 

Her er ihvertfall f**nskapet som er koblet ut:

Bilde Det vil si, jeg har koblet ut det grå releet, men ettersom jeg kan skjønne så er den sorte dingsen også endel av glødesystemet, siden det er ett produktnummer på denne bosch-saken som tyder på at det er ett "gløderelee'". (http://www.cs.rochester.edu/u/jag/vw/engine/fi/partnumbers.html)

 

Men, lurer på 2 ting:

 

1.  Hva er vitsen med å koble ett glødesystem som gjør at batteri tappes 10-15 minutter unødig etter at en motor allerede er igang?? Glødepluggen er seriekoblet med en temperaturføler på motorblokka, istedet for å montere en egen glødeknapp.

 

2.  Jeg får lading på maks 13,9v. Er det ille? Vet ikke merke på dynamoen, men den har kun 3 ledninger tilkoblet, 2 tykke og en tynn. Kan jeg da gå utfra at dynamoen har innebygd regulator, og at denne ikke er gjemt noe annet sted? Kan jo lette feilsøkingen endel...

 

Beklager hvis dette er mange idiotiske spørsmål, men det er såpass mange på dette forumet som kan svare på spørsmål som jeg bruker flere døgn på å finne ut av selv, så det er mye verdt for en kar uten for mye fritid!!!  :smash:

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det glødes opp til ca.70grader er nok for å ungå sur/blå røyk.. Men at det er orginalt er vel heller tvilsomt :smash:. Det må gå hardt ut over batteri kapasiteten. Glødeplugger er ikke kjent for å være spesielt snille på strømforbruket. :drink: Det har vært prøvd mange måter for å bli kvitt røyken på Forder opp gjennom årene. .. Angående ladespenning så er det 14,4Volt ved 20grader på "vanlige blybatterier". Prøv med syrevekt måler så ser du hvor mye oppladet batteriet ditt er. God sommer..

Link to post
Share on other sites

Der er ofte 35A dynamo på disse og det kan vel være litt snaut med både gløding og mating av et sultent batteri. Kunne nok veddet en liten slant på at du ville bli kvitt det meste av strømproblemene dine ved montering av laderegulator med spenningsføling direkte på batteriet, f.eks. en Ladac 1204.

 

En liten ladehistorie fra en Ford 2712 jeg hadde for noen år siden: Den gamle Lukasdynamoen sovnet midt i ferien og jeg kjøpte en ny Valeo på 70A. Dieselverkstedet som solgte den mente det var den beste dynamoen jeg kunne få og dyr var den også...... På merkeskiltet stod der 14V/70A. Greit nok tenkte jeg men etter å ha fulgt litt med på amperemeteret begynte jeg å lure på hva som skjedde. Etter start med halvtomme batterier (2x120 Ah) gikk ladestrømmen opp i 40-50A og i løpet av noen få minutt ladet den bare med 10-15A. Hvor ble mine 70A av? :smash: Svaret er jo ganske enkelt: 14V/70A betyr 14.00V på klemmene på dynamoen og 70 A er det meste dynamoen kan gi. Ideelt sett skal du ha 14.4V på batteripolene og når batteriene er sultne blir der en del spenningsfall i ledningene og dermed tar ikke batteriet mot på langt nær så mye strøm som det vil ha. For å klare å få 14.4V på batteripolene må kanskje dynamoen levere drøyt 16V!!!! Jeg kjøpte meg en Ladac 1204 og med en gang gikk ladestrømmen opp i 68-69A og ble liggende der lenge for så å synke sakte til 50A og etterhvert til 20 og 10 og skjelden noe lavere selv etter lang gangtid. Der finnes også andre regulatorer som gjør tilsvarende jobb som Ladac, men du skal lete lenge etter firma som har like god service som Ladac (ser du dette Paul?  ...eller har du ikke "konvertert" enda?).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noe problem med røyk før, kan jo bli spennende å se nå som jeg har fjernet gløding. Det er jo bare en stk liten glødeplugg, virker rart at den skal ha noe særlig å si for røykutvikling.

 

Jeg skal prøve med syrevekt og se hvordan det egentlig står til med batteriet. Må få meg amperemeter også.... kobles dette rett på ett av batteriene? Eller må det seriekobles med batteri?

 

SveinHa: Mener du at det antakelig er laderegulator montert direkte på dynamoen, og at det føles på spenning internt i dynamo? Det går som sagt 3 ledninger fra dynamo,, 2 kraftige og en tynn snor, dette er kanskje til ladelampen?

Link to post
Share on other sites

SveinHa: Mener du at det antakelig er laderegulator montert direkte på dynamoen, og at det føles på spenning internt i dynamo? Det går som sagt 3 ledninger fra dynamo,, 2 kraftige og en tynn snor, dette er kanskje til ladelampen?

Den føler nok spenningen internt i dynamoen, ja.

Båtelektriske anlegg er vanligvis 2-polt, dvs. at både + og - er isolert fra motoren. Da har du de tykke + og - kablene som leverer ladestrømmen til batteriet og den siste er til ladelampen. De fleste dynamoer MÅ ha intakt og stor nok ladelampe for å starte lading. Når ladingen er startet trengs den ikke mer, annet enn til overvåking.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den føler nok spenningen internt i dynamoen, ja.

Båtelektriske anlegg er vanligvis 2-polt, dvs. at både + og - er isolert fra motoren. Da har du de tykke + og - kablene som leverer ladestrømmen til batteriet og den siste er til ladelampen. De fleste dynamoer MÅ ha intakt og stor nok ladelampe for å starte lading. Når ladingen er startet trengs den ikke mer, annet enn til overvåking.

Ok, takk, da klarner det litt her!  :lol:

Tenkte jeg skulle ta ut dynamoen en dag og se om det er noe som bør gås over. Kanskje det er mulig å koble om føleren i dynamoen ved å dra en kabel frem til batteriet istedet? Eller er det litt for optimistiskt?  :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Artig å høre at du har fått bra service hos Ladac, Svein.

Det har jeg også, bare hør her.

Kjøpte en 130 ampers dynamo i Drammen, opplevde omentrent det samme som deg mhp ladeforløpet. Kontaktet Paul og han kunne fortelle at ette var en ny serie/type dynamo med svært høy pakketetthet og "hemmelig integrert regulator". Han hadde prøvd å få tegninger på regulatoren fra Bosch i Tyskland, men dette var vanskelig.

Han tok inn Dynamoen og testet den mot Ladacs regulator for sikkerhets skyld før jeg kjøpte regulatoren. For det første er dette topp service, men hva fikk Ladac ut av dette?

Jo, skikkelig kvalitetsikring på at han kunne selge sin gamle sliter av en regulator også på nyeste teknologi av dynamoer! Etter dette har batteribanken 500Ah alldri vært tom!

Og igjen takk til Paul!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...