Jump to content

Sabb mitsubishi M4 130. Får ikke diesel opp fra vannutskiller.

Nybrott

Recommended Posts

Hei. Jeg har en JODA 7500 som har stått i 5 år. Har nå endelig fått den på vannet. Fylte diesel på tanken. Monterte nytt finfilter(dette manglet da forrige eier kjøpte feil). Brukte håndpumpe på fødepumpa og da fylte vannutskilleren seg opp med diesel. Men når jeg pumper videre og løsner på lufteskruen som sitter over finfilteret kommer det ingen ting. Det har heller ikke kommet en dråpe i selve finfilteret. Dro rundt noen få omdreininger med starteren uten at det kom diesel opp til finfilteret.  Noen tips?

6D89D231-0111-430D-A4C8-ACE0026B1D17.png

78271527-5FF3-4E62-B8BB-C871545B0FB7.jpeg

Å ha lekkasje på sugesiden kan ofte være litt vrient å finne ut av.

Ville kjent med en tørr hånd under og på forskruvningene på det forfilteret du viser.

Får du antydning til diesel på neven?

Doble pakninger har vært en gjenganger til "luft problemer" på disse. Husk å sku til lufteskruene etterhvert som det kommer rein diesel frem.

Har du mulighet til å fylle litt diesel (ned)på det tomme filteret før du fortsetter å pumpe??

Ville ha sjekket den forpumpen for rusk og rask for å være sikker på den ikke er defekt/svekket.

Har vel en membran/sil når du åpner skruen i midten...

Begynner å bli steike mange år siden sist nå.. 

Finner rengjøring av den på siden under det du har klippet fra i boken..

Ellers kjekt å se du har instruksjonsboken til disse motorene. :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Tips: Jeg monterte slik blærepumpe (slik som er på slangen til påhengsmotorer) mellom dieseltank og vannutskiller. Den er laget for diesel. Lufting av motor tar MYE kortere tid. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Da satte jeg oljesugeren på utgangen til fødepumpa. Fikk sugd opp nok diesel til å se at den lakk fra der slangen inn var festet. Har kjøpt ny slange og en håndpumpe. Skal koble opp etterpå. Så får vi se. Takk for alle tilbakemeldinger så langt?

Da var slangen og pumpa montert. Måtte dra den på starteren 5-6 ganger før den startet. Stoppet igjen når jeg dro ned på gassen. Så det dryppe diesel et par steder, så får gå over og bytte det av slanger som lekker i morgen, før jeg starter den igjen. Storfornøyd ?

Så hyggelig at det ser ut til å løse seg ? En god trådtittel med motornavn og modell samt beskrivelse av problemet bringer på banen de rette, flinke personene som kommer med gode forslag og innspill :flag_bp:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Krise!!! Demonterte slangen med tanke på å gjenbruke skruen og banjoen. Så greide jeg å miste skruen i vannet. Dykket etter den i 30 min med magnet uten hell. Noen som kjenner denne skruen og vet hvor jeg kan få tak i en?

Hydroscand lager slanger i butikken, og banjoskrue kan det være de har. Hvis du har samme skrue et annet sted som passer i gjengene så ta den med også som referanse.

Du trenger ikke banjo for hydrolikk, kun for diesel uten særlig trykk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hei igjen? da var slangen byttet og alt ser tett og bra ut. Men start fikk jeg ikke. Tente litt med startgass. Luftet helt frem som beskrevet i manualen. 3 ting jeg lurer på. Håndpumpa er annerledes nå. Den går ikke tilbake av seg selv som tidligere. Jeg har montert den pumpa som vist på bildet. Greit? Sist og ikke minst. Når jeg lufter på det stedet som er merket B på bildet får jeg ikke samme resultat som på A og C. Det kommer noe som ser ut som veske med noe hvitt. Luftet ut mye uten at det så bedre ut. Minnet meg ikke om luftbobler.( kan ta et bilde og legge ut i kveld) Noen forslag til hva jeg kan gjøre videre?

031D0C3A-F4E4-4AEC-9AA8-C47AE99FDFBD.jpeg

4D29FE48-8485-4843-9BD5-FCCC97183394.png

Nybrott skrev 19 minutter siden:

Tente litt med startgass.

Kjenner ikke din motor, men generelt er det ofte anbefalt å være forsiktig med startgass på dieselmotorer

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Jeg klarer ikke å se om den nye blærepumpen er montert rett vei, men antar det. Den har en retning, og ofte står det en pil på den i den retningen den pumper. 

Jeg er nysgjerrig på det hvite du snakket om. Ser frem til bilde av det.

Dette er meget flaut. Minner på at det er min første båt og første dieselmotor jeg skrur på. Hufff. Har over tid reagert på dieselen. Men ikke tenkt mer over det. Når anlegget var luftet skikkelig og motoren ikke hadde antydning til tenning gikk jeg igjennom hva det kunne skyldes. Da slår det meg. Alle hint som at den viser nesten full tank etter å ha fylt 20 liter diesel. Og manglende viskositet og lukt på dieselen. Jeg har prøvd å starte båten på vann. Kastet 2 dl fra det jeg hadde luftet i en bøtte vann. Ikke spor av diesel. AMATØR. Skal tappe av tanken og fylle på diesel. Noe jeg må tenke på? Kan jeg ha ødelagt noe? Fy F….  ?

Supert. Ja, altså ikke det at det er særlig supert med vann i dieselen men at du har funnet ut av det og gjort deg gode erfaringer å ta med deg til senere anledninger.

Som du skriver i første innlegg, og som jeg egentlig ikke merket meg spesielt ved, er at der kommer ikke diesel gjennom finfilteret. Det kan veldig godt skyldes at det er papirfilter og papiret sveller opp i vann og blir tett.

Da gjenstår jo å få inn frisk diesel og ta deg en god tur for å være sikker på at mest mulig vann forsvinner. Godt jobba :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Godt du har funnet årsaken. Jeg er faktisk ikke sikker på hva som bør gjøres med en motor som kan ha blitt servert vann i stedet for diesel, men jeg vil tro at det beste er å få pumpet igjennom diesel og lufte hvert eneste dyserør slik at drt er ren diesel som kommer der før man kopler på dysene igjen.  Og deretter starte opp og la motor gå seg god og driftsvarm.

Du må også finne årsaken til at det er vann på tanken. 

Jeg hadde koplet opp en 10 liters dunk med ren ny diesel, og kjørt evt returslange med diesel ned dit. Byttet dieselfilter. Luftet frem til dyser. Og deretter prøvd å starte. Muligens en som kjenner dieselmotorer bedre enn meg ville advart mot dette. Ikke vet jeg. 

@Hulda, @dieselfaneller @Komodo kan sikkert avkrefte eller bekrefte. 

Kan også legge til at vann i diesel = mulig stort problem. Ikke bare pga vann, men pga dieseldyr som er en organisme som lever i sjiktet mellom vann og diesel og avlegger et slam som tetter dieselsystemer.

Grand Banks jr skrev 22 minutter siden:

Jeg er faktisk ikke sikker på hva som bør gjøres med en motor som kan ha blitt servert vann i stedet for diesel,

Det du beskriver er ikke dumt. Man må sørge for å få flushet systemet med ren diesel og bytte alle filter. Jeg ville begynt med å tømme tanken og rengjøre den. Så ville jeg demontert dyser og dyserør, og byttet filter. Så ville jeg helt ren diesel på tanken, og kjørt gjennom til det sprutet ut ren diesel av dyserørene. Tatt av en og en dyse. Så ville jeg satt på dysene og kjørt på starteren en stund med dysene demontert slik at man får flushet dem med ren diesel før man prøver å starte. Da får man også sett at alle dysene har grei forstøving. Deretter ville jeg montert tilbake dysene og startet opp og varmkjørt motoren. 

Men nå er ikke jeg motormekaniker, så det er mulig at andre har avvikende meninger. 

Reagerte på fargen på ‘dieselen’ i filteret i første innlegg, det lignet ikke på dagens grønnfargede diesel.. Ift tanksjau ville jeg også sjekket litt ift om det kan være en eller annen vannlekkasje inn i dieseltank, da innholdet jo fremstår mer som vann med litt diesel enn motsatt?

Nybrott skrev On 12.7.2022 at 15.10:

Krise!!! Demonterte slangen med tanke på å gjenbruke skruen og banjoen. Så greide jeg å miste skruen i vannet. Dykket etter den i 30 min med magnet uten hell. Noen som kjenner denne skruen og vet hvor jeg kan få tak i en?

Det er en CAV vannutskiller du har på bilde.
Sørensen og Balken er importør og de har Bilxtra kjeden så hør med de hvis du trenger deler
Ett eller annet sted har jeg en CAV delekatalog så jeg kan hjelpe deg med delenummer hvis kompetansen ikke strekker til.
Bilxtra er nok best på bildeler, ikke gamle filterholdere men treffer du de rette folkene bak disken så ordner også det seg.
Er slangene bare dritt har CAV nippler slik att du kan bruke slangeklemmer og meter vare slange inn/ut i fra vannutskilleren.

Redigert av pipe (see edit history)

Begynner med å takke alle for hjelpen jeg har fått. Setter stor pris på det.

Fikk tømt tanken og gjort rent. Fikk først ikke diesel opp til finfilteret. Fant et tips her på forumet om å stramme skruen på vannutskilleren. Det funket. Luftet på alle punktene opp til høytrykkspumpen. Dro den på starteren 5-6 ganger så var den i gang. Varmet den opp og så ble det oljeskift. Går veldig fint. Eneste er at den går litt røft på tomgang. Noen som vet hva det kan skyldes?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...