Jump to content

Yanmar 3YM20 - hvorfor ingen info om reim som driver sjøvannspumpen?


mnj0909

Recommended Posts

Er den lykkelige eieren av en Yanmar 3YM20, 2014-modell. Jeg vedlikeholder selv motoren etter serviceskjema fra Yanmar. 

I den forbindelsen lurer jeg på hvorfor det ikke er nevnt noe som helst om inspeksjon / bytte osv av reimen som driver sjøvannspumpen? Den er slett ikke nevnt i verken den utvidede servicemanualen (engelsk) eller den mindre omfattende norske brukermanualen. Det er mye annen info om bl.a. reimen som driver dynamoen....så jeg lurer litt..... :).

Man skulle jo tro at reimen til sjøvannspumpen var like viktig som dynamoreimen, eller? 

 

Er det noen som har en god forklaring på dette?

Link to post
Share on other sites

mnj0909 skrev 45 minutter siden:

Er det noen som har en god forklaring på dette?

Kan det hende at  denne sjøvannspumpa ikke er standard og felles for alle og derfor ikke nevnt?

 

Jeg kjenenr ikke til denne motoren, men hvis den feks også benyttes på båter med drev hvor det feks er impeller i drevet så vil jo ei sjøvannspumpe være unødvendig og en beskrivelse av reima til denne kan være forvirrende for dem som ikke finner reima som ikke finnes.

 

Båter har også litt ulik form på motorrommet så hvor "løst tilbehør" plasseres kan jo variere litt og da blir det vanskelig å beskrive det for hver enkelt variant.

 

Men kan det enkes at det et eller annet sted finnes et punkt om å se over eventuelle reimer, eller at beskrivelsen av dynamoreima også henviser til andre reimer?

 

Dessuten så er det vel slik at de fleste som gjennomfører alt vedlikehold selv, inkludert de kompliserte tingene, også vet om at reimer skal sjekkes og at det derfor kanksje ansess som unødvendig å nevne det?

 

Men ser jo at beskrivelsene for bil feks er ekstremt omfattende og detaljert på enkelte områder hvor så det skal forstås av folk med null peiling og hvor man har ei lang remse med sikkerhetstiltak for å feks bytte hjul. Så gjelder det å finne den perfekte balansen mellom å ikke utelate viktige ting, samtidig som den viktige informasjonen ikke skal drukne i 1000 sider med advarsler og henvisninger osv.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Jo, det ER faktisk en egen reim som driver sjøvannspumpen. Denne sitter på innsiden av dynamoreimen, men er ikke synlig på tegningen. Og det er jo det som er litt rart, synes jeg. At selv den veldig detaljerte servicemanualen på 250 sider ikke nevner eller viser denne reimen. Og ja: Det er den riktige manualen... :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har to sånne motorer, bare modellen over på 30 hester. Ja, det er jævlig irriterende at reimen ligger der den ligger. Men den slites mye mindre enn den andre reimen. Pumpen er veldig lett å drive. Bare den ikke slurer vil den vare i maaange år..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

On 7/11/2022 at 10:03 AM, mnj0909 said:

I den forbindelsen lurer jeg på hvorfor det ikke er nevnt noe som helst om inspeksjon / bytte osv av reimen som driver sjøvannspumpen? Den er slett ikke nevnt i verken den utvidede servicemanualen (engelsk) eller den mindre omfattende norske brukermanualen.


Rart det ikke står noe om det.  Jeg har en eldre 3HM35F og her er den nevnt..

image.png.13a97e6e7834e3225e7b9ebc4087669c.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...