Blåsa Startet 26.November.2005 Del på Facebook Startet 26.November.2005 (redigert) Hei! For en mnd tid siden fikk jeg en plattgatter fra begynnelsen av 50-tallet. Båten har ligget under vann i to år, men han som jeg fikk den av har klinket to bord, og gått igjennom maskinen. Båten er utrolig nok helt uten råte og maskinen fungerer. Den har nå stått i en garage i ca 1 år, og stemplene på kilt seg. Jeg har bestemt meg for å ta en full overhaling på maskinen for at den skal bli 100 % pålitelig. Jeg har prøvd å få kontakt med maskin produsenten (Fredrikstad Motorfabrikk) unten hell. Prøvd å ringe og kontakte de på mail. Mailadressen fungerer ikke.. Er det noen her i forumet som vet hvor jeg kan få i tak i tegninger og brukermanual til maskinen? Det er en FM 6-8, , 2 sylindret, 4 takter, ferskvannskjølt, vridbart propellanlegg som går på traktorbensin. (blanding av bensin og parafin).. Hvis noen har info om John Tangeraas baatbyggeri på Varaldsøy i Hardanger, så blir jeg evig takknemmelig. Er helt grønn på dette så jeg tar imot all den hjelpen jeg kan få. På forhånd takk!! MVH Blåsa Redigert 26.November.2005 av Blåsa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) Først og fremst, Blåsa - Velkommen til Norges (verdens?) beste båtforum! Her er det en god del kunnskap om FM-motorene blandt våre medlemmer. Kanskje et SØK på Åpen Forum kan hjelpe deg i første omgang? Ellers er det noe her: FM-Fabrikken Det ligger også noen brukermanualer til nedlasting på: baatplassens dokumentarkiv Som du ser - du har kommet til rett sted! Redigert 26.November.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SeaMaster175 Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 DEt nummeret som er oppgitt til Fredrikstad Motorfabrik er feil. Det riktige nummeret er: 69 14 84 43 Prøv det så får du nok tak i dem. JEg har pratet med de mye, og de er utrolige hjelpsomme... M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 hei ta kontakt med Gokstad Kystlag i sandefjord (www.gokstadkystlag.no) de har veldig mye literatur og manualer til eldre motorer for salg til en billig penge mvh Horg Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Jeg har en kamerat som har en gammel russermotor på ca 25 HK. Den skal vekk, så hvis ingen vil ha den, går den rett på dynga. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 ..... en gammel russermotor på ca 25 HKOg hva er så dét? Russermotor? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Blåsa Svart 27.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2005 Takker så mye for veldig god respons. Har lastet ned en manual fra dokument arkivet (FM 2 cyl type 2), og den ser tilsynelatende lik ut uten at jeg har hatt tid til å sette meg helt inn i den ennå. Dyna starter, sveiven, koplingen, motoren osv er ihvertfall tilsynelatende lik... Som Gamla sier er tlf nr på FM siden helt galt. Det er også mail adressen. Takk Gamla for det riktige nr.. Skal også kontakte Gokstad Kyst lag. Jeg har aldri restaurert en båt alene før, så dere kommer garantert til å høre fra meg igjen. hehe.. Vil ha dennne båten til bake til så original stand som mulig. MVH Blåsa Sitér dette innlegget Link to post
Blåsa Svart 27.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2005 Har bestemt meg for å prøve med FM'en, men lurer jeg og... Hva er en gammel russer motor? :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.November.2005 Del på Facebook Svart 27.November.2005 (redigert) Og hva er så dét? Russermotor? Har lagt den inn under salg. Redigert 27.November.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.