Jump to content

Tegninger og bruker manual til FM motor


Blåsa

Recommended Posts

Hei!

For en mnd tid siden fikk jeg en plattgatter fra begynnelsen av 50-tallet. Båten har ligget under vann i to år, men han som jeg fikk den av har klinket to bord, og gått igjennom maskinen. Båten er utrolig nok helt uten råte og maskinen fungerer. Den har nå stått i en garage i ca 1 år, og stemplene på kilt seg. Jeg har bestemt meg for å ta en full overhaling på maskinen for at den skal bli 100 % pålitelig. Jeg har prøvd å få kontakt med maskin produsenten (Fredrikstad Motorfabrikk) unten hell. Prøvd å ringe og kontakte de på mail. Mailadressen fungerer ikke.. Er det noen her i forumet som vet hvor jeg kan få i tak i tegninger og brukermanual til maskinen? Det er en FM 6-8, , 2 sylindret, 4 takter, ferskvannskjølt, vridbart propellanlegg som går på traktorbensin. (blanding av bensin og parafin).. Hvis noen har info om John Tangeraas baatbyggeri på Varaldsøy i Hardanger, så blir jeg

evig takknemmelig. :smiley: Er helt grønn på dette så jeg tar imot all den hjelpen jeg kan få.

På forhånd takk!!

 

MVH Blåsa

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først og fremst, Blåsa - Velkommen til Norges (verdens?) beste båtforum! Her er det en god del kunnskap om FM-motorene blandt våre medlemmer. Kanskje et SØK på Åpen Forum kan hjelpe deg i første omgang?

 

Ellers er det noe her:

:seeya:FM-Fabrikken

 

Det ligger også noen brukermanualer til nedlasting på: baatplassens dokumentarkiv

 

Som du ser - du har kommet til rett sted!

:smiley:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

..... en gammel russermotor på ca 25 HK

Og hva er så dét? Russermotor? :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for veldig god respons. Har lastet ned en manual fra dokument arkivet (FM 2 cyl type 2), og den ser tilsynelatende lik ut uten at jeg har hatt tid til å sette meg helt inn i den ennå. Dyna starter, sveiven, koplingen, motoren osv er ihvertfall tilsynelatende lik... :yesnod: Som Gamla sier er tlf nr på FM siden helt galt. Det er også mail adressen. Takk Gamla :flag: for det riktige nr.. Skal også kontakte Gokstad Kyst lag. :smiley: Jeg har aldri restaurert en båt alene før, så dere kommer garantert til å høre fra meg igjen. hehe.. Vil ha dennne båten til bake til så original stand som mulig.

 

MVH Blåsa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...