bjornas Startet 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2022 Beklager et nesten pinlig spørsmål, men: Jeg har en 40 fot seilbåt med Sparcraft mast. Noen har vært så vennlige og dra ned storseilfallet for meg. Jeg må få det opp på nytt og det er jo selvsagt ingen enkel jobb. For å planlegge dette trenger jeg å vite om jeg kan anta at masten er "hul" innvendig eller om fallene ligger i "rør" inni der? Dette er sikkert et dumt spørsmål, men dette er en jobb jeg aldri har gjort og har i grunnen aldri vært inni der. Takknemlig for alle svar. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
S/Y Emma Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 (redigert) Ja, masta er hul, men med trekkerør. Her er profilen til vår mast (Z Spars), på en Beneteau Oceanis 411, tatt nedenfra når masta er av: Redigert 11.Juli.2022 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
bjornas Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Ok men er det trekkerør for hvert fall? Eller henger de løst? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Hulda Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Det vanlige er at fallene går i plastrør. Hvis fallene dine henger og klaprer inne i masten, går de ikke i rør. Det høres veldig godt, spesielt inne. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Forseilfallet mitt røyk og falt ned i masta for mange år siden. Da var det til med fiskesnøre med små muttere på som lodd inn i masta i topp, og så fiske med ståltråd nede, til vi fikk tak i det, og så dra flaggline med snøret, og nytt fall med flagglinen. Kan ikke huske at det var noen rør eller noe inni der, og er ikke genert med at fallene slår inne i masta i ettertid. Mulig de andre fallene går i rør, eller at jeg bare var heldig, men uansett var det tut å kjør (bortsett fra at det var ett 2 manns pirkearbeid med mange forsøk før suksess å fiske snøret ut nede). Lykke til. PS : Min mast er kanskje litt mindre enn din, 31 fot båt, Ca 15 meter høyde. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bjornas Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Besvarer innlegget mitt: Min mast var hul innvendig, men det var noen rør der for ledninger. Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.