Jump to content

Går det med 9.9hk på jolle med maks 5hk?

Terhimicrofun9.9

Recommended Posts

Hei jeg har en plastimo jolle med maks 4.9hk men lurte på om det ville funke med en 9.9. Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe jolle som kan ha 9.9 er fordi de fleste jeg har sett blir for tunge til å ha på seilbåten. Så jeg lurte på om det går ann med en 9.9 på båten. Båten er ca 6-7 fot og har maks motor vekt 40kg. Og hva vil skje om jeg setter på en 9.9hk på den?  Jeg lurte også på om noen av dere vet om noen gummibåter som er 8 fot eller mindre og veier 30kg eller mindre som tåler en 9.9hk.

«Plastimo jolle» kan være så mangt, er dette en jolle med myk eller hard bunn? Hvis hard bunn, er akterspeilet støpt i et stykke med bunnen? Hvor mye båten tåler av motor er avhengig av hvordan akterspeilet er konstruert og festet. Hvis akterspeilet kun overfører belastningene (vridningskrefter fra motoren når du gir på) til potongene, altså gummipølsene ville jeg ha vært veldig skeptisk til å satt på en 9,9 (selv en totakt under 40kg). Mens hvis du har en rib, altså gummijolle med hard bunn, og akterspeilet er støpt sammen med bunnen og har avstivninger mot bunn får du bedre fordelt belastningene. Et bilde av akterspeilet ditt, sett fra innsiden, hjelper på? 

B2C22912-D31B-4A01-B939-A80CEC944B11.jpeg.692a065adcb1fa0683b111052009f2ba.jpeg

På generell basis bør man være litt forsiktig med å overmotorisere små joller, da kreftene fra større motor fort kan bli såpass at båten ikke takler belastningen. I tillegg er det ikke sikkert båtens skrogdesign er beregnet for høyere hastighet, noe som kan føre til uønskede egenskaper, for eksempel i sving. Forsikringsmessig sett stiller du også tynt om du overmotoriserer jolla om noe går galt. For all del, større motor er også kjekt, så skal ikke svartmale alt, men greit å være klar over farene og ulempene ved å sette for mye motor på. Selv har jeg en Valiant 270 rib med 15hk totakt bakpå, maks motor der mener jeg er 8hk. Akterspeilet er støpt sammen med bunnen av jolla og virker mer solid enn andre jeg har sammenlignet med, hvis ikke hadde jeg nok ikke turt. Jeg gjør som regjeringen, følger nøye med, og gir aldri bånn gass fra tomgang, men får jolla opp i plan før jeg hiver på en kubbe til. Når jolla først planer er det mindre belastning om man gir mer gass enn helt fra tomgangsfart. 

Bildekilde

Terhimicrofun9.9 skrev for 2 timer siden:

Jeg lurte også på om noen av dere vet om noen gummibåter som er 8 fot eller mindre og veier 30kg eller mindre som tåler en 9.9hk.

Ikke gummibåt, ikke under 30 kg (er 33) og heller ikke sertifisert for 9.9, men hvis jeg skulle gjort det hadde jeg valgt en slik en:

https://www.highfieldboats.com/ultralite-240/

9.9 på 240 høres skremmende ut, tror jeg hadde vært mer komfortabel i en 270, men for all del prøv, men jeg ville nok forsterket akterspeilet med noen vinkler slik som Hakkannen skriver.

Jeg er en slags gjest

Terhimicrofun9.9 skrev for 13 timer siden:

Båten er ca 6-7 fot og har maks motor vekt 40kg

Om båten tåler 40 kg så vil den jo tåle en 9,9hk 2T på 36 kg.   Men den vil neppe sette pris på at du slipper løs alle 9,9 hestekreftene dersom konstruksjonen bare er tilpasset det halve.

Jeg ville uansett vurdert lettere motor  - å løfte av og på bortimot 40 kg høres ikke veldig gøy ut i lengden.   Ville sett om jeg fant feks en tohatsu 8/9.8hk - de veier 27 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...