sirObviousG Startet 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2022 Hei. Jeg har vært så heldig at jeg har kjøpt katta i sekken. En Bavaria 25 Sport. Volvo Penta D3 160 Etter overtakelse har det vært problem på problem. Det startet med at båten plutselig stoppet. Når som helst og hvor som helst. Etter en runde med feilsøking, utskifting av dieselslanger, dynamo osv osv så havnet den hos en fagmann for utbedring slik at saken kunne gå videre hos advokat. Han har skiftet pakninger både her og der for å bli kvitt falskluft. Nå har vi akkurat hatt en testtur med båten, og det endte med å bli slept inn igjen. Dagens problem: vi cruiser på typ 1000 omdreininger, så ser (og hører) vi at den går veldig ujevnt på turtallet. Opp på 1200, så ned på 800, så opp på 1500, så ned på 1000. Sånn fortsetter den en stund før den plutselig drar seg opp til både 3- og 4000. Instinktet gjør at jeg drar den i fri med en gang da dette var typ 20 meter fra båthavnen (ikke veldig populært å plane der). Det resulterte i at splinten til girwire’n bak i drevet røyk. Heldigvis klarte jeg å få den i fri. Noen som har noe forslag til hvordan jeg løse dette med turtall som lever sitt eget liv? Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Noen feilmeldinget på EVC? Har fagmannen kjørt diagnose? Hvorfor ble dynamoen byttet? Falskluft, er dette i dieselsystemet? Hvordan var posisjonen på gass-spaken i forkant av at motoren ruset opp til 3-4000? Hvordan reagerte motoren når du dro gass-spaken tilbake? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
pipe Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Sjekk motorolje nivå. Er det for høyt som følge av diesel innblanding så kan motoren ruse seg opp. Dette er en meget farlig tilstand så ikke start motoren engang før du har sjekket oljenivået på peilepinnen Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 To ting som rent mekanisk vil gi opplevde feil: 1) Veiva slår ned i oljebadet (for mye olje i forhold til motorens vinkel). 2) Luft i dieselen (men den tilstanden vil ikke overruse motoren) I tillegg kan det muligens være en eller annen sensor som rapporterer turtall til 'hjernen' som har gått bananas. Understreker at elektronikken på disse motorene har jeg ikke peiling på. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn