Jump to content

Bytte ut skålanker til Rocna eller Bruce-kopi. Må ankerrulla mi også byttes?

Aquador26_dc

Recommended Posts

Hei og god sommer. 

Jeg har i dag skålanker som jeg ønsker å bytte til Rocna eller Brue-kopi. 

Spørsmål: må jeg bytte ut ankerullen, eller vil den jeg bruker i dag fungere? (Se bilder)618112D3-CBE1-48A0-87E4-1BEAB7F54927.jpeg.69473d2eb91bd7615c995be5b637f5cf.jpeg

takker for tilbakemeldinger. 

Link gjerne til tråd om samme tema. 

Mitt første innlegg :)

EFFC8930-456A-493B-A6F2-4FFF58FD4AA2.jpeg

0D1ECEF7-3E8D-43FF-8692-A3D0C0D7FA06.jpeg

Rocna har pdf du kan skrive ut og klippe til i papp for å kontrollere passform. 

Rocna koster ca 5 ganger så mye som Bruce-kopi. Det du betaler ekstra for er et mer moderne design som skal feste seg igjen ved vindskift når du ligger på svai. Altså - som hekkanker ved fortøyning til land kan Bruce være like god. 

Komodo skrev 3 minutter siden:

Det der er en sterk forenkling. 

Jeg har selv Bruce bak og Rocna foran, og lever godt med forenklingen. Spesielt etter å ha dregget etter vindskift før bytte til Rocna. 

Men det er helt sikkert masse å tilføye angående bunnforhold, originalt vs kopi-Bruce osv. Det kan man sikkert også lese seg opp på her på baatplassen. 

Her er jeg novise med bare noen få ukers overnatting på anker, så jeg stoler på at @Komodo med lang fartstid vet hva han snakker om.

Forøvrig dregget jeg med annen type anker (CQR) i 12 m/s etter 180 graders vindskift (retningen var meldt, men ikke styrken), men fikk feste igjen uten andre tiltak enn nattevåk og å følge med på ankeralarm og overettmerker. Jeg har nå kjøpt et større og formodentlig bedre Rocna. Samme natt hjalp jeg en med Bruce-anker som var blåst på land. Han hadde blytau og Bruce-ankeret var fullt av gress da vi fikk det opp. 

Redigert av lr-80 (see edit history)

Nettopp tareblader er en svakhet for Bruce. På bunn med mye tang og spesielt tare så kan Bruce gli oppå den. Hadde en ankrung i fjor der jeg dro Bruce inn uten motstand. Hadde da landet oppå et gigantisk tareblad, selv med sandbunn kom det ikke nedi. 

Men i hvert fall i 9 av 10 tilfeller så setter Bruce seg på de stedene jeg ankrer. Har blytau.

Vedr rullen så tror jeg du vil slite med å få det ut. Hvis Bruce henger for horisontalt og får rullen inn for nære "kroken", så blir det for topp tungt og vil bare henge. Det er i alle fall erfaringen på båten til en kompis. Det er ikke alltid frittfall fungerer, og ankeret må hjelpes ut.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det enkleste er å bare kjøpe et på Biltema, teste og returnere hvis det ikke passer eller ønskes allikevel?

Altså teste i rulla, ikke bruke det på havbunnen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Kan som en referanse si at jeg byttet fra 16 kg Engbo til 10 kg Bruce, og Bruce kopien fra Biltema er mange ganger bedre enn det tyngre Engbo ankeret. 

Bruker Bruce-kopi med blytau og dødmann.

lr-80 skrev for 1 time siden:

Her er jeg novise med bare noen få ukers overnatting på anker, så jeg stoler på at @Komodo med lang fartstid vet hva han snakker om.

Takk for tilliten ir-80. Vet ikke om det var ironisk ment, men det får stå sin prøve.  Presiserer at min erfaring er stort sett med ankring mot land, ikke på svai. 

lr-80 skrev for 1 time siden:

Samme natt hjalp jeg en med Bruce-anker som var blåst på land. Han hadde blytau og Bruce-ankeret var fullt av gress da vi fikk det opp. 

Og der har du en av de svakhetene med Bruce som jeg siktet til. 

Grand Banks jr skrev 26 minutter siden:

Kan som en referanse si at jeg byttet fra 16 kg Engbo til 10 kg Bruce, og Bruce kopien fra Biltema er mange ganger bedre enn det tyngre Engbo 

Støtter denne 100%. Vi byttet fra 16kg engbo til 20kg bruce, og de to kan overhode ikke sammenlignes. Engbo havner i klasse med paraplydregg og skålanker. Bruce er et ordentlig anker!

Men etter noen år byttet vi til et enda bedre anker, og ser jo at det ikke er noen tvil om at også bruce har sine svakheter. 

@Komodo, helt klart. Bruce er et godt anker, men det finnes bedre. Rocna er ett av de ankrene jeg helst ville hatt, evt Vulcan. Men Bruce har gjort oppgaven fint, og så lenge det kjøres fast så fungerer det fint til akter ut baug mot land.

Kan også legge til at det sies at Bruce i rustfrittstål er bedre enn galvanisert (som jeg har). Muligens vinklingen er litt annerledes,  men har hørt at galvanisert er mer butt og rustfritt Bruce er spissere til å trenge ned i havbunnen.

Prøv Vulcan. Lages av Rocna. Vil tro det passer i rulla di. 

jeg har det som hovedanker i baug. Meget fornøyd. 

har hatt flere rocna som hekkanker. Bla på Nimbus 30S ogcdagens båt.  Sitter fantastisk godt. 

de som mener CQR eller bruce kopi duger like bra velger jeg å ikke kommentere. 

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Det enkleste er å bare kjøpe et på Biltema, teste og returnere hvis det ikke passer eller ønskes allikevel?

Altså teste i rulla, ikke bruke det på havbunnen.

Det aller enkleste er å låne ett som likner det du vil ha fra noen i nærheten, før du handler selv. Selv fikk jeg låne Euklid sitt Rockna for å sjekke at det passet i baugrullen min, før jeg gikk og handlet selv. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

@Erik, du har rett. Hvis man har noen å låne fra. I mitt tilfelle hadde jeg ikke det, men Biltema er 15 minutter unna. Så ja, det kommer helt an på omstendighetene. Det er lett å svare ut fra egne forutsetninger. Det gjelder nok oss alle. :smiley:

Grand Banks jr skrev 19 minutter siden:

@Erik, du har rett. Hvis man har noen å låne fra. I mitt tilfelle hadde jeg ikke det, men Biltema er 15 minutter unna. Så ja, det kommer helt an på omstendighetene. Det er lett å svare ut fra egne forutsetninger. Det gjelder nok oss alle. :smiley:

Ja, ikke sant :thumbsup:

Hvis Aquador26_dc oppgir ca hvor stort anker han vurderer , og hvor han ligger med båten, så dukker det kanskje opp en frivillig i nærheten som kan låne ham ankeret sitt en ettermiddag for test. Det var det som skjedde med meg hvert fall før jeg handlet anker selv. Jeg har også hatt besøk på brygga av en som ville prøve mitt anker på sin båt. Så Båtplassen er en fin plass å få hjelp på til slikt.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Kan som en referanse si at jeg byttet fra 16 kg Engbo til 10 kg Bruce, og Bruce kopien fra Biltema er mange ganger bedre enn det tyngre Engbo ankeret. 

Bruker Bruce-kopi med blytau og dødmann.

Ankerdiskusjoner er litt vanskelig for fasit er vanskelig siden tester ofte blir under andre bunnforhold enn det stedet de brukes.

Vi gjorde det samme og byttet fra 23 kg Engbo til 15 kg Brucekopi og opplever stor forbedring. Ankeret blir brukt til akterfortøyning mot land. Da er ikke skifte av vindretning og drag like stort problem som hvis det hadde vært hvis vi brukte det på svai. Jeg tok en runde i hjemmehavna og så hva seilbåtfolket hadde av anker og 90 % av dem hadde Brucekopi. 

Ellers er jeg enig med @Komodo om at Bruce er bra, men at moderne ankere nok er bedre under flere forhold.

Men det må bli en vurdering

I baugen har vi fortsatt 16 kg Engbo på grunn av innfestingen. Der hadde vi 3 meter kjetting og tau som nå er byttet til 50 meter kjetting. Det endret hele forholdet og med kjetting fungerer faktisk det fint. Har ikke testet det under skifte av vindretning så om det vil sette seg på nytt er jeg usikker på. Men vi bruker det ved bade og kaffepauser underveis. Hadde jeg kunnet velge ville jeg byttet til Vulcan tror jeg.

Hilsen

Lurvetass

Komodo skrev for 14 timer siden:

Takk for tilliten ir-80. Vet ikke om det var ironisk ment, men det får stå sin prøve.

Tilliten er nok ekte ment, ironi og forsøk på humor har jeg brent meg på ved bruk på selveste internettet. Så var også min enkeltstående erfaring med dregging i gress sammenfallende med din vurdering. 

lurvetass skrev for 5 timer siden:

Jeg tok en runde i hjemmehavna og så hva seilbåtfolket hadde av anker og 90 % av dem hadde Brucekopi. 

Dette er et norsk fenomen. Sannsynligvis på grunn av Biltema (billig og lett tilgjengelig) og at "alle andre" har Bruce-kopi, så da må det være det ultimate anker.

De fleste nordmenn drikker også Pepsi Max.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...