Jump to content

Båthavn gir 2000 i bot for å ikke ha båten registrert i småbåtregisteret

arosnes

Recommended Posts

Fikk denne meldingen fra båtforeningen min:

Sitat

Båtplass komiteen har nå tatt en ny runde på bryggene, og funnet ut at det er fortsatt mange som ikke har registreringen i orden på sin båt. Dette er de mest vanlige manglene ved registreringen.
1. Ikke registret i små båt registeret eller skipsregister.
2. Ikke synlig registrerings nummer eller lesbart som ses fra bryggen.
3. Båten er ikke registret på båtplass innehaver.
4. Ikke satt inn båt og registrerings nummer i Havne Web.
5. Har du solgt din båt, så husk å slett den i Havne Web og legg inn den nye båten.
Har du en eller flere av disse manglene må det rettes snarest. Båtplass komiteen kommer til å ta en ny runde i slutten av juli og er det ikke i orden på din båt blir båtplass eieren ilagt et gebyr på Kr 2000.-

Siden båten er merket med securmark og er merket med securmark-nr så er jeg forvirret og litt stressa. Slutten av Juli kommer fort.

Har klistremerke med securmark-nr på bakdekket bare, synes ikke noe om digre klistremerker på styrbord og babord baug.

Skal jeg begynne å legge til med hekken mot brygga?

I tillegg, så har jeg tydeligvis oversett et årsgebyr, for nå finner jeg ikke båten på min side lenger og må melde

eierskifte på nytt for å få det i orden igjen?! Jeg fiksa jo det i 2018 med kopi av kontrakt og alt.

Og nå ser jeg folk får nye nummer etter zyx 123 serie etter omleggingen? Må jeg bytte nummer? Det var ikke et tema 

i 2018 når jeg meldte eierskifte.

Hvordan kan en så viktig tjeneste bare slette deg om en papirlapp i postkassen kommer bort eller blir forglemt.

Finner ikke noe spor etter denne oversette regningen, den må ha kommet i corona-lockdown eller noe sånt. Hva skjedde

med purring eller sms eller epost?

Hører gjerne hva folk mener om dette,

MVH N704969S

Registrering i småbåtregisteret er frivillig.

Om du slutter å betale årsgebyret, opphører registreringen. Ingen grunn for selskapet til å samle på dine papirer da.

Angående båtforeninga di, er vel dette med registreringsplikt og synlig merking noe du mest sannsynlig fikk vite var et krav for å bli  medlem, da du ble medlem, så i den sammenheng er det ikke frivillig. 

Hva folk mener om dette er vel i grunnen likegyldig. Jeg har inntrykk av at dette er en ordning som gjelder de aller fleste  større båtforeninger.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Sitat

Alle båter i småbåthavna skal være registrert i godkjent register og påført gyldig kjennetegn. Dersom dette ikke blir fulgt opp av leietaker vil leieavtale bli sagt opp.

Framleie eller utlån av båtplass er ikke tillatt. Overtredelse anses som mislighold av leieavtale og vil medføre oppsigelse.

Såpass enkelt og brutalt er det i min båthavn! :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg har faktisk aldri hørt noen gang om at det er krav om at min båt skal være registrert for å bruke småbåthavnen min. Litt rart krav. Jeg kan forstå krav til forsikring, men ikke helt det med reg. 

Men hvis din båthavn har dette kravet så må du jo bare innrette deg etter det.

Resten av spørsmålene må du vel stille til foreningen og til Securmark?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 30 minutter siden:

Jeg har faktisk aldri hørt noen gang om at det er krav om at min båt skal være registrert for å bruke småbåthavnen min. Litt rart krav. Jeg kan forstå krav til forsikring, men ikke helt det med reg. 

Det er vel for at båtforeningen i tvilstilfeller lettere skal kunne se at en båt det er tvil om, hører hjemme i båthavna.

Grand Banks jr skrev 42 minutter siden:

Jeg kan forstå krav til forsikring, men ikke helt det med reg. 

Nå er det vel slik at mange forsikringsselskaper også har krav til registrering.

Så det henger litt sammen. 

det er vel mest for identifisering av hva og hvilken båt, samt for å unngå hensatte 

eierløse båter? samt at det er leier som disponerer plass med sin egen båt.

Redigert av dude (see edit history)

noen forsikringselskaper gir rabatt på egenandel ved uhell/skade dersom man har båten registrert i småbåtregisteret. Lønner seg fort. 

Ser ikke helt problemet her. om det er ett krav fra båtforeningen så får man bare tilpasse seg. 200-300 spenn og noen klistremerker som gjør båten lettere å identifisere er ikke all verden å lage spetakkel for. 

Greit å ha båten registrert. Skjer det noe kan hvem som helst søke opp eier kjapt å få gitt beskjed. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Tilpasse seg? Det er det jeg har  gjort jo. 

Når jeg fikk båten så registrerte jeg den i småbåtregisteret, og fikk nummer BBM967. 

Men rederinnen ville ikke høre noe om å sette stygge merker på den vakre svalen, så jeg klistret samlingen med merker 

på en mappe sammen med alle andre merkene fra RS og Telenor og puttet påfølgende års merker inni som en frimerkesamling..

Så fant jeg etter hvert securmark-merkene som fulgte med båten men som forrige eier ikke hadde brydd seg med og skjønte at det er/var et alternativt register. Så jeg byttet register fordi hvorfor ikke utnytte at noen har lakkert inn mikrotokens overalt, og når båthavna etter hvert begynte å purre på merking satte jeg et merke på bakdekket sammen med de andre merkene. Egentlig burde det jo holde med de diskre røde securmark advarslene.

I år et det nytt at det ikke holder å taste nummer inn i havneweb og ha synlig nummer på bakdekk, men det skal også være synlig fra brygga.

image.png.6b9e3d3ac322cc1fbe661868da6cb1e5.png

image.png.9e1a12e53317b951d79be71c70da81e8.png

arosnes skrev 9 minutter siden:

I år et det nytt at det ikke holder å taste nummer inn i havneweb og ha synlig nummer på bakdekk, men det skal også være synlig fra brygga.

Du får nok bite i det sure eplet og klistre et securemarkskilt, tilsvarende det du har bak, framme på båten også. Problem solved. Kanskje ikke med rederinnen, men.........................det ordner seg (forhåpentligvis)  :discuss:

@arosnes Legg et Securemark-skilt i vinduet. Så slipper bryggeoverinspektør å få hjertevondt i like stor grad som da jeg gjorde opprør og begynte å fortøye med akterenden inn. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

torkelmj skrev for 1 time siden:

@arosnes Legg et Securemark-skilt i vinduet. Så slipper bryggeoverinspektør å få hjertevondt i like stor grad som da jeg gjorde opprør og begynte å fortøye med akterenden inn. 

Haha, dette husker jeg fra den båtserien som gikk på NRK for en del år siden. En havnesjef som hadde fått det for seg at alle båtene måtte ligge med baugen inn, av en eller annen grunn. Ble helt tussete om noen lå feil vei. Jaja, det er vel en Narvestad i hver havn.

Krav om synlig registreringsnummer har vi også i "min" havn, og jeg tror dette kommer i de fleste litt større havner etterhvert. Min båt er registrert i småbåtregisteret, men jeg har pr nå ikke synlig merking så må se å få ordnet dette. (Har foreløpig ikke fått varsel om bøter).

Jeg synes heller ikke merkene er spesielt pene, men ser jo helt klart fordelen med at en båt enkelt kan spores til eier ved behov. Også at det er langt enklere for havna å følge med på at plassene disponeres av "riktige" båter.

De fleste havner godtar Securemark registrering, (dette må du eventuelt få bekreftet fra havna). Så må du nok bare innrette deg etter gjeldende havnereglement ved å merke båten slik at merkene kan ses fra brygga eller finne deg annen havn...

Alternativt gjøre det til rutine å bakke inn ved fortøyning, sik at merket du har er "innafor".

Kanskje rederinnen blir vennligere innstilt hvis hun får ta ansvar for design av noen penere merker enn de man får som standard?

Jeg har en plakett av tre med påskrudde tall og bokstaver i blankt rustfritt stål. Et annet alternativ er utskjært folie som jo gjerne kan matche med, og bestilles samtidig med, båtnavn på hekken.

arosnes skrev for 14 timer siden:

Hører gjerne hva folk mener om dette

Du har vel valget om å stille på generalforsamling / årsmøte og legge frem forslag om endring av vedtektene, forslag skal vel sendes inn i forkant. Så får du endret disse reglene om flertallet er enig i at det er en uting. Eller så kjøper du plass i en båtforening som har de reglene du kan akseptere. Å lage egne merker som skal se penere ut er vel til lite hjelp, merket skal dokumentere at båten er registrert, ikke at du klarer å sette en tall og bokstavkombinasjon etter hverandre på en planke. De fleste båtforeninger drives av frivillige, du får sikkert plass i styret om du stiller til valg. Alltid hyggelig med folk som gjør en innsats for fellesskapet. 
Mange tråder på forumet hvor folk irriterer seg over båter som ikke kan identifiseres og settes i kontakt med en eier, så reglen er ikke urimelig. Men få et årsmøtevedtak, ikke finn på ting på egen hånd.

Redigert av Code0 (see edit history)

På båt er det, til forskjell fra på bil, lovlig å lage sine egne merker.
Det beviser jo heller ingenting at man har et gammelt originalklistremerke synlig - godt eksemplifisert av at @arosnes jo viser at han har klistremerke både fra Securmark og Småbåtregisteret mens han faktisk bare har aktiv registrering i førstnevnte.

Hvis man leser meldingen som er mottatt fra båtforeningen i første post, så er det vel også klart at det er et synlig regnr. de kan slå opp i et småbåtregister de er ute etter - ikke et spesifikt klistremerke.

Jeg er personlig imot klistremerker på båten. Men det går jo an å sette klistremerke på en plate som du setter synlig i viduet foran så havnesjefen blir fornøyd. Skal vel ikke mer til enn det? Når det gjelder de årlig klistremerkene fra RS ser jeg på det som utidig reklame. De går rett i søpla hos meg.

Når det gjelder permanente registreingsnummer som for eksempel fra Småbåtregisteret kan man jo få seg bokstaver og tall i rustfritt. På en teakplate kan det faktisk også bli ganske pent og du slipper å bore mange hull for feste.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det virker som en del av posterne her har et stort behov for å være anonyme...i den forstand at man ikke vil ha noe synlig som kan identifisere båten. Og eieren.  Personlig synes jeg at det er helt på sin plass med krav om synlig merking. I havna er det noen behov i forhold til lokale regler som dekkes med merking. Det får nå være. Viktigere synes jeg det er med merking som er synlig på avstand i ulike situasjoner til sjøs. Ex Ulykker der noen har kjørt på land. Registreringen kan sees på langt hold, noe som gjør at man rasker kan sjekke med eier. Få tak i folk som bedriver kjøring foran danskebåten. Få tak i folk som kjører gjennom sjøfuglkolonier.  Registreringen burde være noe alle på sjøen hadde på plass for å vise at man bryr seg om hverandre. Men for noen er det viktigere å kunne ture fram som en vil uten at noen "tar nummeret ditt".  (Og om det finnes en saks ombord er det vel bare å klippe bort "reklamen" på klistremerkene)

Er det ikke bare å få satt på merkene et godt synlig sted da? Det er vel liten vits i registrering og merking hvis en må lete etter merkene. Og at det ikke er noe fint med synlige kjennemerker må vel komme i andre rekke (eller enda lenger ned? Som andre har nevnt kan det være situasjoner der det er avgjørende å kunne lese kjennemerket raskt og enkelt. Jeg tenker det må være det viktigste. 

Jannmar skrev for 23 timer siden:

Registrering i småbåtregisteret er frivillig.

Om du slutter å betale årsgebyret, opphører registreringen. Ingen grunn for selskapet til å samle på dine papirer da.

Angående båtforeninga di, er vel dette med registreringsplikt og synlig merking noe du mest sannsynlig fikk vite var et krav for å bli  medlem, da du ble medlem, så i den sammenheng er det ikke frivillig. 

Hva folk mener om dette er vel i grunnen likegyldig. Jeg har inntrykk av at dette er en ordning som gjelder de aller fleste  større båtforeninger.

Jeg sluttet ikke å betale, men husker ikke å ha fått noen regning, hverken på papir, epost, efaktura eller noe. For alt jeg vet kan det ha noe med sammeslåing av registrene å gjøre. Husker i alle fall at sist jeg glemte en slik regning for mange år siden så ringte det en hyggelig fyr og lurte på om jeg hadde glemt regningen. Med en omsetning på minst 50 millioner pr år for 250.000 båter til 200 kr pr båt så kan man jo godt yte litt service som f.eks en sms varsling om ikke annet?

Vedtektene i foreningen sier bare: 

Sitat

Alle båter som legges i havna skal være forsikret. Kaskoforsikring anbefales. Likeledes skal de være registrert i småbåtregisteret evt skipsregisteret på båtplassinnehaveren. Alle båter skal ha godt synlig registrerings nummer 

Jeg mener registreringsnummer på bakdekket er godt synlig i de fleste tilfeller og bedre synlig i mange tilfeller.

Og den mappen som jeg postet bilde av er fin å legge godt synlig inni båten. I tillegg så er alle detaljer tilgjengelig for båtforeningen via havneweb og en utskrift derfra bør være lettere å ta med seg på inspeksjon enn å taste inn båtens nummer ute på brygga? 

Jeg funderer på valget mellom å bakke inn i båsen eller å bruke Dymo maskinen på jobben. Jeg rekker ikke bestille flere merker før fristen, for først må Småbåtregisteret nyregistrere båten min som eierskifte med kopi av kjøpekontrakt, selv om de utmerket vet jeg er registrert som siste eier og ikke har solgt båten til meg selv siden sist. Akkurat det er litt for byråkratisk for meg. 

Olevine skrev for 3 timer siden:

Er det ikke bare å få satt på merkene et godt synlig sted da? Det er vel liten vits i registrering og merking hvis en må lete etter merkene. Og at det ikke er noe fint med synlige kjennemerker må vel komme i andre rekke (eller enda lenger ned? Som andre har nevnt kan det være situasjoner der det er avgjørende å kunne lese kjennemerket raskt og enkelt. Jeg tenker det må være det viktigste. 

Ser på https://www.securmark.no/om-securmark/aktuelt/bli-lagt-merke-til/ at de bare tilbyr nye advarselmerker, ikke selve nummerskiltene. Og mine to var ikke så pene etter å ha ligget flere år i en skuff i båten når jeg kjøpte den men med litt godvilje fikk jeg satt på det ene på bakdekket.

Jeg tror faktisk ikke securmark er spesielt opptatt av at kundene skal merke båtene mer enn selve mikromerkene, og jeg tror ikke det er mulig å få trykket nye nummerskilt (må kanskje ringe å spørre, men antar jeg da får tilbud om å få merker med småbåtregisteret sin nummerserie)

Får vente med det til de er ferdig med å nyregistrere båten min som solgt fra meg selv til meg selv, og se hvilke merker de tilbyr...

arosnes skrev for 2 timer siden:

Jeg mener registreringsnummer på bakdekket er godt synlig i de fleste tilfeller og bedre synlig i mange tilfeller.

Og den mappen som jeg postet bilde av er fin å legge godt synlig inni båten. I tillegg så er alle detaljer tilgjengelig for båtforeningen via havneweb og en utskrift derfra bør være lettere å ta med seg på inspeksjon enn å taste inn båtens nummer ute på brygga? 

Beste løsningen måtte vel vært å bare klistre på merkene fra småbåtregisteret så alle lett kan søke opp eier. Selvfølgelig med unntak av egoistiske bøller som kjører hensynsløst og ikke ønsker noen skal finne ut navnet på eier.

Mappa kan legges synlig skriver du, men ligger den synlig og ville folk lete på rett sted etter den og finne den og dermed ditt navn raskt?

Husk på at det kan være viktig at feks jeg enkelt finner frem til eier.

I fjor så jeg ei snekke som lå 20-30 cm dypere enn naturlig liggende i ei båthavn. Kikket inn og så vannet stod godt over dørken og deler av motor under vann.

Synlig regnr gjorde at jeg kjapt kunne søke i småbåtregisteret. Ingen navn på eier, de fleste ville nok da bare dratt videre og neste dag sett en kalesje i vannskorpa. Gyldig registrering synlig kan dermed være viktig.

Jeg så et slikt om at man kunne leie bryggeplass og kontaktet dem. De kunne da spore opp eier og gi beskjed. Eier kjøpte lensepumpe og skaffet tilgang til strøm og fikk berget båten.

Lekkasjen var i pakkboks. Han hadde vært på grunn og sett til båten senere og da var det ikke vann i båten så han antok det ikke var lekkasje, inntil utleier kontaktet ham etter melding fra meg.

Det er flere grunner til at jeg ikke vil lense en slik båt uten kontakt med eier først.

1.

Jeg ønsker ikke å pumpe oljeholdig vann ut i havnebassenget og på den måten kunne bli ansvarlig for disse utslippene, selv om det sannsynligvis er småtterier sammenlignet med sunket båt. Men bedre at eier tar konsekvensene enn at jeg påtar meg det ansvaret. Og motor under vann vil jo bety oljesøl.

2.

Om eier et døgn etter grunnstøting sjekker båten er det bedre at den få må leses og passer å enn at den er tom pga meg og eier konkluderer med ingen lekkasje og båten dermed synker kort tid senere. Kan til og med hende noen har lenset den og dermed lurt eier til å tro den var tett.

3.

Tar man seg inn i fremmedes båt kan ting misoppfattes, og særlig dumt er det hvis det mangler dyre ting der. Vekt inn i ustabil båt kan også senke den eller drukne dyr elektronikk.

4.

Det frister mer med en båttur enn å tilbringe 6 timer med å lense båten før en fremmed som sannsynligvis ikke engang sier takk. Eier av denne båten takket meg forøvrig for at jeg varslet, men han er vel kanskje unntaket. Eiere av eldre båter som tar inn mye vann er vel ofte ikke som gjennomsnittlig båteiere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...