Jump to content

Båthavn gir 2000 i bot for å ikke ha båten registrert i småbåtregisteret

arosnes

Recommended Posts

All ære for at du berget den båten, men du ville ikke fått så mye ut av registeret som menigmann, her

er et eksempel fra nett. Det beste er å kontakte båthavna, og hos oss har vi navnelister på veggen til bua og ellers

kan alle medlemmer søke i havneweb.

Ellers så tror jeg politi og tollvesen får all info ut av registeret selv om du har glemt å betale årsavgiften og info sperres for allmennheten. Burde ikke det være en engangsavgift/omregistreringsavgift fremfor disse årlige småregningene?

Hva brukes de 50 millionene i året på? Det tilsvarer kanskje 50 årsverk med høyt utdannede datanerder, burde holde til å sende meg en SMS om at jeg ikke har betalt regningen og at båten nå står i fare for å synke eller forsvinne til utlandet?

Feil på feil om eier og båt i Småbåtregisteret

image.png.431abfe6a8651b45fbc21d81eed9d2fe.png

Etter min mening burde det være et obligatorisk system for registrering av båter på linje med andre kjøretøy. Enklere i alle sammenhenger. Kjøp/salg, ulykker, tyveri, forsikkring.   Jeg skjønner godt at store marinaer vil ha kontroll med hvilke båter som er der og hvem som eier dem!! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ask skrev On 13.7.2022 at 8.45:

Eg hadde gitt f, lent meg roleg tilbake og sett kva dei finn på.

Duppe skrev for 2 timer siden:

Glad jeg ikke er med i den foreningen

Jeg tenker jo at man må forholde seg til sin egen forenings vedtekter og reglement.

Om man ikke synes vedtekter og reglement passer for seg, står man jo fritt til å velge en annen båtforening......

Javi skrev 22 minutter siden:

Jeg tenker jo at man må forholde seg til sin egen forenings vedtekter og reglement.

Om man ikke synes vedtekter og reglement passer for seg, står man jo fritt til å velge en annen båtforening......

Det er rett, men enkelte ting bør ignorerast.

Sett fra et kontor, i sommervarmen, gjerne i Oslo og innenfor ring 3, så høres nok dette ut  som et fornuftig system. For meg som seiler utendørs og med vann rundt båten synes jeg det er fjollete at et registreringsnummer på båten skal gjøre verden til et bedre sted. La folk løse problemene der de er, og ikke tro at et registreringsnummer gjør verden noe bedre. 

Er det så viktig å komme i kontakt med båtens eier, så bør vel et telefonnummer være bedre enn et registreringsnummer? Keep it simple…

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

3 hours ago, Javi said:

Foreningen står også fritt til å velge en mer avslappet linje og velge bort Narvestad-typer fra styre og stell.

Akvanauten skrev 23 minutter siden:

så bør vel et telefonnummer være bedre enn et registreringsnummer? Keep it simple…

Mye bedre!

Det skal en del til før jeg gidder søke i et register etter en båt, mye enklere når det står et telefonnummer. Da er det bare å sende en kjapp tekstmelding, «du har en alarm som har gått i båten din», «båten din ligger farlig lavt i vannet, mistanke om lekkasje», eller det som er nødvendig. Sånn sett skulle det heller vært påbud om at man merker båter med telefonnummer framfor et register som pålegger folk nok en utgift. Både moderskipet og jolla er merket med telefonnummeret mitt hos meg, enkelt og gratis (moderskipet er også skipsregistrert, men da primært som rettsvernregister, nummeret står inngravert under ei av lukene i cockpit).

Javi skrev for 5 timer siden:

Både båtforeningen min og vedtektene  er helt supre, kommer aldri til å bytte.

Jeg har bare tatt dem på ordet om at jeg vil få bot på 2000 kr for å ikke ha nummerskilt foran når alt annet 

i prinsippet er i orden (bortsett fra den forsvunne regningen og at jeg nå må selge båten til meg selv for å få aktivert registreringen igjen)

Duppe skrev for 6 timer siden:

Foreningen står også fritt til å velge en mer avslappet linje og velge bort Narvestad-typer fra styre og stell.

Tja…

Dersom dette er nedfelt i vedtektene så er det jo årsmøtet, og dermed medlemmene som har vedtatt dette.

altså de samme som i såfall har valgt inn «Narvestad-typene».

husk et det ikke er styret, men årsmøtet som er det høyeste organet i enhver båtforening.

Akvanauten skrev for 11 timer siden:

Er det så viktig å komme i kontakt med båtens eier, så bør vel et telefonnummer være bedre enn et registreringsnummer? Keep it simple…

Jeg har selv vurdert å ha telefonnummer synlig i frontruta så folk lett kan ringe meg om det er noe galt med båten min.

Men siden dette ikke er normalt vil det lett tyde på at båten ligger lengre perioder uten tilsyn, altså perfekt for både tyver og for feks narkomane som ønsker et sted å overnatte uten at båteier kommer og jager dem bort.

Et telefonnummer gjør det også veldig enkelt for folk uten peiling på båt å spore opp eier (Kan være både bra og mindre bra). Da kan de kjapt finne ut at eier bor flere hundre km unna båten og at dette er en båt hvor det går fint å gjøre innbrudd i en onsdag i en vanlig arbeidsuke.

Men jeg har telefonnummeret mitt skrevet mange steder inni båten så det skal være lett å spore opp eier hvis den feks blir funnet drivende. Bare å lukke opp ei luke så finner man tlf nr. Også noen litt mer bortgjemte steder for å kunne identifisere båten min om navn og tlfnummer og serienummer er forsøkt fjernet, da overser de noen.

At en båt har samme mangler som min og samme type skruer som jeg har montert beviser ikke at det er min båt. Men står det mitt navn og tlfnr så er det tydeligere.

15 hours ago, Javi said:

Tja…

Dersom dette er nedfelt i vedtektene så er det jo årsmøtet, og dermed medlemmene som har vedtatt dette.

altså de samme som i såfall har valgt inn «Narvestad-typene».

husk et det ikke er styret, men årsmøtet som er det høyeste organet i enhver båtforening.

Det er teorien. I praksis er det ikke slik demokrati. Styret gjør og får det som de vil. Slik er det overalt og alle vet det.

Min forening er utrolig avslappet og det er ikke noe mas eller formaning i det hele tatt. Det er ikke noen oppslag eller skilt, og man får knapt noen melding fra den annet enn julehilsen, og driften går helt fint med en slik linje. Det gir også en deilig frihetsfølelse som jo båtlivet skal handle om. Ser også medlemmer bidrar uoppfordret med ting, så det produserer godvilje og har andre positive sider.

Overivrig styre og stell har man nok av ellers i livet, og slipper man til en Narvestad kan det bli ille. Får man to eller flere kan det bli skikkelig plagsomt. Det har jeg selv opplevd i sameiet jeg bodde før.

Generelt skal de styre som ikke vil styre og omvendt, så det er viktig rundansen valgkomite og styre holder linjen.

Redigert av Duppe (see edit history)

Litt artig at det har blitt inntektskilde for RS.

Den gangen Tollvesenet drev registeret gikk det i null uten årsgebyr. Og staten drev det billigere for brukerne.

Registeret var da pliktig og hadde en misjon.

Hovedårsaken til at de blå fjernet det var at det ikke skulle bli årlige avgifter og dyrere for folk.

Hilsen

Lurvetass

Duppe skrev for 1 time siden:

Min forening er utrolig avslappet og det er ikke noe mas eller formaning i det hele tatt. Det er ikke noen oppslag eller skilt, og man får knapt noen melding fra den annet enn julehilsen, og driften går helt fint med en slik linje. Det gir også en deilig frihetsfølelse som jo båtlivet skal handle om. Ser også medlemmer bidrar uoppfordret med ting, så det produserer godvilje og har andre positive sider.

Fungerer nok fint for dere, men dette tror jeg avhenger litt av størrelsen på foreningen/havna.

I vår havn er det nå ca 1100 faste båtplasser, og jeg tror det forutsetter litt strikte retningslinjer og regler for å kunne opprettholde kontroll og god drift.

Tidligere, før omorganisering og renovering av havna var det litt slakkere tøyler - og det førte til noen utfordringer etter hvert. Blant annet hendte det at medlemmene justerte litt på bredden på plassene ved å flytte litt på utriggere. OK så lenge man ble enig med naboen, og gikk fint så lenge medlemmene beholdt de samme plassene og hadde de samme båtene - men blir fort trøbbel ved bytte av båt - eller hvis noen andre skal overta en plass som plutselig er 20cm for smal:smiley:.

Jannmar skrev for 8 timer siden:

Og hva så? Hva er galt med det?

Ingenting galt i å tjene penger, det er jo bare flott det.

Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning.  Gjør det bra både med redning og penger. De eier også Securmark, så de drar inn noen kroner der også.  Selv om det kanskje er en sideaktivitet til skibbrudnes redning. Hadde vært noe annet om de derimot brukte av pengene sine på slikt utenomarbeid.  

Redigert av dude (see edit history)
6 hours ago, Olepo said:

Tidligere, før omorganisering og renovering av havna var det litt slakkere tøyler - og det førte til noen utfordringer etter hvert. Blant annet hendte det at medlemmene justerte litt på bredden på plassene ved å flytte litt på utriggere. OK så lenge man ble enig med naboen, og gikk fint så lenge medlemmene beholdt de samme plassene og hadde de samme båtene - men blir fort trøbbel ved bytte av båt - eller hvis noen andre skal overta en plass som plutselig er 20cm for smal:smiley:.

Så hva da? Varsel, trusler og straff? Hvorfor ikke bare rette opp da uten mer drama?

Har hørt justering av plasser har hendt hos oss også, men dette blir uansett sjekket en og annen dugnad av tilfeldig utvalgte med en artig kommentar under arbeidfordelingen. Man hører aldri hvordan det gikk og det blir aldri nevnt. Det er ikke noen formaninger om det noe sted. Ikke engang baksnakket om egentlig. Tipper at hvis man finner feil lengde så blir båsen bare justert og dett var dett.

Duppe skrev for 17 timer siden:

Så hva da? Varsel, trusler og straff? Hvorfor ikke bare rette opp da uten mer drama?

Tipper at hvis man finner feil lengde så blir båsen bare justert og dett var dett.

Vel.. Problemet kommer vel gjerne ved sesongstart; 50 nye medlemmer har fått tildelt og inngått avtale om båtplass med oppgitte mål i havna. 15 av disse får ikke skviset båten inn i båsen fordi det har vært trikset med utriggerne tidligere. Da har foreningen 15 båter som det i praksis ikke er plass til. Ikke bare å justere tilbake hvis båtene er maxet i nabobåsene. (Den som disponerer nabobåsen nå er ikke nødvendigvis den samme som har "justert").

Men nok om det. Jeg mener fortsatt at en båthavn av litt størrelse må ha havneregler som følges opp. Alt må naturligvis kommuniseres på en ryddig og god måte, og er det endringer eller oppdages avvik må båteierne naturligvis få en rimelig mulighet til å ordne opp. Jeg tror også at det meste ordner seg med god dialog, og at det er grei stemning i de fleste havner.

Et havnereglement som følges opp betyr ikke nødvendigvis at det en lokal sheriff eller Narvestad som løper rundt på bryggene å skriker og veiver med armene:smiley:.

(Ja, jeg vet at typen finnes, og at de gjerne søker verv som gir dem en misforstått oppfattelse av myndighet).

Redigert av Olepo (see edit history)
arosnes skrev On 15.7.2022 at 9.01:

Fant tallene for småbåtregsteret i årsrapporten til RS.

Det er tydelig en inntektskilde for RS med god fortjenestemargin.

6 mill i kostnader og 23 mill i inntekter.

Samfunnsøkonomisk hadde det nok vært bedre om det var gratis, og sannsynligvis hadde det vært bedre økonomi for staten også å drifte det gratis enn dagens ordning hvor alt koster og mange dermed dropper registreringen.

Når man finner en tom båt midtfjords så kan det hende noen har ramlet uti og da bør man finne dem raskt, men det koster store summer. Eller man kan ringe til eieren og få avklart hva som har skjedd og slippe unna med ei krone i telefonutgifter.

Jeg har selv sett hvor store ressurser som brukes på unødig leteaksjon etter en person som ikke var gjort rede for, og der svei man nok av ganske store summer (helt sikkert godt over 100.00 kr). Da var det tre helikoptere i lufta (lege + politi + Sea King) og båter fra politiet og røde kors og store mannskaper fra alle nødetatene. En båt hadde kjørt på land på en strand og ved siden av lå en full person som såvidt jeg vet var uskadd. Han fryktet vel at fyllekjøringen ville få konsekvenser, feks for jobben som bussjåfør, så han sa det var en annen som hadde kjørt båten og denne (oppdiktede) personen var visst forsvunnet. Sannsynligvis ble han vel mer edru etterhvert og innså at det kanskje var bedre å fortelle sannheten enn at de fortsatte å lete etter den oppdiktede personen. Selv våknet jeg av helikoptrene og fikk høre litt om saken fra letemannskaper og fra politiet som jeg kjørte tilbake fra ei øy hvor de hadde søkt langs vannkanten.

Akkurat der så ville nok kanskje ikke navn på båteier hjulpet, men ofte er det det som trengs for å unngå unødig leteaksjon.

Nå er småbåtregisteret blitt en pengemaskin for RS og resultatet er at mange ikke registrerer båtene sine.

Redigert av 19 fot (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...